اقتصادی

ظرفیت تولید سالانه متانول ایران به حدود ۲۳ میلیون تن می‌رسد

معاون وزیر نفت گفت: “ظرفیت تولید سالانه متانول ایران در سال 1404 حدود 23 میلیون تن است. در سال های گذشته ، صادرات گاز همیشه یک محدودیت و یک مشکل بوده است ، بنابراین بهترین گزینه برای تبدیل گاز به متانول ، صادرات بوده است. “غذای خام به عنوان گاز طبیعی 80-90 دلار به ازای هر تن ، تبدیل به متانول و حدود 250 دلار به ازای هر تن در کشور.

به گزارش ترندونی ، بهزاد محمدی در یک نشست استراتژیک در کنگره استراتژیک نفت و انرژی با موضوع “تولید بیش از حد متانول ، تأثیر بر قیمت ها و تکمیل زنجیره ارزش” گفت که متانول یک محصول اساسی در صنعت پتروشیمی است و هم اکنون تولید سالانه دارد. تقریباً 12 میلیون تن و 80٪ از این ظرفیت تولید می شود که 700،000 تن آن در کشور مصرف می شود و مابقی صادر می شود. حدود 2 میلیارد از صادرات متانول بدست می آید. دلار در سال

وی با تأکید بر اینکه با استفاده از کلمه “مازاد” در صنعت متانول کشور موافق نیست و بهترین گزینه تبدیل محصولات خام به کالاهای با ارزش بالاتر است ، گفت: “این صنعت رو به جلو است و ممکن است نباشد. درست است که ما مازاد متانول داریم ، این محصول در شرایط صادراتی مطلوبی قرار دارد و در بازار داخلی نیز مصرف می شود.

محمدی ادامه داد: زنجیره مسیر متانول در کشور تکمیل نشده است و این یک مسئله اساسی است که دلایل خود را نیز دارد. ما در کشور با محدودیت هایی روبرو هستیم و اگر محدودیتی وجود نداشته باشد ، می توانیم در مسیر متانول گام های بعدی و بعدی را برداریم.

وی ظرفیت تولید عمده پتروشیمی 33 در جهان را حدود 1900 میلیون تن در سال دانست و گفت: در خاورمیانه این میزان 10 درصد یا حدود 190 میلیون تن است و از این 190 میلیون تن ، سهم ایران در آسیا 26 است. درصد ، و کل جهان برابر با 2.6 درصد است. عربستان سعودی از ما جلوتر است ، اما طبق برنامه ریزی های انجام شده ، ما معتقدیم که در سال های آینده قطعاً عربستان جایگزین ایران خواهد شد.

معاون وزیر امور پتروشیمی ، با بیان اینکه کل تولید 8 محصول عمده پتروشیمی در جهان در سال 2019 است. بالغ بر 686 میلیون تن بود ، افزود: سهم متانول در این سبد 15 درصد است که با رشد سالانه تا سال 2028 مربوط به 85 میلیون تن است. تخمین زده می شود که 2 درصد.

محمدی اشاره کرد که مطابق با 2014-2028 بر اساس تحقیقات ، چین از نظر ظرفیت تولید متانول یک بازیگر اصلی جهانی است و افزود که چین با تولید سالانه 70 میلیون متانول. تن شرایط تولید زغال سنگ فقط می تواند 42 میلیون تن تولید کند.

وی با بیان اینکه شیب تولید متانول در ایران بیشتر از سایر کشورها است ، گفت: ظرفیت تولید متانول سالانه ایران 23 میلیون تن ، خاورمیانه 18 میلیون تن ، ایالات متحده 11 میلیون تن و عربستان سعودی تا 6 میلیون تن خواهد بود.

معاون وزیر پتروشیمی با بیان اینکه توسعه صنعت پتروشیمی در کشور بر اساس علوفه موجود است ، اظهار داشت: طبق منابع گاز عسلویه ، این صنعت اکنون 50 میلیون متر مکعب گاز دارد که 10 میلیون تن آن متانول در آن تولید می شود محوطه. در ماهشاه ، بیشتر مواد غذایی غنی از گاز طبیعی است و گاز طبیعی نسبتاً کمتر قابل بازیافت است و در نتیجه یک میلیون تن متانول در منطقه تولید می شود.

محمدی با اشاره به اینکه اکنون 84 میلیون متر مکعب گاز به صورت غذا و سوخت با سهم متانول 34 میلیون متر مکعب در روز به صنعت پتروشیمی اختصاص یافته است ، افزود: متر مکعب و 1404 متر مکعب در روز. به 153 میلیون متر مکعب می رسد. متر گاز در روز. این میزان گازرسانی صنعت پتروشیمی را از وضعیت فعلی مصرف در کشور نگران می کند. این ارقام عملیاتی و برنامه ریزی نشده است و مربوط به پروژه هایی است که راه اندازی شده و طی سالهای آینده اجرا خواهد شد.

به گفته وی ، متوسط ​​قیمت متانول در خاورمیانه طی سه سال گذشته 224 دلار به ازای هر تن بوده است که این امر نیز طراحی متانول را تأیید می کند. بالاترین قیمت متانول در سال 2017 در پاییز 343 دلار در هر تن بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا در شش ماه نخست سال جاری به 131 دلار رسید و در سال 2006 به 1399 دلار رسید. در سه ماهه سوم به 185 دلار رسید و امروز به 250 دلار رسید.

مدیرعامل یک شرکت ملی صنایع پتروشیمی تأکید کرد: چین در حال حرکت از متانول به الفین و پلی آلفین است و این موضوعی است که باید درباره آن بیشتر فکر کنیم و در آن مسیر حرکت کنیم.

محمدی با تأکید بر اینکه چهار درصد از 28 میلیون تن سبد پتروشیمی در ایران ، کمتر از یک میلیون تن ، پروپیلن است ، ادامه داد: سهم پروپیلن از سبد پایه 504 تن در سال 1404 ، 9 درصد در اجرای استراتژیک است. برنامه ها و می توان زنجیره صنعت زنجیره پروپیلن را گسترش داد که به دلیل کمبود آن سالها امکان پذیر نبوده است.

وی اظهار داشت که پس از اجرای پروژه های پروپیلن از متانول ، 43 درصد از متانول در سال 1399. وی در سال 1404 به 33 درصد می رسد ، وی گفت: اجرای این پروژه ها که به دلیل عدم جذابیت اقتصادی نیاز به حمایت دولت دارند و سبد متانول در کشور متعادل خواهد بود و تولید پروپیلن را افزایش می دهد.

مدیر کل شرکت ملی صنایع پتروشیمی افزود: در حال حاضر کشور حدود 700000 تن متانول با ظرفیت 1404 متر مصرف می کند. 23 میلیون تن وجود دارد. سهم پروژه های استراتژیک 24٪ از این متانول خواهد بود و این محصول از 94٪ به 74٪ می رسد.

محمدی اشاره کرد که در سال 2014. سهم ایران از تجارت متانول در جهان 16 درصد و در سال 2020 بود. 30 میلیون تن تقاضای جهانی 20 درصد بود که در سال 2025. به 45 درصد می رسد ، گفت: سهم ایران از بازار متانول جهان در حال رشد است و مطلوب است ، اگرچه ممکن است کمی نگران کننده باشد ، اما با برنامه های استراتژیک می توانیم این 45-32 درصد را افزایش دهیم. و استفاده در پایین دست از شرایط ایمن صادرات و متانول.

معاون وزیر نفت در امور پتروشیمی ادامه داد: صادرات متانول ایران عمدتا به چین انجام می شود که اگرچه مطلوب است ، اما همچنین یک نگرانی است ، بنابراین باید تلاش کنیم تا در یک محیط امن قرار بگیریم.

وی روند تولید و تقاضای متانول در سال 2020 را متذکر شد. چین که 41 میلیون تن تولید و 11 میلیون تن وارد كرد ، افزود: “نقش ایران در سال 2024 پاسخگویی به تقاضای 55 میلیون تنی چین به 13 میلیون تن می رسد ، بنابراین ما باید صنعت را توسعه دهیم. “پتروشیمی های کشور باید هوشمندانه تصمیم بگیرند و به سراغ راه حلهایی با سبد محصولات قابل اعتماد با ظرفیت بالا و توسعه پایین دستی بروند.

محمدی تاکید کرد: شکی نیست که تهیه طرحی برای توسعه صنعت پتروشیمی که طی سالهای اخیر در این شرکت انجام شده ، تعادل بین محصولات را ایجاد خواهد کرد.

ناگفته نماند که چرا از متانول استفاده کردیم

محمدرضا نعمت زاده مشاور وزیر نفت در نشست ویژه با بیان اینکه هیدروکربن ها یکی از بزرگترین ارزش های ملی کشور هستند ، گفت: ما باید با استفاده درست از این نعمت خدادادی ، ثروت و اشتغال ملی ایجاد کنیم. “

وی متانول را یکی از هشت محصول عمده پتروشیمی با سهم زیادی از زنجیره ارزشمند محصولات توصیف کرد و افزود: کانادا سرمایه گذاری 2 میلیون دلار (دلار کانادا) را در ساخت واحدهای متانول برای صادرات به چین آغاز کرده است. حالا می گوییم مازاد داریم!

مشاور وزیر نفت با اشاره به اینکه متوسط ​​قیمت متانول از سال 2008 تا 2019 حدود 290 دلار در هر تن بود ، ادامه داد: بنابراین این محصول از نظر اقتصادی مهم است.

نعمت زاده رشد سالانه چین را با دو رقمی اعلام کرد و افزود: پیش بینی می شود واردات متانول این کشور در سال 2030 به 30 میلیون تن برسد كه این برای ایران فرصتی است. اگر این فرصت را از دست بدهیم دیگران كمي اشباع می كنند. آنها دارند انجام می دهند.

وی با بیان اینکه برنامه ریزی صنعتی در کشور علاوه بر تأمین نیازهای داخلی و جایگزینی واردات ، باید برای افزایش صادرات نیز انجام شود ، گفت: حق صنعت پتروشیمی برای تولید جهانی بر اساس وضعیت هیدروکربن ایران بسیار زیاد است و نیاز به تلاش است. برای این قسمت بیا بریم اونجا

یک مشاور وزیر نفت زنجیره بعدی متانول را بسیار گسترده توصیف کرد و گفت: اگر پایین دست به این زنجیره نرسیدیم ، نگوییم که چرا متانول هستیم! از متانول استفاده نکنید مگر اینکه بتوان R&D یا MTO تولید کرد! توسعه متانول در پایین دست باید تسریع شود.

نعمت زاده با تأکید بر اینکه باید هر سال بین 3 تا 4 میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه گذاری شود ، افزود: دیگران بیکار نیستند و همه ما باید برای رشد و توسعه این صنعت که قبلاً به پول کشور تبدیل شده همکاری کنیم.

یک مدل بازار پول ایجاد کنید

حسن عباس زاده ، مدیر برنامه ریزی و توسعه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ، در این نشست گفت که ایران در حال حاضر 20 درصد از کل صادرات متانول را تشکیل می دهد. وی گفت: “ایالات متحده هنوز وارد كننده است ، اما در سال های آینده به یك بازیگر اصلی تبدیل می شود و به بازار چین منتقل می شود.” این در حال حرکت است ، بنابراین ایران برای صادرات متانول نیاز به صادرات حدود 45٪ از صادرات جهان دارد.

وی به گفته وزارت نفت ، به ویژه در سال های آینده ، مصرف گاز در کشور را بسیار نگران کننده توصیف کرد و افزود: حدود 6-7 درصد از توزیع گاز فعلی کشور به پتروشیمی ها اختصاص دارد که بیشتر آنها صرف مصارف تاسیساتی است و غذا دادن این حدود سه یا چهار درصد است. اگر روند مصرف گاز در کشور در سال 1404 یکسان باشد ، با تکمیل واحدهای جدید متانول ، اقتصاد این شرکت ها نگران کننده خواهد بود.

عباس زاده در ادامه با بیان اینکه پروژه های تحقیق و توسعه توسط بخش خصوصی در حال اجرا است ، ادامه داد: در این راستا حمایت دولت برای جذابیت بیشتر این پروژه ها از طریق مشوق های بحث در مورد غذا و مالیات مورد نیاز است.

وی با اشاره به اینکه یک شرکت تحقیقاتی و فناوری پتروشیمی دانش تحقیق و توسعه را معرفی کرده است گفت: خرید این دانش فنی با چندین شرکت امضا شده است و ما با استفاده از مواد شیمیایی این دانش را به ویژه برای بخش پروپیلن بهینه می کنیم. “

عباس زاده با اشاره به اینکه علاوه بر توسعه صنعت پتروشیمی خوراک محور ، مدل بازار پول در شرکت ملی صنایع پتروشیمی نیز مورد بررسی قرار گرفت ، اظهار داشت: واردات محصولات پتروشیمی در سالهای اخیر مورد بررسی قرار گرفته و بر این اساس تصمیم گرفته شده است تولید و توسعه پروپیلن افزایش یابد. به منظور جلوگیری از واردات و صادرات ارز ، صنایع پایین دستی آن تصرف شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا