اقتصادی

تعیین خلوص مواد با دستگاه ایرانی

تیمی از محققان یک شرکت فناوری از دستگاهی برای شناسایی مواد مورد استفاده در نانوذرات و سایر محصولات رونمایی کردند.

امین شرقی آیدو، مدیر ارشد فناوری یکی از شرکت های فناوری در گفت و گو با ترندونیوی دستگاه عیارسنج را یکی از محصولات دانش بنیان این شرکت دانست و گفت: این دستگاه برای شناسایی مواد به کار رفته در محصولات استفاده می شود.

وی این دستگاه را یک طیف سنج فلورسانس دانست که عناصر مواد مختلف را اندازه گیری می کند و خاطرنشان کرد: در تولید نانو ذرات بسیار مهم است که در نانوذرات تولید شده چه موادی وجود دارد و این. این دستگاه با فناوری ای که بر اساس طیف سنجی استفاده می کند، می تواند ذرات داخل ماده را شناسایی و به کاربر نشان دهد.

شرقی درباره مکانیسم عملکردی این دستگاه یادآور شد: اشعه ایکس وارد مواد می شود و با توجه به دوربین داخل آن می تواند عناصر به کار رفته در محصول را تصویربرداری کند.

به گفته وی درب این دستگاه کاملا سنگین است که به آرامی با جک بسته می شود و در عرض 10-15 ثانیه مواد به کار رفته داخل قطعه را شناسایی می کند.

مدیر فنی این شرکت این دستگاه را یک سیستم یکپارچه دانست و خاطرنشان کرد: این دستگاه برای شناسایی مواد در حوزه نانو کاربرد فراوانی دارد و در صنایع شیمیایی قابل استفاده است. همچنین می تواند مواد مورد استفاده برای ساخت فلز را شناسایی کند.

به گفته این دانشمند، دستگاه طیف سنج نیز در حوزه نفت کاربرد فراوانی دارد و دستگاه قابل حمل نیز در معادن مورد استفاده قرار می گیرد.

شرقی ادامه داد: این دستگاه با کمک ستاد نانو نمونه سازی و ساخته شد و فناوری آن به اثبات رسید.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا