جامعه و خانواده

بیش از ۱۲۰۰۰ محصول مکمل در کشور / تسریع صدور مجوزها در سازمان غذا و دارو

رییس سازمان غذا و دارو با اعلام افزایش سرعت صدور پروانه در این سازمان، در عین حال درباره چگونگی تولید مکمل‌ها در کشور توضیح داد.

به گزارش ترندونی، دکتر سید حیدر محمدی – رئیس سازمان غذا و دارو در حاشیه «دوازدهمین همایش مکمل‌های غذایی و دارویی» و «سیزدهمین همایش طلای سبز» اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۱۲۰۰۰ محصول مکمل داریم که از سازمان غذا و دارو پروانه فعالیت برای تولید گرفته‌اند بیش از ۲۰۰۰ پروانه فعالیت طب سنتی داریم که مجوز دارند و سالیانه حدود ۲۰۰ تا ۲۵۰ میلیون عدد از این محصولات مکمل و یا فرآورده‌های گیاهی را شناسه‌گذاری می‌کنیم؛ به این معنا که به این تعداد تولید شده‌اند بخشی از این‌ها در بازار داخل مصرف و بخشی نیز صادرات می‌شوند.

وی با اشاره به نامگذاری امسال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم، افزود: میزان صادرات گیاهان دارویی وضعیت بهتری دارد. ما در قسمت جهش تولید بسیاری از فرایندها را تسهیل و تسریع کرده‌ایم و بخشی از مراحل زاید را از صدور مجوزها حذف کردیم و تلاش ما این بود که از ذینفعان‌مان برای اینکه بخشی از فرایندهای غیر حاکمیتی را انجام دهند، استفاده کنیم و برون سپاری کنیم.

محمدی ادامه داد: در حوزه مشارکت مردم و ذینفعان ما از کلیه انجمن‌ها و بخش خصوصی دعوت کردیم برای اینکه بخشی از این فرایندهایی را که ما برون‌سپاری می‌کنیم با کمک آنها انجام دهیم. بخش مصاحبه با مسئولین فنی سرعت بالایی پیدا کرده همچنین زمان صدور پروانه برای این صنایع سرعت بالاتری پیدا کرده؛ به نحوی که ان‌شاءالله در بهار امسال هیچ پروانه‌ای را در انتظار زمان بررسی نخواهیم داشت و بلافاصله بررسی و مجوزها صادر می‌شود.

وی درباره میزان پیشرفت صادرات گیاهان دارویی گفت: مجموع صادرات ما در سال ۱۴۰۲ در حوزه مکمل و گیاهی ۱۳ میلیون دلار بوده است که انتظار ما این است در سال جاری این عدد رشد داشته باشد. در حوزه فرآورده‌های گیاهی یک مقدار این میزان بیشتر بوده چرا که ما یکی از زیست بوم‌های بزرگ فرآورده‌های گیاهان دارویی هستیم. امیدوارم با همیتی که تولیدکنندگان دارند و بازاریابی که در عرصه بین‌الملل انجام می‌دهند امسال جهش خوبی را نسبت به سال‌های گذشته داشته باشیم.

رئیس سازمان غذا و دارو درباره چالش قیمت‌گذاری نیز اظهار کرد: سیاست گذاریها برای قیمت گذاری با توجه به شرایط کشور و تنظیم بازار مشخص شده است. تمام تلاش ما این است قیمت‌هایی که مشخص می‌شود به گونه‌ای باشد که هم برای شرکت تولید محصولات به صرفه باشد و از طرفی نیز برای مردم خرید این محصولات مقرون به صرفه باشد و سعی می‌کنیم که این تعادل را حفظ کنیم.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا