سلامت و دانش

تسکین درد بدون مصرف دارو با ایمپلنت امکان پذیر شد

تسکین درد بدون مصرف دارو با ایمپلنت امکان پذیر شد

طبق مطالعات جدید تسکین درد بدون مصرف دارو با ایمپلنت امکان پذیر شد.

هیچ کس دوست ندارد از درد جسمانی رنج ببرد، از سوی دیگر، خطر اعتیاد به مسکن ها نیز وجود دارد که ما را از مصرف این داروها باز می دارد. اینجاست که یک ایمپلنت جدید به عنوان یک محلول تازه معرفی می شود که تنها با خنک کردن اعصاب، درد را بدون استفاده از دارو تسکین می دهد.

این دستگاه آزمایشی توسط تیمی به رهبری پروفسور جان آ. راجرز از دانشگاه نورث وسترن در حال توسعه است. این سازه قبلاً روی موش‌ها آزمایش شده و نتایج امیدوارکننده‌ای داشته است.

این ایمپلنت نرم و منعطف که عمدتاً از یک الاستومر زیست تخریب پذیر و زیست سازگار ساخته شده است به شکل نوار نازکی است که در پهن ترین نقطه آن 5 میلی متر عرض دارد و به ضخامت یک تکه کاغذ می رسد.

این ایمپلنت چگونه در کاهش درد عمل می کند ؟

در طول فرآیند جراحی، یک انتهای این ایمپلنت به دور عصب محیطی پیچیده می شود که باید به طور موقت خاموش شود. این دستگاه به پمپی متصل است که در قسمت بیرونی بدن بیمار قرار دارد. هر زمان که فرد در ناحیه آسیب دیده احساس درد کرد، از یک پمپ برای ارسال جداگانه خنک کننده مایع و گاز نیتروژن به داخل ایمپلنت استفاده می شود. مایع خنک کننده پرفلوروپنتان نامیده می شود و از نظر پزشکی برای استفاده در دستگاه های تنفسی تایید شده است.

مایع خنک کننده از طریق یک کانال میکروسیال در داخل دستگاه جریان می یابد، در حالی که نیتروژن از طریق کانال دیگری جریان می یابد. هنگامی که این دو ماده در یک محفظه مشترک جریان می یابند و با هم مخلوط می شوند، نیتروژن باعث می شود مایع خنک کننده خیلی سریع تبخیر شود و یک اثر خنک کننده موضعی ایجاد کند. این اثر باعث بی حس شدن عصب و توقف و تسکین درد می شود.

لازم به ذکر است که اگر عصب بیش از حد سرد شود، ممکن است برای همیشه آسیب ببیند. برای جلوگیری از این اتفاق، یک سنسور یکپارچه به طور مداوم دمای عصب را کنترل می کند و در صورت سرد شدن بیش از حد، سرعت جریان مایع خنک کننده و نیتروژن را کاهش می دهد.

برای برداشتن این قسمت نیازی به جراحی نیست

تمام این دستگاه به تدریج و بدون ضرر در بدن حل می شود و در عرض چند هفته جذب بدن می شود. این بدان معنی است که برای حذف آن نیازی به عملیات دوم نیست.

گروه هدف چه کسانی هستند

این ایمپلنت برای استفاده موقت توسط بیمارانی که پس از جراحی دچار درد می شوند طراحی شده است.

راجرز گفت: هدف ما به عنوان گروهی از مهندسان، درمان درد بدون دارو با قابلیت کنترل شدت تسکین درد توسط کاربر است. فناوری ما از مکانیسم‌هایی استفاده می‌کند که شبیه مکانیسم‌هایی است که باعث می‌شود انگشتان انسان هنگام سرد شدن بی‌حس شوند. ایمپلنت ما به این اثر اجازه می دهد تا به شیوه ای قابل برنامه ریزی، مستقیم و به صورت موضعی برای هدف قرار دادن اعصاب، حتی آنهایی که در عمق بافت نرم قرار دارند، جریان یابد.

منبع خبر: https://doctor-news.ir/3360

دکمه بازگشت به بالا