برون مرزی

تحولات غیرمنتظره در پرونده تبادل اسرا/ ارائه تسهیلات و چشم‌پوشی‌های ریشه‌ای از جانب تل‌آویو

در مصاحبه اختصاصی با روزنامه بین منطقه ای رای الیوم ، برخی منابع عالی رتبه مصری فاش کردند که قاهره پیام های “غیرمنتظره و بی سابقه” بسیاری از اسرائیل برای تمدید قرارداد مبادله زندانیان با حماس دریافت کرده است. ماهی به دلیل برخی اختلاف نظرها در مورد بسیاری از شرایط اصلی قرارداد به حالت تعلیق درآمده است.

به گزارش ترندونی ، این منابع تأکید کردند: چند روز پیش ، برخی از مقامات اسرائیلی با تماس میانجی مصری تماس گرفتند و احتمال کلی جلسات ویژه برای بحث در مورد پرونده مبادله و شرایط نهایی پرونده مقاومت فلسطین به رهبری حماس را اعلام کردند.

منابع افزودند: “تل آویو به قاهره اعلام کرد که زمان بازگشت سربازان اسرائیلی و اجساد آنها که از زمان جنگ 2018 در غزه توسط مقاومت به دست گرفته شده فرا رسیده است. حماس مراحل نهایی را آغاز می کند.

منابع مصری می گویند قاهره از موضع جدید اسرائیل شگفت زده شد ، به ویژه در شرایطی که تل آویو موانع و شرایط طولانی و دشواری را برای اجتناب از توافق یا حتی یافتن زمینه ای برای مذاکرات جدی و واقعی تعیین کرد. مصر نیز متعهد شده است. تماس می گیرد و در ساعات آینده ملاقات می کند تا از وضعیت فلسطین مطلع شود و آنها را روی میز مذاکره بگذارد.

منابع فوق به این حرکت ناگهانی اسرائیل در زمینه انتقال اسرا به حوادث در نوار غزه و کرانه باختری و احتمال تشدید آنها در هر زمان و همچنین وقایع اخیر شش زندانی که از تعقیب و گریز فرار کرده اند ، ادامه می دهند. آینده نگری: اگر اسرائیل به تعهدات خود عمل کند و موانع جدیدی ایجاد نکند ، در اسرع وقت و فقط در چند ماه توافق مبادله ای حاصل می شود ، به ویژه اگر شرایط مقاومت روشن باشد. ، محاصره نوار غزه و همچنین وضعیت بیت المقدس و کرانه باختری

پیشتر روزنامه فلسطینی “الیام” گزارش داده بود که دولت رژیم اشغالگر اخیراً از شرط خود برای پایان دادن به محاکمه چهار زندانی حماس در ازای لغو محاصره و محدودیت های اعمال شده بر نوار غزه در حملات اخیر خودداری کرده است. و اجازه می دهد تا آن را بازیابی کنید.

وی افزود: در روزهای اخیر شاهد لغو گسترده و چشمگیر محدودیت های اسرائیل در نوار غزه بودیم که مهمترین آنها صدور مجوز برای واردات مصالح ساختمانی و سایر اقلامی بود که رژیم اشغالگر اجازه انتقال آنها به غزه را نداد. به این منطقه در شش روز گذشته تغییر کرده است.

العیام افزود: اخیراً گروه های فلسطینی با وساطت مطلع شده اند که رژیم اشغالگر این شرایط را که مانع امنیت نوار غزه بود ، کنار گذاشته است.

ظاهر جبارین ، یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس ، امروز (دوشنبه) گفت: “توپ در زمین اسرائیل به دلیل توافق موفقیت آمیز دو طرف در زمینه تبادل اسرا است.”

جبارین افزود: “حماس توافق واضحی را در مورد طرح مبادله زندانیان به میانجی گان داده است و اکنون توپ در زمین رژیم اشغالگر است. این پرونده ، به ویژه زندانیانی که به مجازات شدید محکوم شده اند ، در بالای لیست قرار دارد.

یکی از اعضای دفتر سیاسی حماس افزود: “اسرائیل بارها تلاش کرده است که وقایع جاری در غزه و پیشرفت بازسازی را به پرونده زندانیان مرتبط کند ، اما حماس و رهبری مقاومت با این موضوع مخالف هستند و تاکید می کنند که ترکیب این دو غیر ممکن است. مسائل “آنها در برنامه ریزی شکست خوردند.

در مصاحبه با العین الاخباریه ، برخی منابع دیگر از پیشرفت در زمینه تبادل اسرا در روزهای اخیر خبر دادند.

منابعی که مایل به ناشناس ماندن هستند ، می گویند: “در حال حاضر ، توافق بر سر اصول مبادله زندانیان از طریق آنها با وساطت صورت می گیرد و این توافق حداقل در دو مرحله اجرا شده است و تعداد زیادی از زندانیان را در بر می گیرد. فلسطینی ها در زندان های اسرائیل با مجازات شدید روبرو هستند.

منابع افزودند: “نقطه شروع اسرائیل این است که شواهدی را بدست آورد که نشان می دهد دو یا چند نفر از چهار اسرائیلی که از سال 2014 توسط حماس بازداشت شده اند زنده هستند. نقطه شروع اسرائیل آزادی زندانیان بیمار است و زنان و زندانیان در سال 2011 آزاد شدند. توافقنامه شلیط گلیاد ، که دوباره توسط رژیم دستگیر شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا