اقتصادی

تثبیت ۲۰۸ هزار شغل نتیجه رفع موانع تولید در سال گذشته

ترندونی/مرکزی دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور گفت: تثبیت ۲۰۸ هزار شغل نتیجه رفع موانع تولید طی سال گذشته در کشور است.

محمدباقر آقاعلیخانی شامگاه سه شنبه ۹ خردادماه ۱۴۰۲ در حاشیه بازدید از واحدهای تولیدی ساوه و زرندیه در گفت و گو با خبرنگاران اظهار کرد: تثبیت این میزان شغل حاصل تحقق ۸۵ درصدی مصوبات ستاد تسهیل طی سال گذشته از مجموع ۲۲ هزار و ۶۰۰ مصوبه است.

وی با اشاره به دو رویکرد ستاد در سال جاری برای رفع موانع تولید گفت: شناسایی طرح های نیمه تمام بالای ۸۰ درصد و اعطای تسهیلات بانکی به منظور اتمام و بهره برداری از آنها نخستین رویکرد ستاد در سال جاری است.

آقاعلیخانی افزود: شناسایی واحدهای تولیدی فعالی که با حداقل ظرفیت فعالیت می کنند رویکرد دوم ستاد است که این اقدام با همکاری تمامی نهادها، دستگاه ها و تشکل های بخش خصوصی انجام می شود و نسبت به رفع مشکلات آنها در راستای ارتقای ظرفیت تولید از حداقلی به حداکثری تلاش خواهد شد.

وی در ادامه با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۳۰۰ مورد از ۲۲ هزار و ۶۰۰ مصوبه صادره از سوی ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور عملیاتی شده افزود: در حال حاضر چهار هزار و ۶۰۰ مصوبه در دست اجراست و دو هزار و ۳۰۰ مصوبه نیز عملیاتی نشده که در دستور کار ستاد برای اجرایی شدن است.

دبیر ستاد تسهیل و رفع موانع تولید کشور با اشاره به اینکه در دبیرخانه ستاد ملی نیز ۱۰۲ مصوبه صادر شده که ۸۵ مورد از آنها شامل ۹۰ درصد عملیاتی و اجرایی شده است، تصریح کرد: در کل کشور حدود ۶۱ درصد از مصوبات مربوط به حوزه بانکی و مالی است که تلاش می شود با همکاری بانک های عامل تسهیلات مورد نیاز واحدهای تولیدی در کمترین زمان ممکن تامین و در حمایت از تولید پرداخت شود.

وی با بیان اینکه حمایت از واحدهای تولیدی که می توانند شرایط تحریمی را به نفع کشور تغییر دهند به صورت ویژه در دستور کار خود قرار داده است، اظهار کرد: مصوبات ستاد تسهیل با هدف برداشتن موانع پیش روی این واحدها و  دور زدن تحریم ها به منظور کاهش قیمت تمام شده و ارتقای کیفیت تولید برای رقابت پذیری در بازارهای جهانی هدفگذاری و اجرایی می شود.

به گزارش ترندونی، مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان مرکزی نیز اظهار کرد: سال گذشته ستاد تسهیل استان برای رفع موانع ۲۹۴ واحد صنعتی و تولیدی ۵۲۳ مصوبه تدوین کرده است.

علی جودکی با اشاره به اینکه تاکنون ۹۲ درصد از این مصوبات عملیاتی شده است اظهار کرد: هشت درصد باقی مانده نیازمند تعاملات در سطح کلان کشور است که تلاش می شود در جریان سفر دبیر ستاد ملی به استان این مصوبات مجددا بررسی و راهکار لازم برای آن اتخاذ شود.

وی با اشاره به دستور رهبر معظم انقلاب مبنی بر حمایت از تولید گفت: هیچ واحد تولیدی به هیچ دلیلی نباید تعطیل شود بلکه واحد باید تا رفع موانع به فعالیت خود ادامه دهد و ستاد تسهیل نیز در عمل به منویات رهبری اجازه نخواهد داد که واحدهای تولیدی به دلیل موانع پیش رو تعطیل شوند.

مدیرعامل گروه صنعتی صفا نیز در این بازدید گفت: گروه صنعتی ساوه قدمت ۵۰ ساله دارد و سالانه ۲ میلیون تن انواع لوله های نفت، گاز و پتروشیمی را تولید می کند.

محمد رستمی صفا با بیان اینکه کارخانجات نورد و لوله صفا و لوله و پروفیل ساوه بزرگترین واحد صنعتی تولید لوله در دنیا به شمار می روند، گفت: ۵۵ درصد از تولیدات در واحدهای صنعتی داخلی، ۱۷ در طرح های عمرانی و ۱۵ درصد نیز در حوزه ساخت ساز مورد استفاده قرار می گیرد و ۱۳ درصد صادر می شود.

وی با اشاره به مشکلات و موانع پیش روی تولید در این کارخانجات گفت: مشکلات ۱۳ ساله با یک بانک خصوصی، مسدودی حساب های شرکت، مشکلات مالیاتی و بیمه ای گریبانگیر این شرکت با سابقه ۵۰ ساله است.

مدیر شرکت تولیدی زرین رویا(مای بی بی) نیز در این بازدید با اشاره به اینکه ۶۹ درصد صنایع تولیدی سلولزی کشور وارداتی است افزود: این شرکت برای تامین نیاز پنج ماهه خود نیازمند تخصیص ۶۰ میلیون یورو ارز است.

ساسان عظیمی انارکی اضافه کرد: همچنین عدم افزایش قیمت به علت مخالفت نهادهای ذیصلاح از سال ۱۴۰۰ تاکنون(با وجود افزایش قیمت تمام شده) از دیگر چالش های این بخش در عرصه تولید است.

به گزارش ترندونی، دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید که به استان مرکزی سفر کرده بود ابتدا با حضور در شهرستان زرندیه به همراه فرماندار زرندیه و جمعی از مسئولان استانی و شهرستانی از واحدهای تولیدی آرمان سبز آدینه تولید کننده کود و سموم کشاورزی، طبیعت سبز پارس کهن تولیدکننده موادغذایی، آتیلا همراه آیهان تولید کننده تلفن همراه، فرا روانساز گستر آسیا تولید کننده انواع روغن موتور بازدید کرد و در جریان مسائل و مشکلات این واحدها قرار گرفت.

دبیر ستاد ملی تسهیل و رفع موانع تولید سپس به ساوه آمد و با حضور فرماندار شهرستان ساوه، مدیرکل صمت استان مرکزی، مدیرکل دفتر هماهنگی اقتصادی استانداری مرکزی و سایر مسئولان استانی و شهرستانی از شرکت زرین برگ پرشیا و کارخانجات نورد و لوله صفا بازدید کرد. مدیران شرکت های ساوه و زرندیه در این بازدیدها به بیان مسائل پیش روی تولید واحدهای تحت مدیریت خویش پرداختند و مقرر شد موارد مطرح شده در جلسه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید بررسی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا