فرهنگ و هنر

تازه‌هایی از هوشنگ ظریف، محمود فرشچیان و محمود دولت‌آبادی

اختتامیه جشنواره مقاومت، گزارشی به بهانه سالگرد درگذشت هوشنگ ظریف، اثر جدید محمود فرشچیان،  پیش‌فروش نسخه صوتی رمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی، قطع درخت ۳۰۰ ساله باغستان قزوین و واکنش مدیرکل میراث فرهنگی این استان و تعطیلی موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران از گزیده اخبار فرهنگی هنری روز چهارشنبه ۱۷ اسفند ماه بود.

به گزارش ترندونی،  آیین پایانی هفدهمین جشنواره فیلم مقاومت در اقدامی متفاوت، روی عرشه کشتی در خلیج فارس روز چهارشنبه ۱۷ اسفند برگزار شد.

همچنین اکران آنلاین فیلم‌ سینمایی «حرف آخر» به نویسندگی و کارگردانی ابراهیم ‌شفیعی و تهیه‌کنندگی علی شاه‌حاتمی در سایت هاشور آغاز شد.

به بهانه اکران آنلاین عاشقانه سینمایی  

به بهانه اکران آنلاین فیلمی عاشقانه با بازی الناز شاکردوست و پارسا پیروزفر، گزارشی از این عاشقانه سینمایی داشتیم.  فیلم «تی‌تی» که اکران آنلاین آن آغاز شده یکی از عاشقانه‌های چند سال گذشته سینماست که کارگردانش آیدا پناهنده آن را نوعی بیراهه رفتن یا شروع یک راه تازه در سینمای خود می‌داند.

رکوردهای خواندنی از ۹۴ سال جوایز اسکار

رای گیری نهایی از اعضای واجد شرایط آکادمی برای انتخاب برندگان نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی به پایان رسید که باید تا هفته آینده (بامداد دوشنبه) در انتظار مراسم اسکار ۲۰۲۳ بمانیم.

برگزاری بیش از ۹ دهه جوایز سینمایی اسکار با ثبت رکوردهای جالب و شگفت‌انگیزی برای فیلم‌ها و سینماگران در شاخه‌های مختلف همراه بوده است. مراسم نود و پنجمین دوره جوایز سینمایی اسکار در حالی کمتر از یک هفته دیگر برندگان خود را خواهد شناخت که بیش از ۹ دهه برگزاری این رویداد سینمایی با خلق رکوردهای جالبی از سوی سینماگران و فیلم‌ها همراه بوده است، همانطور که امسال نیز فرصت ثبت چند رکورد تاریخی وجود دارد. رکوردهای خواندنی از ۹۴ سال جوایز اسکار را اینجا بخوانید.  

کارتون لیونل مسی ساخته می‌شود

همچنین دنیای انیمیشن این بار قرار است کودکی لیونل مسی را به تصویر می‌کشد. کاپیتان تیم ملی فوتبال آرژانتین پس از قهرمانی در جام جهانی قطر با کمپانی سونی موزیک برای ساخت یک سریال انیمیشن همکاری می‌کند.

روز چهارشنبه همچنین عوامل انیمیشن سینمایی «بچه زرنگ» گرد هم آمدند و پایان ساخت این انیمیشن را پس از پنج سال جشن گرفتند.

از طرفی اجرای نمایش «در و گبر و یک قرص نان» با تجلیل از داود فتحعلی بیگی نویسنده و کارگردان این اثر نمایشی در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به پایان رسید.

تاکید پیمان جبلی بر سیاست «درهای باز»

رئیس صداوسیما هم در نشستی که با مدیران استانی صداوسیما داشت، بر رسالت مجموعه صداوسیما به‌ عنوان زبان گویای ملت تأکید کرد. پیمان جبلی در سخنانش اظهار داشت: در دوره تحول، درهای صداوسیما به روی برنامه‌سازان استان‌ها باز است و با اشتیاق از برنامه‌سازان خلاق استقبال می‌کنیم.

کفه سنگین ترازو به سمت موسیقی پاپ

در گزارشی هم نگاهی به مجوزهای موسیقی در بهمن ماه داشتیم؛ دفتر موسیقی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، ماهانه آماری را از قطعات موسیقی که موفق به کسب مجوز شده‌اند، منتشر می‌کند که البته در مقاطعی این فهرست با تاخیر منتشر شده یا اصلا منتشر نشده است. اما چند روز پیش اعلام آماری جدید از مجوزها و ژانرهای اختصاص یافته به آن‌ها، پرسش برانگیز به نظر می‌رسید؛ چراکه در بین قطعات مجوز گرفته شده تنها ۱۱ اثر در ژانر موسیقی ایرانی و شش اثر در ژانر موسیقی نواحی بودند و این رقم در برابر ۲۰۰ قطعه موسیقی پاپ قرار می گرفت که در بهمن ماه خواستار انتشار بودند و مجوز گرفتند! مشروح این گزارش را در این لینک بخوانید.

درباره هوشنگ ظریف بخوانید

به مناسبت سالگرد درگذشت هوشنگ ظریف یک از استادان برجسته حوزه موسیقی، گزارشی برای او نوشتیم که می‌توانید متن کامل این گزارش را اینجا بخوانید.  

نسخه صوتی کلیدر با موسیقی کلهر

همچنین پیش‌فروش نسخه صوتی رمان «کلیدر» محمود دولت‌آبادی با موسیقی کیهان کلهر آغاز شده و نسخه کامل آن از ۲۵ اسفند عرضه می‌شود.

چند خبر کوتاه ادبی 

طبق اطلاعات آماری سایت «خانه کتاب و ادبیات ایران» ، ۲۹۶۸ کتاب با کلیدواژه مهدویت ثبت شده‌اند. ۹۹ تا از این کتاب‌ها در سال ۱۴۰۱ و ۱۳۵ عنوان نیز در سال ۱۴۰۰ منتشر شده‌اند.

در ادامه اعلام شد که مراسم تجلیل از  خسرو احتشامی ـ شاعر همراه با رونمایی از مجموعه آثار ولایی او با عنوان «جاده گل سرخ» روز شنبه، ۲۰ اسفندماه از ساعت ۱۹ در سالن اجتماعات کتابخانه مرکزی اصفهان واقع در خیابان باغ گلدسته برپا می‌شود.

در حوزه ادبیات جهان،   «لوری هالس اندرسون» نویسنده آمریکایی، برنده جایزه یادبود «آسترید لیندگرن»، گران‌ترین جایزه ادبیات کودک و نوجوان جهان شد.

اثر جدید فرشچیان

محمود فرشچیان ـ هنرمند نقاش و نگارگر ایرانی ـ‌ که برای مناسبت‌های مذهبی آثار مرتبط بسیاری دارد، اثری با نام «او می‌آید» را نیز با موضوع نیمه‌شعبان خلق کرده است.

دو هفته‌نامه «خرما» که در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان، یزد و چهارمحال و بختیاری منتشر می شود، در اقدامی عجیب، در صفحه اول خود، اعلامیه جشن ختنه سوران پسر مدیر مسئول این نشریه را منتشر کرد که واکنش‌های متعددی را به همراه داشته که از جمله آنها، اظهارات مدیرکل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی است.

باغستان سنتی قزوین بار دیگر قربانی شد

در ادامه اخبار روز چهارشنبه به وضعیت باغستان قزوین پرداختیم،  بیش از ۱۰۰ اصله درخت، از جمله درخت پسته با قدمت ۳۰۰ سال در باغستان قزوین بار دیگر قربانی «طرح توسعه شهری قزوین» شدند و این در حالی است که مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگردی و صنایع دستی قزوین می‌گوید: میراث فرهنگی بر حفظ این درخت کهنسال تاکید داشته و شورای شهر قزوین باید درباره این رفتار غیرمتعهدانه و غیرمسؤولانه با سمبل‌های تاریخی که خلاف مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی نیز بوده است، پاسخ‌گو باشد.

آمریکا محدویت سفر چینی‌ها را رفع می‌کند

در حوزه گردشگری هم خبر رسید که دولت بایدن تصمیم گرفته الزامات آزمایش کرونا را برای ورود مسافران چینی لغو کند زیرا موارد بستری در بیمارستان و مرگ و میر در چین رو به کاهش است و آمریکا اطلاعات بهتری در این مورد جمع آوری کرده است.

در نهایت این‌که،  مدیر موزه آبگینه و سفالینه‌های ایران، از تعطیلی این مجموعه تاریخی در روزهای پنجشنبه و جمعه، هجدهم و نوزدهم اسفندماه خبر داد.

پیشنهادهایی برای خواندن:

عکس تکان دهنده از تهدید یک کودک

رازهای یک سرباز گمنام

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا