برای صعود قیمت نفت چه اتفاقی افتاد؟

قیمت آتی نفت برنت در سال 2022 به دلیل افزایش سفر و بهبود تقاضا برای سوخت حمل و نقل، حمله نظامی روسیه به اوکراین و کاهش تولید اوپک پلاس افزایش یافت.

افزایش قیمت نفت چه شد؟

به گزارش ترندونی، چهارشنبه گذشته، نفت تمام رشد قیمتی را که از سال 2022 شاهد بود از دست داد. در اوایل، و هفته گذشته به بزرگترین کاهش هفتگی خود در ماه ها تسلیم شد. وست تگزاس اینترمدیت روز جمعه با 71.2 سنت در هر بشکه به پایان رسید در حالی که نفت خام برنت به 76.10 دلار در هر بشکه رسید.

نفت برنت در ماه مارس پس از حمله روسیه به همسایه خود قبل از بهبود، به دلیل محدودیت‌های ناشی از تعطیلی پالایشگاه‌ها در دو سال گذشته، به بالای 139 دلار در هر بشکه رسید. اما با نزدیک شدن به پایان سال، برنت و وست تگزاس اینترمدیت تمام دستاوردهای امسال خود را از دست داده اند.

افزایش قیمت نفت چه شد؟

بر اساس گزارش رویترز، این روند صعودی به دلایل زیر معکوس شده است:

کاهش تقاضا برای سوخت

چین بزرگترین واردکننده نفت جهان و دومین مصرف کننده نفت پس از ایالات متحده است. با این حال، اقدامات قرنطینه ای سختگیرانه توسط دولت چین در سال 2022 برای مهار شیوع کووید-19، تولید صنعتی و اقتصادی و تقاضای سفر در این کشور را کاهش داده است.

به گفته تحلیلگران، به دلیل اقدامات قرنطینه ای در چین، تقاضا برای نفت در این کشور بین 30 تا 40 درصد کاهش یافته است.

زمستان اروپا ملایم آغاز شد و تقاضا برای انواع سوخت از جمله نفت کوره که برای تولید برق و گرمایش خانه ها استفاده می شود را کاهش داد. فعالیت های اقتصادی به طور کلی در سراسر جهان و به ویژه در چین و آمریکا شروع به کاهش کرده است.

نرخ های بالاتر و افزایش ارزش دلار آمریکا

بانک های مرکزی بزرگ جهان افزایش پی در پی در نرخ های بهره را برای مبارزه با تورم فزاینده تصویب کرده اند. افزایش نرخ بهره ارزش دلار آمریکا را افزایش داد و قیمت نفت دلاری را تحت فشار قرار داد زیرا برای خریداران غیر آمریکایی گران شد.

نگرانی در مورد کمبود عرضه از بین رفته است

اوپک پلاس که شامل اعضای اوپک و متحدان آنها از جمله روسیه است، در ماه اکتبر با توافق بر کاهش تولید 2 میلیون بشکه در روز بین نوامبر تا پایان سال 2023، خشم آمریکا و متحدانش را برانگیخت. بشکه در روز یا 2 درصد از عرضه جهانی. این گروه گفت که تولید خود را به دلیل چشم انداز ضعیف اقتصادی کاهش داده است، اما این اقدام قیمت ها را افزایش نمی دهد. حدود نیمی از کاهش تولید مصوب اوپک فقط روی کاغذ بود، زیرا این گروه به طور مداوم زیر اهداف خود نفت تولید می کند.

در همین حال، تولید آمریکا رشد قابل توجهی داشته است. تولید داخلی به کندی رشد کرد، اما اخیرا به 12.2 میلیون رسیده است. بشکه در روز، بالاترین سطح از اولین موج همه گیری ویروس کرونا در سال 2020. مارس.

بازار همچنین تحت تاثیر این نگرانی قرار گرفت که تولید نفت روسیه تحت تاثیر تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا قرار گیرد. اگرچه تولید نفت در روسیه کاهش یافته است، اما این کاهش به سرعت مورد انتظار نبوده است.

گروه هفت و استرالیا بر سر سقف قیمتی 60 دلاری نفت روسیه که از طریق دریا حمل می شود، چند روز قبل از شروع تحریم های اتحادیه اروپا بر واردات نفت روسیه در 5 دسامبر به توافق رسیدند. با این حال، نفت روسیه قبل از تعیین این نرخ با تخفیف عرضه می شد و احتمال کمی وجود دارد که این مکانیسم بازارها را به هم بزند.

فرار دلالان

سرمایه گذارانی که پس از حمله نظامی روسیه قراردادهای طولانی مدت زیادی را در بازار نفت منعقد کرده بودند، به سرعت از بازار نفت خارج شدند و بخشی از حمایت رالی نفت امسال را از بین بردند. قراردادهای خرید نفت خام برنت نزدیک به کمترین میزان در 10 سال گذشته است، در حالی که تعداد قراردادهای فروش به پایین ترین سطح خود از سال 2020 رسیده است. در ماه نوامبر

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا