اقتصادی

کنترل قیمت نفت دست اوپک پلاس است

یک مدیر ارشد گروه ویتول ، بزرگترین تاجر نفت جهان ، در بیانیه ای گفت که با تولید کمتر ایالات متحده نسبت به قبل از همه گیری ، به نظر می رسد اوپک پلاس کنترل کاملی بر قیمت نفت دارد.

مایک مولر ، مدیر اطلاعات گلف در ISNA ، منطقه آسیا گروه ویتول ، در یک کنفرانس آنلاین گفت: “کاهش حفاری و تولید در ایالات متحده ، رقابت برای OPEC Plus را در مدیریت بازار نفت کاهش می دهد.” هفته گذشته با افزایش تقاضای عرضه ، نفت برنت برای اولین بار در دو سال گذشته به بالای 70 دلار در هر بشکه رسید.

تولیدکنندگان روغن ایالات متحده هنوز از نیمی از سیستم عامل های استفاده شده قبل از شیوع ویروس کرونا استفاده می کنند. در همین حال ، گروه اوپک پلاس در پاسخ به بهبود تقاضا ، به تدریج در حال افزایش عرضه بازار است.

مولر گفت: “این تصور در بازار وجود دارد که کنترل در اختیار اوپک پلاس است.” مدت زیادی طول خواهد کشید تا نفت ایالات متحده به شرایط همه گیر برگردد.

اوپک و شرکای آن هفته گذشته طرحی را برای افزایش تولید در ماه جولای تصویب کردند ، اما بازار در مورد سیاست های تولید در ماه آگوست و بعد از آن حدس زد. اوپک پلاس از سال 2020 تولید 9.7 میلیون بشکه در روز را آغاز کرد. در ماه مه ، در پاسخ به کاهش تقاضا در اوج همه گیر شدن ، تولید در حال حاضر در حدود شش میلیون بشکه در روز است.

مدیر آسیا گروه ویتول گفت: “اقتصاد چین به رشد خود ادامه خواهد داد و به تقاضای نفت و کاهش موجودی کالا کمک می کند.” در نتیجه توسعه اقتصادی و تغییرات نظارتی ، پالایشگاه های چین بیشتر پالایش می شوند و موجودی کالا از نظر تجاری کاهش می یابد.

وی همچنین گفت: در صورت توافق هسته ای و لغو تحریم های آمریکا در سال جاری ، احتمالاً نفت بیشتری از ایران وارد بازار خواهد شد. ایران محدودیتی را در مقدار نفتی که می تواند به سرعت در بازار عرضه کند تعیین کرده است زیرا مقدار زیادی بشکه ذخیره شده میعانات است که فروش آن دشوارتر است.

به گفته بلومبرگ ، با طولانی شدن گفتگوهای برجام ، مولر گفت: بعید است که تا سه ماهه چهارم نفت بیشتری از ایران وارد بازار شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا