اقتصادی

بانک‌ها بیش از ۱۸۲ هزار میلیارد اعتبار دریافت کردند

1399 بانک مرکزی 49 عملیات در بازار آزاد حراج برگزار کرد و در مجموع 182،910 میلیارد اعتبار کوتاه مدت در اختیار بانک ها و م institutionsسسات اعتباری غیر بانکی قرار داد.

به گزارش ترندونی ، طبق پیش بینی وضعیت نقدینگی بانک در بازار واسطه بانکی ، قرار بود موقعیت پولی بانک مرکزی در این هفته نقدینگی را جذب کند. بنابراین ، در روز چهارشنبه ، 18 مارس ، بانک مرکزی هیچ عملیات بازار آزاد انجام نداد. بنابراین ، فقط معاملات مربوط به مدت قرارداد خرید مجدد در روز دوشنبه ، 16 مارس ، با ارزش 58.7 هزار. میلیارد ریال ، بانک مرکزی چهارشنبه ، 18 مارس برگزار کرد.

طی دو روز گذشته ، بانک ها و م institutionsسسات اعتباری در 9 مورد از وام های عادی استفاده کردند که ارزش کل آنها 254.8 هزار بود. میلیاردها علاوه بر این ، واسطه های این بانک طی دو روز گذشته 9.8 میلیارد فروش در بازار ثانویه داشته اند. اوراق قرضه دولتی متعلق به بانک مرکزی.

طبق گزارش بانک مرکزی ، در سال 1399. این بانک 49 حراج فعالیت در بازار آزاد برگزار كرد و در مجموع 1899.1 میلیارد دلار در اختیار بانك ها و م institutionsسسات اعتباری غیر بانكی قرار داد. اعتبار کوتاه مدت لازم به ذکر است که مانده قرارداد خرید مجدد در عملیات بازار آزاد در پایان مارس سال جاری صفر است. از طرف دیگر بانک ها و م institutionsسسات اعتباری غیربانکی در سال 1399. 331 قرارداد منعقد کرده و 88 مرتبه از اعتبار منظم برای تأمین نیازهای نقدینگی اضطراری استفاده کرده است و مانده اعتبار منظم در پایان سال جاری 227 هزار است.

شایان ذکر است که بانک مرکزی مطابق با مدیریت نقدینگی مورد نیاز بازار بین بانکی ریال ، به صورت هفتگی عملیات بازار آزاد را انجام می دهد. موقعیت این بانک (خرید نهایی ، فروش یا اعتبار اوراق قرضه دولتی) بر اساس پیش بینی وضعیت نقدینگی بازار بین بانکی و به منظور کاهش نوسانات نرخ بهره بازار بین بانکی در اطراف نرخ هدف با انتشار یک اطلاعیه در سیستم بازار بین بانکی. به دنبال این اعلان ، بانک ها و م institutionsسسات اعتباری غیر بانکی می توانند سفارشات خود را از طریق سیستم بازار بین بانکی ارسال کنند تا بتوانند نقدینگی خود را در بازار بین بانکی مدیریت کنند.

بانک ها و م institutionsسسات اعتباری غیربانکی می توانند از روز شنبه و چهارشنبه از اعتبار منظم (دریافت وثیقه از بانک مرکزی) استفاده کنند ، مشروط بر اینکه دارای اوراق قرضه دولتی و توافق نامه خرید مجدد به صورت کریدوری با نرخ بهره بالاتر (22٪) باشند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا