سلامت و دانش

ایدز سخت‌تر است یا کرونا؟ / دلایل گرانی درمان کرونا

کتابخانه:

امروز ، در سال 1999. 20 آگوست؛ کورونا دقیقاً 6 ماه میهمان زندگی و مرگ ما بوده است. البته طبق تاریخ رسمی وزارت بهداشت ، سال 2017. روز چهارشنبه 20 فوریه اعلام شد که Covid 19 اولین قربانیان خود را در ایران برده است ، و اکنون که این مکالمه را می خوانید ، براساس آمارهای رسمی و ضبط شده ، 20 هزار نفر در ایران بر اثر بیماری قلبی درگذشته اند. چه روح گم شد و چه غم و اندوهی برای خانواده ها روشن شد. با این حال ، هنوز تعداد ایرانیانی که دارای بیماری قلبی عروق کرونا ویروس هستند نیمی از میلیون نفر نرسیده است. تا به امروز ، تاج 22 میلیون نفر را در سراسر جهان پناه داده است ، و كمتر از 800000 نفر در اثر بیماری كوید درگذشتند.

کرونا برای زندگی ما چه کرده است؟ شاید اگر روزی تاریخ نگاری تاریخچه خیابان و مردم بازار را در زمان تاج ثبت کند ، مثنوی هفتاد من ، منبعی از جامعه شناسی به اندازه ویل دورانت ، از آن بیرون می آید. اما اکنون که در کرونا زندگی می کنیم ، مسیری طولانی را برای زندگی در صلح طی کرده ایم. بنابراین لوله تاج آنقدر در زندگی ما مبهم است که علی رغم همه روشنگری ها ، تضادهای 7-8 ماه گذشته و دانش پزشکی مردم مدرن در طی 200-300 سال گذشته ، هنوز هم می پرسیم ، چه کسی ، چه چیزی ، کجا؟

آیا ایدز شدیدتر است یا کرونا؟ دلایل گران بودن درمان تاج

به بهانه زندگی در ایران با کرونا به مدت نیم سال ، دکتر مینو مهرز ، متخصص بیماریهای واگیر ، عضو کمیته علمی ستاد ملی کورنا و البته یکی از برجسته ترین چهره های رسانه ای امروز را استخدام کردیم که نسبت به سایر کارشناسان نظر متفاوتی دارد. دکتر مهرز معتقد است که محرم باید بیش از امتحان ورودی نگران کننده باشد: “نگهداری سوابق بهداشت در مراسم محرم بسیار سخت تر از پیروی از پروتکل های بهداشتی در روزهای آزمون ورودی است. “از آنجا که زمان امتحان ورودی کوتاه تر از روزهای مراسم عزاداری محرم است.”

در زیر برای مکالمه مفصل همشهری با مینو مهرز بخوانید؛

قبل از شروع صحبت کردن درمورد نمونه ای از تست تاج گذاری مثبت کاذب ، گفتید که این مسئله برای یک نفر مشکل ایجاد کرده است. درباره آزمایش مثبت کاذب و علت آن توضیح دهید؟

بله ، نتایج معاینات کرونا ویروس اشتباه است ، اما نادر است. اگر تست PCR خوب باشد ، نتایج مثبت کاذب نباید زیاد باشد. کیفیت کیت نیز مهم است ، در کجا متعلق است و به کدام شرکت تعلق دارد. اما منفی نادرست زیادی داریم. ستاد ملی کورونا همچنین 30 درصد احتمال دارد که آزمایش PCR علی رغم علائم منفی باشد. ما یک بیمار داریم که پره اکلامپسی (آزمایش مولکولی گرفته شده از ترشحات بینی) منفی است ، اما با علائم مشخص می شود و توموگرافی کامپیوتری نشان می دهد که ریه های او کاملاً به هم وصل هستند. در نتیجه ، اصحاب بیمار از ما قبول نمی کنند که او تاج دارد ، و فریاد می زنند که آزمایش بیمار منفی است ، چرا می گویید او تاج دارد؟ به دلیل عدم آگاهی ، كوید وقتی مثل سرماخوردگی بود ، به ننگ تبدیل شد. مثل این است که بگوییم آنفولانزا ننگ است.

چه تعداد کیت در ایران داریم و آنها کجا ساخته می شوند؟

موردی که ما خودمان در ایران تولید می کنیم و پایه آن را از چین وارد می کنیم. برخی از آنها از چین وارد می شوند.

آیا تست های تاج قابل اعتماد هستند؟

من واقعاً به آزمایش خون (تجمع) که IGM (آنتی بادی و آنتی ژن) را اندازه گیری می کنم ، اعتقاد ندارم. برخی از افراد از این آزمایشات برای تشخیص پاسخ به بالا و پایین استفاده می کنند و به بیمار می گویند که نباید به سر کار برود یا رانندگی نکند و این وضعیت بسیار بدی ایجاد کرده است. من توصیه می کنم تحت هیچ شرایطی به طور مرتب از این آزمایشات آگلوتیناسیون استفاده نکنید. تأیید تشخیص توسط PCR. سازمان بهداشت جهانی همچنین آماری را از ایران پذیرفته است كه مشمول تحقیقات PCI است.

چرا برخی از بیماران Covid در هفته های بعد از بهبود هنوز مثبت هستند؟

لاشه ویروس می تواند تا مدت چند ماه در بیمار بماند و مثبت باشد.

آیا این افراد هنوز هم حامل محسوب می شوند؟

خیر ، 2 تا 3 هفته پس از شروع علائم ، فرد دیگر حامل محسوب نمی شود.

شما به ننگ تاج گذاری اشاره کردید. آیا این به دلیل ترس بزرگی نیست که کارشناسان و مدیران از روز اول تاکنون در جامعه ایجاد کرده اند؟ آیا می توان حجم شریان کرونا ویروس را کاهش داد؟

اضطراب و وحشت در مورد تاج ناگهان در سراسر جهان گسترش یافت و مردم تصور می کردند اگر تاج را بگیرند می میرند. این اضطراب به تدریج به افسردگی تبدیل می شود. مردم همچنین از آنچه پیش از این بیماری اتفاق افتاده بود نگران بودند ، اما این بیماری با بروز آن بدتر شد. این infodem از خود اپیدمی تاج بدتر است. Infodem یک اپیدمی خبری است که در فضای الکترونیکی گسترش می یابد و می تواند نادرست یا بسیار اغراق آمیز باشد. حتی ممکن است کسی در آنجا بگوید آنچه از نظر علمی صحیح نیست. ورود به این فضا بدون دانش اساسی درباره سلامتی شخصی و پزشکی ، اضطراب را افزایش می دهد.

چگونه می توان افراد مبتلا به بیماری عروق کرونا ویروس را بدون ترس در خانه مراقبت کرد؟ افرادی بودند که دچار بیماری قلبی عروق کرونا ویروس بودند و خانواده های آنها آنها را ترک کردند و به آنها اهمیتی نمی دادند.

فقط باید ماسک بپوشید. کسی که دارای تاج است باید ماسک بگذارد و اتاق خود را ترک کند. شخصی که بر او نظارت دارد ، وارد اتاق می شود ، باید ماسک بپوشد و فاصله فیزیکی 1.5 ، 2 متر را رعایت کند. اتاق به خوبی تهویه می شود ، خصوصاً اکنون که گرم است و سیستم های تهویه مطبوع روشن هستند. رطوبت موجود در سیستم های تهویه مطبوع باعث انتشار ویروس می شود ، بنابراین برای تهویه باید پنجره ها باز باشند.

احتمال انتقال بیماری از فرد آلوده به پرستار چقدر است؟

اگر فاصله جسمی مشاهده نشود و ماسک آن به بیمار کرونا ویروس وارد شود ، احتمال انتقال آن 95٪ است. اما اگر این فاصله مشاهده شود و ماسک متزلزل شود ، احتمال 1.5٪ یعنی صفر نیست ، و هنوز هم احتمال وجود عفونت در فضای محصور خانه وجود دارد.

بسیاری از افراد اعتقاد ندارند که تاج خطرناک است و حتی اگر علائمی نیز داشته باشند ، تا زمانی که معاینه نشوند ، باور ندارند که بیمار باشند. با این حال ، مدتی گزارش شده است که فقط گروههای در معرض خطر ، مانند زنان باردار و افراد بالای 60 سال ، مورد مطالعه قرار می گیرند. آیا فکر می کنید این مشکل و همچنین عدم توجه مردم به پروتکل های پیشگیری Covid-19 منجر به انتقال بیشتر بیماری نشود؟

کشورهایی که فرصت های بیشتری دارند ، بسیار مورد آزمایش قرار می گیرند. یعنی اگر پرونده ای از تاج پیدا کنند ، هرکسی را که با آن تعامل داشته باشد ، محاکمه می کنند. اما ما از هر کس به آزمایش PCR دسترسی نداریم مگر اینکه بیمار واقعی و واضحی داشته باشیم. دوره جوجه کشی برای این بیماری 2 روز تا 14 روز و بعضی اوقات حتی طولانی تر است و به افراد گفته نمی شود که اصلاً در خانه بمانند. بنابراین اکنون اگر تست را از همه بگیریم ، فرکانس بالاتر از حد مجاز خواهد بود.

بنابراین آمار کشورهایی مانند آمریکا زیاد است زیرا آنها تست های زیادی را می گذرانند؟

آنها زیاد آزمایش شده و بیماری زیاد است. نیویورک اولین ایالتی بود که متحمل رنج بسیاری شد و با توجه به فرصت هایی که ایالات متحده آمریکا داشت ، چنین اتفاقی نیفتاد. با تاج کرونا ، ایالات متحده و اروپا متوجه شدند که تعداد تختهای بیمارستانی آنها ، به ویژه تختخوابهای ICU ، از نظر سلامتی بسیار کم است و بیشتر بیماران طی 24 ساعت مرخص شده و نیازی به تختخواب ندارند. آنها فراهم شدند اما ما هنوز فاقد آن هستیم. علاوه بر تختخواب ICU و تهویه مطبوع مکانیکی ، باید دانش و آگاهی افرادی که در بخش ICU کار می کنند نیز افزایش یابد. تجربه تهران بسیار گسترده است ، و کسانی که به ICU می آیند ، می توانند کارهای تخصصی انجام دهند و در جای دیگری که اندک می دانند. اعتقاد بر این است که کسانی که در بخش مراقبت های ویژه ما در تهران کار می کنند ، در جاهای دیگر به مردم آموزش می دهند. در مقایسه با اروپا و آمریکا امکانات خوبی داشتیم ، اما به طور کلی مکانهای بیمارستانی کافی در جهان برای چنین بیماری همه گیر وجود ندارد.

شعار شما همیشه این بوده که بهداشتی باشد تا ما به مرحله همه گیر نرسیم.

بله ، زیرا ناگهان ویروسی به وجود می آید که با آن آماده نیستیم. SARS و Mers به ​​همان اندازه Covid سریع نبودند ، آنها به تعداد زیادی تختخواب احتیاج نداشتند و مشکلی برای آنها ایجاد نمی شد ، اما تختخواب Covid به دلیل تعداد زیادی از بیماران اندک است.

چين و کره جنوبی چگونه کورونا را مدیریت کردند؟

در ووهان ، دولت چین با کمک ارتش قرنطینه کرد. آنها حتی درهای افرادی را که تاج داشتند ببندند تا آنها را ترک نکنند و کسی وارد آن نشود. اقدامات ریاضتی بسیاری وجود دارد که می تواند توسط چندین کشور اعمال شود. به این ترتیب ، آنها شیوع بیماری را کنترل می کردند. شاید او این بیماری را در چین با رفتار مردم چین کنترل کرد ، که اجتماعات بزرگ او فقط با یک سیستم دیکتاتوری امکان پذیر بود. اما کره جنوبی از سیستم درمانی خوبی برخوردار است و مردم آن به توصیه های پزشکی و بهداشتی گوش می دهند. کره همچنین یکی از اولین کشورهایی بود که مجموعه ای را برای کویت تولید کرد و حتی ایالات متحده نیز ابتدا مجموعه هایی از آن کشور را دریافت کرد تا بعداً بتواند آن را تولید کند. کره تجربه گسترده ای در تولید واکسن های آنفلوانزا و کیت های تشخیصی دارد. حتی یک شرکت معتبر کره ای نیز وجود دارد که توسط سازمان بهداشت جهانی تأیید شده است و از آنجا کیت های تشخیص سریع HIV را خریداری می کنیم.

چرا داروهای کرونری مانند RemedSivir و Favipravir بسیار گران هستند و مثلاً می بینیم Remedicivir با قیمت 80 میلیون ، 100 میلیون و بیشتر فروخته می شود؟

این همچنین یک infodem است. به یاد داشته باشید که ما داروی مورد نظر برای Covid را نداریم. حتی Remedisivir و Favipravir که بسیار تبلیغ می شوند و به صورت آنلاین مورد بحث قرار می گیرند ، داروی مورد نظر نیستند و این بحث ها علمی نیست. ما در کمیته علمی ستاد ملی کرونا نوشته ایم که می توانیم این یا آن دارو را به صورت روزانه به بیمار تزریق کنیم. همه این داروها در ایران نیز موجود است. به عبارت دیگر ، در هر مرحله از بیماری داروهای مختلفی را برای افراد تجویز می کنیم. Remedicivir اگر به محض بستری بیمار شروع به مصرف آن کنیم ، داروی خوبی است ، اما اگر بیمار بیمار باشد ، اثر چندانی نخواهد داشت. فاویپراویر همچنین یک داروی ضد آنفولانزا است و هیچ تاثیری در درمان دریافت ندارد ، ما این مورد را در پروتکل ننوشتیم. تعدادی از تجار وجود دارند که در همه مناطق فعالیت می کنند و قیمت ها را افزایش می دهند. حتی تقلبی بازسازی شده 50 میلیون تومانی به مردم فروخته شد. ما مردم در حال ایجاد این بازار سیاه هستیم. معامله گران از ناامیدی مردم سوءاستفاده می کنند و ما باید مراقب باشیم که وارد آنها نشویم.

اگر همه داروها به راحتی در دسترس هستند ، چرا برخی بیمارستان ها بیش از 100 میلیون تومان برای بیمارستانی که در بیمارستان کرونا ویروس تجویز می شود ، تجویز می کنند؟

می بینید ، همان ماسکی که همه ما پوشیده ایم 3،4 هزار تومان است و باید هر 3 یا 4 ساعت آن را دور بیندازیم. ماسک N95 که در بیمارستان ها استفاده می شود بسیار گرانتر است. این علاوه بر لباس های ویژه و سایر تجهیزات محافظ است. بیمار مسئول بیمارستان باید به طور مرتب از این وسایل محافظ استفاده کند که هزینه آن برای بیمارستان بسیار گران است. یک بستر ICU نیز گران است.

این ممنوعیت ها نیست؟

ما یک مشکل بیمه داریم. اگر بیمه مناسبی داشته باشیم ، وی مجبور است این هزینه ها را به بیمارستان بپردازد. به همین دلیل است که می گوییم باید هدفمان پیشگیری باشد نه بستری شدن و معالجه. پیشگیری نیز در دست مردم است. با پوشاندن و حفظ فاصله فیزیکی زیرا ما واکسیناسیون بر علیه کوویدو نداریم. اگر کاری برای انجام دادن نداریم ، نباید خانه را ترک کنیم و هنگام رسیدن باید ماسک بگذاریم. ماسک “ضروری” است. تجمع خطرناک است. موج جدید چگونه به وجود آمد ؟! همه جا باز بود ، عروسی ها و عزاداری ها اتفاق می افتاد ، همه ما در هم می زدیم و ماسک نمی پوشیدیم. ما یک مورد داشتیم که شش نفر از اعضای خانواده در طول مراسم دچار بیماری قلبی عروق کرونا ویروس شدند. یا ما برای چند ساعت در یک رستوران می نشینیم که این خطرناک است و می توان غذا در رستوران را به خانه آورد و غذا داد. در نیویورک ، جایی که عوارض صفر است و اوضاع سفید است ، دستورالعمل ارتقاء درجه 4 سفارش داده شده است ، اما 2 مکان هنوز بسته است. رستوران ها و کلوپ های ورزشی.

بنابراین می توان گفت که افزایش عوارض اقتصادی تقصیر دولت است که خیلی سریع محدودیت ها را برداشته است.

اگر دولت محدودیت ها را برطرف کند ، مردم باید از آنها پیروی کنند. دولت پروتکل را تهیه می کند ، اما مردم اهمیتی نمی دهند. ما یک جامعه هستیم و باید فکر کنیم که من باید از خودم مراقبت کنم تا از اطرافیانم و افراد جامعه خود محافظت کنم. اکنون من از غم محرم بسیار نگران هستم. ویروس کوویید نه تنها با تنفس منتقل می شود بلکه به اشک آلوده می شود. اگر چشمانمان را با اشک پاک کنیم و به مکان دیگری حمله کنیم ، ویروس را منتقل می کنیم ، یا اشک بر روی ماسک می افتد و ماسک را با دست حرکت می دهیم ، به عنوان مثال ، مثلاً می خوریم. این واقعاً یک فاجعه است.

اما دولت پروتكلی برای بازداشت محرم ارائه كرد.

من تاکنون ندیده ام که تمام پروتکل ها بطور کامل اجرا شده باشند و هیچ کس مشاهده نمی کند که آیا این پروتکل ها به طور کامل اجرا شده اند یا نه. در مورد برگزاری محرم نیز همین موضوع است. در صورت عدم اجرای پروتکل ها ، موج بعدی کورونا وحشتناک خواهد بود و من واقعاً نگران هستم.

وزیر بهداشت چندی پیش در سخنرانی گفت: “ما ، وزارت بهداشت ، می گویم که باید همه جا را ببندیم ، اما به ما گفته شد که یک پروتکل تهیه کنیم.” آیا کورونا در سراسر جهان به قدری نوشته شده است که در ایران نوشته شده است؟

عملکرد دولت و مردم بسیار مهم است. می بینید ، همه ما آمریکا را به عنوان یک کشور ثروتمند و دارای دانش و تحقیقات بالایی می شناسیم. جهان از نظر علمی توسط CDC و FDA دنبال می شود. اما چه اتفاقی برای Kovid افتاد؟ رئیس جمهور به توصیه های مقامات بهداشتی و کسانی که یک عمر در این زمینه کار کرده بودند توجه نکرد ، وی در اثر فاجعه ای رخ داد که تا به امروز بزرگترین جهان است و نتواند شیوع ویروس را کنترل کند. مردم آمریکا نیز فکر می کنند ما قوی هستیم و بیمار نمی شویم. اوضاع در اروپا کمی بهتر بود ، اما با از سرگیری و نزدیک شدن به تابستان ، تاج دوباره اوج گرفت زیرا آنها فرهنگ تعطیلاتی دارند و باید برای تعطیلات تابستانی بروند ، همه در کنار دریا سقوط کردند. مردم در سراسر جهان دارای فرهنگ و عادت هایی هستند که نمی خواهند از دست بدهند ، در حالی که امسال استثنایی است. به عنوان مثال ، ما فرهنگ عزاداری برای امام حسین (ع) داریم و نذورات را آماده و می خوریم. اما او برتر از حج نیست. شما دیده اید که امسال یک سفر 4.5 میلیون حج با هزار نفر برگزار شد. امسال نیز باید غم و اندوه حسینی رعایت شود ، زیرا اگر شخصی که فقط خودش نیست در یک جلسه آلوده شود ، می تواند خانواده و اطرافیان خود را نیز آلوده کند ، و به همین ترتیب هزاران بیمار جدید خواهیم داشت. بنابراین جمع آوری بدون ماسک و با اشک بسیار خطرناک است ، بنابراین من هیجان زده ام. همچنین صف های طولانی وجود دارد که برای تهیه غذا برای صداها طراحی شده اند. غذای اهدا شده می تواند به خانه کسانی که واقعاً به آن احتیاج دارند ، تحویل داده شود یا غذای خشک توزیع شود. همچنین برگزاری مراسم عزاداری و نصب ایستگاه های صلواتی خطرناک است.

با این حال دولت اعلام کرده است که ایستگاه های صلواتی نباید ساخته شود و مجالس عزاداری در خیابان ها مجاز نیست.

بله ، اما می بینیم که از این پس مردم در حال ساختن چادر و ایستگاه های صلواتی هستند.

اگر مردم ماسک بپوشند و ناراحت باشند 50 درصد است. گزینه های اعلام شده از سوی دولت ، مشکل حل نخواهد شد؟

معمولاً امسال باید غم و اندوه چهره به چهره برداشته شود و همه از طریق رسانه ها در خانه های خود عزادار شوند ، اما این اتفاق نیفتاد. اگر پروتکل ها اجرا شوند ، مشکل تا حدی حل می شود ، نه صد درصد. همچنین باید این نکته را در نظر بگیریم که کادر پزشکی واقعاً خسته هستند زیرا 7 ماه با تجهیزات محافظ کار می کنند ، کار با این دستگاه ها واقعاً دشوار است. علاوه بر این ، بسیاری از آنها را از دست داده ایم و سالها طول خواهد کشید تا دانش و تجربه خود را تغییر دهیم زیرا هر یک از آنها حداقل 11 سال است که مورد مطالعه و تخصص قرار گرفته اند.

در اوایل ماه مارس از شما نقل شد که می گویند قرنطینه باید اعمال شود و چند روز بعد گفتید قرنطینه کار نمی کند. الان در مورد قرنطینه چه فکر می کنید؟

این یک نقل قول از یک ایستگاه تلویزیونی خارجی بود که بخشی از حرفه من را قطع کرد و در صدای آمریکا ظاهر شد. آنها زیاد به من زنگ می زنند ، اما من با آنها صحبت نمی کنم زیرا آنها را نمی پذیرم. در مورد ایدز ، رسانه های ما ضعیف عمل کردند ، اما در مورد کوویدو ، همه اعلام کردند و شروع به اطلاع رسانی کردند و من وظیفه خودم را برای صحبت با مردم و راهنمایی هرچه بیشتر آنها در نظر گرفتم زیرا ممکن است سخنان افرادی مثل من به این صورت سفید باشد. بیش از دیگران موافق بودند. اما قرنطینه ، مانند گذشته ، برای من معنی ندارد. آیا می توان شهری را مانند تهران که جمعیت ثابت میلیونی و میلیون ها نفر از مردم دارد ، هر روز را قرنطینه می کند ؟! با کارگرانی که از جاهای دیگر به تهران می آیند چه وارداتی و چه صادراتی غذا چه کارهایی باید انجام دهیم؟ قرنطینه به معنای بیگانگی جسمی است ، که من کاملاً با آن موافقم و باید باشد. برای جلوگیری از حفره ، فاصله فیزیکی در کنار نقاب زدن بسیار مهم است. قرنطینه یعنی موفقیت به هیچ وجه معنی ندارد. به غیر از آنچه استرالیا و لک تاون انجام داده اند ، یکی از شهرهای آنها با نرخ کوویدو زیاد است. این کار به گونه ای انجام شد که به هیچ کس اجازه ورود از شهر دیگری به شهر داده نمی شد ، اما مثلاً مواد غذایی وارد آن می شدند. قرنطینه به معنای قدیمی فقط توسط چین انجام می شد که دارای یک سیستم دیکتاتوری است. به هر حال ، وزارت بهداشت از مقامات بهداشت چینی که به اینجا آمده اند ، پرسید که چه کارهایی را با کارگرانی انجام داده اند که از شهرهای دیگر به ووهان آمده اند ، و آنها گفتند که این پول توسط دولت پرداخت شده است. آنها مردم خود را می شناختند و شاید تصور می كردند كه در غیر این صورت نمی توانند در مقابل ویروس كنترل شوند. دانشجویان بازگشت از ایران از ووهان گفتند که ما در آنجا بسیار گرسنه هستیم.

با این حال ، در شمال ایتالیا نیز مردم مجبور به گرفتن مجوز دولت برای ترک خانه های خود شدند و این کار به نتیجه رسید.

نه ، قرنطینه به معنای این است که هیچ کس و کسی وارد قلمرو نشود یا آن را ترک نکند. این چیزی نبود که در ایتالیا اتفاق افتاد.

بنابراین قرنطینه به معنای ممنوعیت ترافیک است.

بله ، قرنطینه باید به عنوان انزوا جسمی و عدم خروج از خانه تلقی شود ، نه انزوای اجتماعی.

اما همین ممنوعیت ترافیک در ایران عملی نشده است.

این کار در مدتی در عید انجام شد زیرا تعطیلات بود و ما به ما گفتیم که بازدید نکنید ، بسیاری از آنها نرفتند. پس از آن ، مدتی بسته شد ، و فکر نمی کردم این کافی باشد. بعد از ایدو ، هنگامی که این کار مجدداً آغاز شد ، مردم فکر کردند این بیماری همه گیر به پایان رسیده است و سفر به هم را آغاز کردند. اکنون اعضای خانواده آلوده ، حتی پدربزرگ و مادربزرگ نیز وجود دارند. یعنی مردم نتوانستند آن شرایط را ادامه دهند. نه ، این اولین تجربه آنهاست ، ادامه چنین شرایطی برای آنها دشوار است.

در طی 10،000 تا 15،000 سال گذشته ، مردم آموخته اند که اجتماعی زندگی کنند ، اما تاج تمام دستاوردهای زندگی اجتماعی بشر یعنی ارتباطات انسانی و به ساده ترین شکل سفر خانوادگی را از بین می برد.

بله ، درست است ، اما باید بدانیم که از این پس ویروس های زیادی خواهیم داشت.

چرا؟

طبیعتاً ویروس هایی مانند تاج می توانند ظهور کنند و از طرفی با موضوع جنگ بیولوژیکی روبرو می شویم که اصلاً شوخی نیست و باید برای آن آماده باشیم.

با استفاده از این متخصصان می توانید با کرونا بسیار شگفت انگیز باشید و هیچ واکنشی نیز به عنوان ویروسهای ارائه شده توسط خداوند و هر نقاشی در بدن خود ، با مراجعه به مینشین و آن نقاشی را ارائه دهید. برای زمان فوت شخص ایالات متحده انگلیس پادشاهی متحده ایالات متحده جمهوری آمریکا

این مساله ثابت است. از قول 2 نفر که جایگاه نوبل دارند ، در فضای مجازی گفتند این ویروس دست خود را استر است. توسط این متخصص استادسور مونتانیه کاشف ویروس اچستهی‌وی بودجه. شما از این قول می توانیم به دانشمند ژاپنی بگوییم که او در ووهان کار میکرده است و می خواهد همه شما را در یک مردهاند که رویترز می کند روی یک تکذیب کرد و گفتگوی این آقا اصلا در ووهان را ندارید. سطح حق فائوچی که رئیس NIH (مرکز بیماریهای عفونی عنوان) و بسیار همدست در این مجوز استرالیا هستید با توجه به این که در 4۰ سالگی می توان از دیدن من کار کرد ، با میکروبزی ها و ویرایش های خود را مشاهده کرد این یک دیدگاه است. شما می توانید این ویرایش را از بدن خود بخرید و به بدن سرایت بدهید. سؤال كنید كه مشخص نیست كرونا دست‌ساز است.

کرونا بسیار با هم ویروس هوشمندی است و روی تمام نقاشی های بدن می شود.

بله ، این ویروس بسیار هوشمند است و ادای همه بیماری ها را درمی توانورد ؛ مثل سرطان های ، بیماری های میکروبی و قانونگذاری روماتوئیدی. در 2 ماه آینده ، این موقعیت موقعیتی که کرونا در بسیاری از کشورهای جهان با محدودیت شخصی کنترل مهدی و واکسن می تواند به شما کمک کند ، یک بار نیز به صورت مشترک و امکان استفاده از اپیدمی را به شما ارائه دهد. ۱۹ ووید -۱۹ از ژن D به ژن G جهش طرح کرد. دارای کیفیتی است که می توان با سرعت بیشتری در اختیار شما قرار داد. بلافاصله بودجه که اگر یک ناقل کووید با ۱۰ نفر در ارتباط با بودجه ، تصمیم گیری برای دیگران باشد

محدود 2 ماه پیش دکتر حریرچی گفت که کرونا تا الان ۳۴ بار بار جهش کرده است.

جهشی که در حال کارکردن است به این شکل ممکن است بتواند یک بار دیگر به شما بگوید که بار شما افتخار می کند و همه میگویند که به سرعت ممکن است به شما امکان پذیر شوند و بتوانند به شما اجازه دهند. اما خب ، با سرعت تغییر مکان دقیق ، ارزیابی شده و آمار فوتیهای همدیگر می توانید.

س با این اوصاف و جهشی که ویروس کرونا را انجام داده اند ، با قدرت رسیدن به دار

با این نسخه ویرایش دوباره جهش نکند ، مجازدانیم واکسن چقدر در پیشگیری کارایی می توانید شاهد باشید. روز اول سال روز درگذشت روز اول روز روز درگذشت روز اول روز روز یک روز روز یک روز روز یک روز روز یک روز روز یک روز روز یک روز روز یک روز روز روز در روز پایان روز ماه نتوانسته بودجه که دیدیم سطح این آنتی استادی را در اختیار شما قرار می دهد و شخصاً می توانید آن را کنترل کنید. بین همکاران خودمان می توانید با کمک هزینه ای که در اسفند به کووید اختصاص داده شده و ۳ ، ۴ ماه بعد از آن دارید این مساله از همه جای دنیا گزارش شده است. با مراجعه به مصنوعی که واکسکسن می تواند باشد ، چند ماه است. این مساله را می توان دید و من نشان می دهد که به عنوان مثال آنفلوآنزا مصونیت یک سالساله است.

اعلام شده دانشگاه آکسفورد واکسنی ارائه شده در آن مصونیت 3 ماهه. آیا تولیدکننده این واکسنی ارزشمند است و از استفاده کردستان استفاده می کند؟

در غیاب اربعین. توانایی توانایی که به کل دنیا هر ۳ ماه یک بار بارکسن رد می شود. همه واکسن ها را یک بار برای همیشه نشان داده یا چند بار تکرار کنید و در اختیار همه قرار دهید. فقط به طور مثال می خواهید وکسکس کنید و آنفلوآنزاست که سالی است و یک بار هم می بینید. این مقام سالی یک بار بارگذاری شده است و اگر 3 ماه یک بار بارگیری کنید اصلا چه می توانیم این همه واکسن را ارائه دهیم ؟!

علائم و عوارض جدیدی که برای کرونا اعلام می کنند ، پیش از این هم به شکل نادر شما را می بینند و یا می توانند جهشی کنند

اول که کووید در ووهان شایع شدیداً با علائم تنفسی به شما می توانیم با توجه به تصمیم گیری دقیق ، تنگی نفس و سرفه علامت اما بعد که می توانید سایر دنیا را سرچ کردید ، دیدگاهتان را دارد که بتواند دارای علائم گوارشی ، مغزی و حضورداشتن قلبی و عروسی باشد تا بتواند به شما اجازه دهد سکوت مغزی و قلبی را نیز در اختیار شما قرار دهد. ا علائم پوستی که می توان در اختیار شما قرار داد و اجازه می دهد از بین برود و چشایی است که بسیار شای

میاطبان خیلب در مورد دست دادن بویایی و چشایی تعریفپرسند و شما می توانید که شاهد آن باشید

این در حال حاضر به زودی می توانید حلال ، ماسبیمم 3 ماه. مجازات بوویایی و چشایی تغییر داده شده ، می توانند بعد از ۲۴ ساعت یا ۲۴ روز توزیع شود. اما با این وجود می توانید به طور خلاصه عصبانیت خود را پیدا کنید و با نگاهی طولانی به آن بپردازید.

این عارضه دارویی؟ با استفاده از این متخصصان ، می توان از پزشک خود استفاده کرد و به زودی سریعتر بهوی و چشایی می شود.

این متخصص داروی اختصاصی است و می توانید صاحب معماری کوئید برای این مساله با هم باشید.

الان تب و اسهال محدود شده است

نه ، خیلی از ویروس های موجود که به بیمار تب و اسهال می توانیم. تب ، دزد نشانه گذاری عفونت عفونی در بدن استحضار سایر موارد غیرعفونی هم می تواند در اختیار شما باشد مثلا خونریزی مغزی می توانیم از آن بخواهیم که بتوانیم با شما همراه شوید یا گرمازدگی و یا از بین ببرید.

در حال حاضر می توانیم به شما دسترسی ویژه ای پیدا کنیم. آیا قدرتمند وسواس می بینید و می توانید چه ویژگیهایی را رعایت کرد؟

برای زمان مرگ و روز درگذشت کودک وسواس خبر نردن از کووید بدتر است و می توانید معماری که قبل از شیوع این ویروس بمان با استفاده از سبزی وسواس امکان پذیر است. این قانون برای دیدن سبزی وایتکس تغییر کرده است. این کارها بیشتر از کووید سرویس دیداری است. روده و معده با شکل ظاهری نمایان است. از قبل وسواس بین مردم – با توجه به جوانان – بسیار زیاد و عامل آن را هم اینفودمی بودجه. با شیوع کووید ، اضطراب مجاز از این ویروس هم به دنبال آن است. با استفاده از مجله پزشكي و بهداشتي. هرکس هر قدر دلش می کند و می تواند نظر خود را نشان دهد.

با این وجود می توانید با مراجعه به سیستم خود را از بین ببرید. اگر اینطور با دقت بخوانید ، چرا اینقدر قدرت حساسیت دارد که بتواند غذای شما را تأمین کند یا نان گرما را ببیند تا بتواند ضد حمله کند؟

کووید از طریق دریافت غذای پخته که بشه این را به شما کرد کرد ، با اطمینان از شما می توانید با خام منتقل شود. .سی که به کووید می توان دید ، تا بتوانید ویرایش کنید از مدیر مدفوع از بدن او دفع می شود. اگر کسی که با تهیه مواد غذایی سر و کار دارد، اصول بهداشتی را رعایت نکند – مثلا دستش را بعد از توالت درست نشوید یا به چشم یا دهانش بزند – با تهیه غذاهایی مثل سالاد یا ساندویچ می‌تواند بیماری را انتقال دهد.

شما مخالف برگزاری کنکور به شکل معمول آن بودید و گفتید که باید در فضای باز با فاصله ۲ متر باشد. انجام این کار چقدر امکان‌پذیر است؟

اگر امکانش را داشتیم، در واقع باید کنکور آنلاین برگزار می‌شد. عقب انداختن آن هم درست نیست چون در پاییز می‌افتد و کووید با آنفلوآنزا قاطی می‌شود و همین کار را بدتر می‌کند. ما گفتیم کنکور را عقب بیندازند تا هوا بهتر شود و بتوان آن را در فضای باز برگزار کرد. ورزشگاه‌ بهترین جا برای این کار است، چراغ هم دارند و می‌شود کنکور را شب برگزار کرد. اما گفتند نه، و وزارت بهداشت را مجبور کردند برای آن پروتکل بنویسد. چه کسی می‌خواهد این پروتکل‌ها را اجرا کند؟! کنکور تجمع است و من به عنوان کارشناس وزارت بهداشت می‌گویم نباید در فضای بسته برگزار شود چون تجربه مواردی مثل مترو را داریم. آیا در مترو پروتکل‌ها کاملا رعایت می‌شود؟! الان هوا خوب است و می‌توان کنکور را ساعت ۷ صبح در فضای باز شروع و ۱۱ تمام کرد.

ولی خانم دکتر، در استان‌های گرمسیر مثل خوزستان یا بوشهر حتی ۷ صبح یا شب هم هوا گرم است.

بله، این را مسئولان هم گفتند و امکان برگزاری کنکور در فضای باز در همه جا وجود ندارد. جاهایی مثل خوزستان که تعداد داوطلبان کم است، می‌شود در سالن‌ها فاصله کافی را بین افراد ایجاد کرد. اگر فاصله فیزیکی را بشود رعایت کرد و هوا خوب تهویه شود، می‌توان آن را برگزار کرد. اما در جایی مثل تهران که ورزشگاه زیاد دارد، می‌شود در فضای باز این کار را انجام داد و ماسک هم نزد، به‌خصوص که تعداد داوطلبان هم در آن زیاد است.

سازمان سنجش اعلام کرده فاصله صندلی‌های داوطلبان را از ۱۶۰ سانتیمتر به ۱۸۰ سانتیمتر افزایش داده است. به نظر شما با این کار مشکل حل شده است؟

شما ۴ ساعت در فضای بسته که کولر هم در آن روشن است بنشینید، اگر هوا درست تهویه نشود، فایده‌ای ندارد. طفلک بچه‌هایی که امسال کنکور دارند و خانواده‌هایشان خیلی دچار اضطراب شده‌اند و حق هم دارند. شرایط امسال خیلی برای بچه‌ها سخت بود و بیشتر از این نمی‌شد با اعصاب آنها بازی کرد وگرنه قاعدتا کنکور نباید برگزار می‌شد. نگرانی این است که بچه‌ها اگر به کووید مبتلا شوند، آن را به درون خانه‌هایشان می‌برند و چند نفر دیگر را مبتلا می‌کنند. در روز برگزاری کنکور باید از تجمع خانواده‌ها جلوی حوزه‌های امتحانی که معمول است هم جلوگیری کرد.

با این اوصاف، می‌شود افزایش موارد ابتلا به کووید-۱۹ را بعد از کنکور پیش‌بینی کرد. بعد از کنکور هم که محرم را داریم.

حالا کنکور یک روز است و اگر پروتکل‌ها رعایت شود، خیلی مشکل ایجاد نمی‌کند. اما محرم چندین روز است و مراسم آن چندین ساعت و شبانه‌روز است. برای همین من از محرم بیشتر از کنکور می‌ترسم.

شما تجربه سال‌ها مبارزه با ایدز را دارید و الان هم ۷ ماه است که دارید با کرونا مبارزه می‌کنید. کدامشان سخت‌تر بوده است؟

این دو را نمی‌شود خیلی با هم مقایسه کرد. در قضیه کرونا همه – ازجمله رسانه‌ها – برای مبارزه با آن همکاری می‌کنند. اما در مورد اچ‌آی‌وی اصلا یک عده خودشان را کنار کشیدند و وانمود کردند که چنین مشکلی نداریم. رسانه‌ها هم آن‌جور که باید و دائم همکاری نمی‌کردند. کشورهای غربی با آگاهی‌رسانی مستمر و شفاف توانستند اچ‌آی‌وی را کنترل کنند ولی ما در ایران فقط اول دسامبر (۱۰ آذر) را داریم که یک سر و صدایی می‌شود و تمام. در این ۳۰ و اندی سال که از کار ما می‌گذرد، تلویزیون فقط ۲ سریال درباره اچ‌آی‌وی پخش کرده است. در مورد اچ‌آی‌وی، خود مردم باید به سراغ ما بیایند که بتوانیم بیماریابی کنیم و آگاهی ندادن به مردم باعث شده است خود آنها ندادند مبتلا شده‌اند. در کل، می‌توان گفت هر دوی آنها سخت بوده چون کووید حاد است و اطلاعات مردم درباره آن هم کم است.

نقش آموزش کودکان را چقدر در پیشگیری از پاندمی‌ها موثر می‌دانید؟

بچه‌ها را باید اول پرورش داد، بعد آموزش. باید آنها را برای شرایطی مثل حالا پرورش بدهیم. الان بچه‌ها یک اتیکت ساده عطسه و سرفه را نمی‌دانند، اینکه باید زیر آرنج سرفه و عطسه کنند. دست شستن درست باید ملکه ذهن آنها باشد. آموزش ما هم مشکل دارد و باید ریفرم شود. رسانه‌ها هم باید بیشتر کار کنند. آنها در مورد کووید خوب کار کرده‌اند چون بیماری تنفسی است اما درباره اچ‌آی‌وی کار نمی‌کنند چون در آن بیشتر مسائل سکچوال مطرح است. مردم و بچه‌ها باید درباره اچ‌آی‌وی هم بدانند. اگر آموزش و پرورش و رسانه‌ها خوب کار کنند، با آمدن ویروس‌های جدید با مشکلات الان مواجه نخواهیم شد. کووید اولین ویروس مشکل‌ساز نیست و آخرین هم نخواهد بود. الان از ۱۱ بیماری خطرناکی که مردم دنیا را تهدید می‌کنند، ۹ موردشان عفونی هستند. غیر از کووید الان مواردی مثل آنفلوآنزا، تب زرد، اچ‌آی‌وی و ابولا دارند جان آدم‌ها را می‌گیرند. حتی مقاومت‌ میکروبی به دلیل مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها جان انسان‌ها را تهدید می‌کند. ویروس‌ها به دلیل سرعت انتقالشان خیلی زود می‌توانند پاندمی ایجاد کنند اما میکروب‌ها این‌طور نیستند. از طرفی، در دنیای آینده جنگ‌ها دیگر با بمب و هواپیما و اینها نخواهد بود چون خیلی گران است، بلکه به صورت بیولوژیک خواهد بود. یک ویروس کوچک درست می‌کنند و جان میلیون‌ها نفر را بدون هزینه کردن می‌گیرند.

اگر اینطور باشد که شما می‌گویید، پس آموزش به‌تنهایی در پیشگیری از اپیدمی ویروس‌ها کافی نیست.

بله، الان در این زمینه پدافند غیرعامل ما خیلی خوب کار می‌کند، البته باید راهنمایی شوند. خود من با مسئولان آن جلساتی داشته‌ام. سردار جلالی و دکتر کریمی در آنجا کارشان خیلی خوب است. آنها امکانات دارند و بچه‌های تحصیلکرده را که باهوش و سرباز هستند، به عنوان سرباز امریه به آنجا می‌برند که کار کنند. این بچه‌ها خلاقیت دارند و می‌توانند کلی کار انجام دهند. الان در آنجا در آزمایشگاه‌های سطح ۳ و حتی روی واکسن کووید دارند کار می‌کنند.

به نظر شما واکسن‌های کرونا که در ایران روی آنها کار می‌شود، واقعا کارایی خواهند داشت؟

۲، ۳ جا دارند کار می‌کنند. از واکسن روسی که بهتر است. روسیه برای تولید واکسن تایید هیچ‌جا – حتی سازمان جهانی بهداشت – را نمی‌گیرد و فقط خودش را قبول دارد. نه‌تنها FDA آمریکا، بلکه تایید EU اروپا را هم نمی‌گیرد. کارخانه‌ای که واکسن روسی کووید را تولید می‌کند همان است که قبلا واکسن آنفلوآنزا هم ساخته بود و یک عده هم آن را وارد کردند. از من که درباره آن می‌پرسیدند، می‌گفتم وزارت بهداشت واکسنی را تایید می‌کند که تاییدیه جاهایی را که گفتم داشته باشد و آن واکسن این تاییدیه‌ها را نداشت.

دکمه بازگشت به بالا