سلامت و دانش

اگر می خواهید پشه نیشتان نزند از این رنگها لباس انتخاب کنید

به گزارش اخبارآنلاین و به نقل از دیلی میل، بر اساس این مطالعات، پشه ها به رنگ های قرمز، نارنجی، سیاه و فیروزه ای جذب می شوند و از رنگ هایی مانند سبز، بنفش، آبی و سفید اجتناب می کنند.

محققان معتقدند این به توضیح چگونگی یافتن میزبان پشه‌ها کمک می‌کند زیرا پوست انسان سیگنال‌های قرمز-نارنجی را بدون توجه به رنگدانه‌ها منتشر می‌کند.

جفری ریفل، استاد زیست شناسی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده این مقاله می گوید: «به نظر می رسد پشه ها از حس بویایی خود برای یافتن آنچه در اطرافشان است استفاده می کنند. هنگامی که آنها ترکیبات خاصی مانند دی اکسید کربن را استنشاق می کنند، نفس می کشند و این بوی چشم آنها را تشویق می کند که اسکن کنند و به سمت رنگ ها و الگوهای بصری خاص مرتبط با میزبان مورد نظر خود حرکت کنند.

این اکتشافات نشان می دهد که پشه ها چگونه واکنش خود را به سیگنال های بصری حس می کنند.

به گفته دانشمندان، دانستن اینکه چه رنگ‌هایی پشه‌ها را جذب می‌کنند می‌تواند به ایجاد مواد دافع پشه، تله‌ها و سایر روش‌های بهتر برای دفع این حشرات کمک کند.

«همیشه از من می‌پرسند، برای جلوگیری از نیش زدن پشه‌ها چه کنم؟ من همیشه گفته‌ام که سه علامت اصلی وجود دارد که پشه‌ها را جذب می‌کند: تنفس، تعریق و دمای پوست.

در این مطالعه به نقطه چهارم رسیدیم، یعنی رنگ قرمزی که نه تنها در لباس شما، بلکه در پوست هر فردی وجود دارد. رنگ پوست مهم نیست

محققان در آزمایشات خود رفتار پشه های ماده زرد رنگی به نام Aedes (Aedes aegypti) را در مواجهه با علائم مختلف بینایی و بویایی مورد مطالعه قرار دادند.

مانند همه پشه ها، آئدس فقط ماده ها از خون تغذیه می کنند و نیش آن باعث تب دنگی، تب زرد و تب زیکا می شود.

محققان این پشه ها را به طور جداگانه آزمایش کردند و بوهای خاصی را اسپری کردند و مدل های بصری را به نمایش گذاشتند.

در غیاب محرک‌های بویایی، پشه‌ها بدون توجه به رنگ آن به نقطه پایین محفظه توجه نمی‌کردند، اما وقتی دی اکسید کربن به محفظه اضافه می‌شد، جذب رنگ‌های قرمز، نارنجی، سیاه یا فیروزه‌ای می‌شدند. نقطه، و نقاط سبز آبی یا آبی همچنان نادیده گرفته می شدند. مطالعات قبلی نشان داده است که دی اکسید کربن فعالیت پشه های ماده را افزایش می دهد.

مردم طول موج های مختلف نور را به صورت رنگ های متفاوت می بینند. محققان نمی‌دانند که پشه‌ها رنگ‌ها را همان‌طور که ما درک می‌کنیم یا نه، اما بیشتر رنگ‌هایی که پشه‌ها هنگام استنشاق دی‌اکسید کربن دوست داشتند، در محدوده طول موج بلند بودند.

پوست انسان، صرف نظر از رنگ آن، یک سیگنال طولانی با طول موج قرمز-نارنجی ساطع می کند. پشه ها همچنان به سمت تیم تفنگ به پرواز در می آمدند که آن را با دست بازپرس جایگزین می کردند. استفاده از فیلترها برای حذف سیگنال های امواج بلند یا پوشیدن دستکش سبز باعث جذب پشه ها نشد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شد.

دکمه بازگشت به بالا