برون مرزی

ارمنستان: کامیون‌های ایرانی از جاده جدید استفاده کنند/عوارض هم نمی‌خواهیم

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، در جلسه امروز (پنجشنبه) کابینه در واکنش به هشدارهای اخیر جمهوری آذربایجان مبنی بر اینکه شهروندان و خودروهای ارمنی باید در بخش گوری-کاپان جاده تحت کنترل باکو بازرسی شوند، گفت. وسایل نقلیه در این کشور می توانند در جاده های جایگزین تردد کنند.

به گزارش خبرگزاری آرمنپرس، پاشینیان در سخنان خود خاطرنشان کرد: از آگوست 2021 (سه ماه پیش) مقامات جمهوری آذربایجان بر روی کامیون های ایرانی در مقاطع ایوزلی و چایزمی که از قلمرو خود در گوریس-کاپان عبور می کنند، وظیفه دریافت می کنند. جاده.

«دیروز یک پیام غیررسمی از (جمهوری آذربایجان) دریافت شد که از 11 نوامبر نخست وزیر ارمنستان گفت: «کنترل های گمرکی و گذرنامه برای شهروندان و وسایل نقلیه ارمنی برای نیمه شب 20 نوامبر برنامه ریزی شده است. پس از دریافت این اخطار، تصمیم گرفتیم شهروندان خود را به جاده کاپان – اغوانی – تاتو – هالیدزور – شینوایر – M2 در آن مکان هدایت کنیم و ترافیک را در اینجا ساماندهی کنیم.

پاشینیان در ادامه گفت: بخش خالکوبی-اگوانی که دهه ها عملاً غیرقابل تردد بود، هفته گذشته آسفالت شده و مورد بهره برداری قرار گرفت. او گفت: «پنجشنبه گذشته شخصاً از کاپان رفت و آمد داشتم.

نخست وزیر ارمنستان همچنین تاکید کرد که بهره برداری از این جاده به این معناست که مشکلات پیش روی مقامات جمهوری آذربایجان برای کامیون هایی که به ارمنستان سفر می کنند را برطرف می کند و کامیون های ایرانی هم اکنون می توانند در این جاده جدید تردد کرده و هزینه آن را پرداخت کنند. از پرداخت عوارض گمرکی مقامات جمهوری آذربایجان خودداری کنید.

پاشین توضیح داد: «در ضمن، پس از تصمیم دیروز (جمهوری آذربایجان) وضعیت کامیون‌های ایرانی در قطعه تحت کنترل گوریس – کاپان (جمهوری آذربایجان) تغییری نمی‌کند، با این تفاوت که اکنون می‌توانند از مسیر آسفالت‌شده تاتو اغوانی عبور کنند. . جاده بدون عوارض ».

وی همچنین عنوان کرد که کیفیت عالی این جاده جدید باعث کاهش زمان رفت و آمد به ایروان – کاپان نیز می شود.

نخست وزیر ارمنستان به این نتیجه رسید که کارهای ساختمانی بزرگ دیگری برای ساخت جاده های جایگزین در تاتو-لتسن، شورنوخ و وروتان و جاهای دیگر در حال انجام است.

پیش از این رسانه های ارمنستان گزارش داده بودند که جاده تاتو – آگوانی به طول 43 کیلومتر تا پایان آبان ماه آماده می شود تا جایگزین جاده گوری – کاپان شود.

پسینیان گفت زمانی که خبرگزاری روسی تاس حدود سه ماه پیش گزارش داد که نیروهای آذربایجان بخشی از بزرگراه بین المللی گوریس – کاپان و بخش های کرمکرار – شورنوخ و گوریس – وروتان را که ارمنستان را به ایران متصل می کند مسدود کرده اند.

جنگ سال گذشته بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در 9 نوامبر 2020 با امضای توافقنامه آتش بس که توسط نیکول پاشینیان رئیس جمهور ارمنستان، الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و ولادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه امضا شد. و روسیه به عنوان میانجی در این توافق عمل کرد.

مقامات جمهوری آذربایجان، به ویژه الهام علی اف، اندکی پس از سال 2020 در ماه نوامبر یک توافق آتش‌بس در قره باغ کوهستانی امضا کرد که به درگیری مرگبار 44 روزه بین جمهوری‌های ارمنستان و آذربایجان بر سر منطقه پایان داد و باعث تنش‌های مرزی شد و اقدامی انجام داد. به تبلیغات و اظهارات کذب راه را هموار می کنند. برگشتند.

311311

دکمه بازگشت به بالا