برون مرزی

پوتین با رهبران جمهوری‌آذربایجان و ارمنستان درباره قره باغ گفتگو کرد

دفتر مطبوعاتی کرملین روز جمعه گفت که ولادیمیر پوتین در 11 مارس با الهام علی اف رئیس جمهور آذربایجان و در 12 مارس نیکول پاشینیان نخست وزیر ارمنستان مکالمه تلفنی داشته است.

در این مذاکرات ، جنبه های عملی اجرای توافق نامه های قره باغ کوهستانی ، که در بیانیه های سه جانبه توسط رهبران روسیه ، ارمنستان و جمهوری آذربایجان در سال 2020 مورد بحث قرار گرفت ، 9 نوامبر و در سال 2021 11 ژانویه

در این بیانیه آمده است: این مکالمات تلفنی با سرگرمی یادآوری می کرد که آتش بس در قره باغ رعایت می شود و اوضاع در منطقه پایدار و آرام است. علی اف و پاشینیان عملکرد نیروهای حافظ صلح روسی در منطقه حائل در قره باغ و دالان لاچین را ستودند.

در جریان مذاکرات ، موضوعات مربوط به رفع انسداد خطوط حمل و نقل و اقتصادی در منطقه قفقاز جنوبی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و کار گروه کاری سه کشور به ریاست معاونین نخست وزیر مثبت ارزیابی شد.

پوتین همچنین در مورد همکاری دوجانبه با رهبران ارمنستان و جمهوری آذربایجان گفتگو کرد.

جمهوری آذربایجان موفق شده است طی درگیری نظامی 44 روزه که از 26 اکتبر سال جاری آغاز شد ، سرزمین های اشغالی را از دست نیروهای ارمنی در قره باغ کوهستانی آزاد کند.

درگیری ها در 11 نوامبر پایان یافت. پایتخت منطقه ، قره باغ ، پس از امضای توافق نامه سه جانبه بین آذربایجان ، رئیس جمهور روسیه و نخست وزیر ارمنستان واقع شده است که بر اساس آن صلحبانان روسی در کریدور لاچین در قره باغ ، تنها رابط بین ارمنستان و خانكندی ، كوهستانی هستند.

311311

دکمه بازگشت به بالا