استان ها

احتمال افزایش تولید برنج آستانه در گیلان

ترندونی/گیلان مدیر جهاد کشاورزی آستانه اشرفیه از احتمال خوشه زنی محصول برنج در مرداد ماه خبر داد و گفت: پیش بینی می شود امسال تولید برنج در این شهرستان افزایش یابد.

مهرداد محمدی در گفت و گو با ترندونی، با بیان اینکه برنج آستانه یکی از با کیفیت ترین برنج های جهان محسوب می شود، اظهار کرد: به دلیل آبرفتی بودن خاک، برنج بسیار با کیفیتی در آستانه اشرفیه تولید می شود.

وی افزود: شهرستان آستانه اشرفیه ۲۳ هزار و ۵۷۰ هکتار اراضی شالیزاری دارد که در اغلب این اراضی رقم هاشمی کشت شده است.

محمدی با بیان اینکه در حال حاضر در بیش از ۹۵ درصد از شالیزارهای این شهرستان وجین اول تمام شده و در برخی از شالیزارها وجین دوم نیز انجام شده است، خاطرنشان کرد: با توجه به مدیریت مصرف که در سالجاری توسط کشاورزان نسبت به سال های گذشته صورت گرفته است، پیش بینی می شود عملکرد تولید برنج در واحد سطح افزایش یابد و به این ترتیب احتمال افزایش تولید برنج سفید در آستانه اشرفیه بیش از سال گذشته خواهد بود.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان آستانه اشرفیه ادامه داد: مشکلی از بابت تامین آب وجود ندارد و امیدواریم سال زراعی خوبی را سپری کنیم لذا برای اینکه کشاورزان به مشکل کم آبی برنخورند از کشت ارقامی چون صدری و دم سیاه و ارقام پرمحصول خودداری می کنند زیرا این ارقام بیش از هاشمی به آب نیاز دارند.

وی با بیان اینکه پیش بینی می شود تا هفته دوم مردادماه شاهد خوشه زنی ساقه های طلایی برنج در شالیزارهای آستانه باشیم، گفت: به طور میانگین در هر هکتار شالیزار چهار تن شلتوک به دست می آید.

محمدی درخصوص بازار برنج سفید در آستانه اشرفیه نیز گفت: برنج آستانه به دلیل کیفیت بسیار خوب همواره مشتریان زیادی دارد اما با توجه به کاهش قیمت برنج نسبت به سال گذشته برخی از کشاورزان هنوز مقداری از برنج شان را نفروخته اند.

وی خاطرنشان کرد: سال گذشته پس از برداشت محصول هر کیلوگرم برنج ۱۱۰ هزار تومان از کشاورز خریداری می شد؛ این در حالی است که در حال حاضر ۸۰ تا ۹۰ هزار تومان قیمت خرید به کشاورزان پیشنهاد می شود و چون این مبلغ با توجه به هزینه هایی که شالیکار انجام داده صرفه اقتصادی ندارد، مقداری از برنج هنوز بر روی دست کشاورزان باقی مانده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا