اقتصادی

آپارتمان قدیمی در تهران چند؟

به دلیل افزایش قیمت مسکن ، سهم واحدهای قدیمی در معاملات تهران به بالاترین سطح در هفت سال گذشته رسیده است و خرید یک آپارتمان کوچک در پایتخت طی 15 سال گذشته به حداقل نقدینگی – 500 میلیون نیاز دارد.

به گزارش ترندونی ، کاهش شدید قدرت خرید باعث کاهش سهم واحدهای تازه ساخت شده در معاملات مسکن در تهران به پایین ترین سطح از حداقل سال 1393 شده است. در آوریل ، 1400 واحد زیر 5 سال در تهران 35.1 درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده اند. اگرچه در سال 2014 آوریل این رقم 6/56 درصد بود.

آمارها نشان می دهد تعداد معاملات واحدهای نوساز طی هفت سال گذشته به طور دائم کاهش یافته است ، در حالی که فروش واحدهای 16 ساله و بالاتر افزایش یافته است. نسبت آپارتمانهای 16 ساله و بالاتر در سال 2014 آوریل این رقم 12.1 درصد بود و با افزایش روند کار ، اولین بار در سال 1400 بود. در یک ماه به 31 درصد رسید.

عوامل مختلفی منجر به مهاجرت تقاضا از واحدهای جدید به واحدهای قدیمی شده است که مهمترین آنها مربوط به کاهش قدرت متقاضیان مصرف کننده و روند نزولی در عرضه واحدهای جدید است. 1399 53،400 پروانه ساختمانی مسکونی در تهران صادر شده است که کمترین میزان از سال 2004 است.

جستجوی پرونده های ثبت شده در دفاتر املاک و مستغلات و تبلیغات در وب سایت ها نیز نشانگر فقر آپارتمان های تازه ساخت شده در بازار مسکن است. این امر منجر به اختلاف قیمت آپارتمان های با کیفیت بالا و آپارتمان های قدیمی شده است. واحدهایی که غالباً آسانسور ندارند و هرچه طبقات آنها بالاتر باشد ، هزینه آنها نیز کمتر است.

در حال حاضر یافتن خانه ای به ارزش 500 میلیون تومان در تهران دشوار است ، اما چنین آپارتمانی را می توان در برخی مناطق جنوبی تهران یافت. به عنوان مثال یک واحد 48 متری ساخته شده 15 سال پیش با انبار 510 میلیون تومانی برای فروش است. یک آپارتمان 47 متری با آسانسور و یک انبار ساخته شده در افسریه در مدت 18 سال 525 میلیون تومان هزینه دارد.

کارشناس: انتظار معجزه در بازار مسکن نداریم

یک کارشناس بازار مسکن گفت: فعالان اقتصادی منتظر برنامه های رئیس جمهور بعدی برای سرمایه گذاری در بخشهای سودآور هستند. اجرای برنامه های خود برای رئیس جمهور بعدی زمان بر است و حداقل تا شش ماه آینده انتظار نداریم معجزه ای قیمت های مسکن را کاهش یا افزایش دهد.

در مصاحبه با ترندونی عباس زینلی ، “تجربه دوره ای نشان می دهد که بازار مسکن بدون توجه به افزایش قیمت مسکن در طی یک دوره زمانی رونق می گیرد و نقدینگی به خرید خانه یا سازنده می رود.” در نتیجه ، معاملات تا زمانی افزایش می یابد که فعالان اقتصادی متوجه می شوند دیگر جایی برای رشد وجود ندارد.

یک کارشناس آینده بازار مسکن در سال 1400 گفت که تا شش ماه آینده نمی توان اقدامی در بخش مسکن انجام داد. رئیس جمهور نمی تواند معجزه کند. مدتی طول می کشد تا بتواند خود را تثبیت کند و برنامه های خود را در این زمینه عملی کند. بعد از آن ، به میزان مفید بودن آن بستگی دارد و البته برنامه های آن توسط نهادها و نیروهایی مانند پارلمان ، شورای هدف گیری و سایر بخشها پشتیبانی می شود.

متوسط ​​هزینه مسکن در تهران 29.3 میلیون تومان است

بنابراین ، گزارش ، 1400. آوریل متوسط ​​هزینه هر متر مربع مسکن در تهران این مبلغ 29 میلیون و 320 هزار تومان بود که نسبت به ماه قبل 3.1 درصد کاهش و نسبت به ماه مشابه سال قبل 71.9 درصد افزایش داشت. طبق اعلام بانک مرکزی ، تعداد معاملات در این ماه 2.1 هزار واحد بوده است که نسبت به ماه قبل 60 درصد و نسبت به ماه مشابه سال قبل 68 درصد کاهش نشان می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا