اقتصادی

آماری از رکود بازار آپارتمان‌های بزرگ در تهران

حدود 80 درصد آپارتمان های فروشی در تهران بیش از 100 متر مربع هستند. اگرچه سهم معاملات این گروه تنها 25 درصد است.

به گزارش ترندونی، معاملات ملکی در تهران در نوامبر امسال اندکی پررونق بود، اما تقاضای اصلی برای آپارتمان های کوچک بود. زیرا تاثیر افزایش قیمت مسکن در پنج سال گذشته منجر به رکود واحدهای بزرگ شده است.

در واقع، با گران‌تر شدن مسکن، قدرت سمت تقاضا کاهش می‌یابد و این شکاف باعث شده است که تعداد معدودی از رقبای بازار مسکن به سمت واحدهای کوچک با اندازه خرید خانوار حرکت کنند.

بررسی ها نشان می دهد در حال حاضر در بازار مسکن تهران حدود 80 درصد از آپارتمان های فروشی بالای 100 متر مربع است. سهم این گروه پیشخوان 25.3 درصد از معاملات نهایی است. آپارتمان های بالای 150 متر تنها 5.9 درصد از کل معاملات تهران را در سال 1401 به خود اختصاص داده اند. در ماه نوامبر.

آمارها نشان می دهد که در حال حاضر با تعداد قابل توجهی از واحدهای بزرگ در بازار مسکن پایتخت روبرو هستیم. اگرچه فشار تقاضا برای خانه های کوچک است. برخی از آپارتمان ها با مساحت بیش از 150 مترمربع با گذشت بیش از سه سال از ساخت همچنان باز نشده اند. این در حالی است که طرف عرضه تحت تاثیر انتظارات تورمی دائما قیمت را به روز می کند.

بررسی‌های محلی نشان می‌دهد که برخی از فروشندگان پس از افزایش ۶.۸ درصدی قیمت‌ها در آبان ماه، قیمت‌های درخواستی خود را افزایش داده‌اند.

از طرفی کمبود فایل های با کیفیت در بازار مشهود است. با توجه به رکود ساخت و ساز در سال های اخیر، اکثر واحدهای فروش قدیمی و معیوب هستند.

به دلیل نبود آپارتمان های کوچک با فضای کافی، قیمت این آپارتمان ها نسبت به آپارتمان های بزرگ بیشتر شده است. آبان ماه امسال، رشد سالانه قیمت مسکن در منطقه 10، قطب واحدهای کوچک تهران، 60 درصد بود. این در حالی است که در تهران میانگین قیمت 46 درصد و در منطقه 1 30 درصد افزایش داشته است. اکثر آپارتمان های منطقه 1 بزرگ هستند.

آمار رکود بازار بزرگ آپارتمان در تهران

مجموعه عوامل تعیین کننده انتظارات تورمی در سال 1401 در آبان ماه بخشی از وجوه جذب بازار مسکن شد و به این بازار یک سال و نیم رونق بخشید. در ماه جاری حدود 8000 قرارداد فروش آپارتمان در تهران منعقد شد که نسبت به مهرماه امسال 47.8 درصد و نسبت به آبان ماه سال گذشته 9.6 درصد افزایش داشته است. میانگین قیمت 46.7 میلیون تومان بوده است. مترمربع تومان بوده و نسبت به ماه گذشته و مدت مشابه سال قبل 6.8 و 45.9 درصد افزایش داشته است.

مهدی روانشدنیا کارشناس بازار مسکن آبان ماه امسال درباره دلایل افزایش نوسانات این بازار به ترندونی گفت: مردم معمولا تغییرات بازار ارز را نشانه تورم آینده می دانند و در چنین مواقعی کالاهایی را خریداری می کنند که بتواند سرمایه خود را در برابر تورم حفظ کند. بر این اساس نوسانات قیمت ارز که از مهرماه آغاز شد، منجر به تغییراتی در انتظارات تورمی شد که منجر به حرکت سرمایه ها به سمت بازار مسکن در آبان ماه شد. بدیهی است تا زمانی که نرخ ارز و تورم روند صعودی داشته باشد، رشد قیمت در بازارهای موازی مانند طلا و مسکن ادامه خواهد داشت.

وی با بیان اینکه بازار مسکن به تدریج آپارتمان های نوساز را از دست می دهد افزود: در شرایط تورمی کنونی گاهی شاهد توقف فروش برخی از فروشندگان هستیم. این کمبود عرضه نیز عاملی برای افزایش قیمت ها شده است.

صحبت از 8000 تراکنش در سال 1401 شد. این کارشناس بازار مسکن در آبان ماه در تهران گفت: مقایسه این عدد با دو سال گذشته نشان می دهد که تعداد معاملات چندان کم نیست و عددی نرمال را نشان می دهد. چند ماه 2500 تراکنش و 8000 واحد داشتیم. – رقم قابل توجهی که نشان دهنده انتشار برخی از وجوه این شرکت در بازار املاک و مستغلات است.

روانشادنیا راهکارهای کلیدی ثبات بازار مسکن برای کنترل تورم کل و رونق ساخت و ساز را مورد بررسی قرار داد و گفت: تورم و افزایش ارز در بخش غیرمسکن باید مهار شود. در قسمت داخلی مسکن راهی جز تولید نیست. این تولید باید متناسب با تقاضا باشد که در حال حاضر بیشترین تقاضا برای واحدهای کوچک را تشکیل می دهد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا