اقتصادی

آنچه درباره وای فای ۶ نمی دانید

یکی از فناوری های جدید در حوزه اینترنت، نسل ششم وای فای است که در ساده ترین تعریف، ارتباط و انتقال اطلاعات همزمان بین چندین دستگاه را تضمین می کند و این کار باعث افزایش سرعت و کیفیت همه کاربران در یک محیط می شود. .

به گزارش ترندونی، زمانی دسترسی به اینترنت در خانه بسیار وابسته به اتصال سیمی بود و هر بار فقط یک رایانه متصل می شد یا دانلود آهنگ Mp3 یک ساعت طول می کشید و دیگران نمی توانستند همزمان از خط تلفن استفاده کنند.

این مثال را در نظر بگیرید: در خانه، یکی از اعضای خانواده در حال تماشای یک فیلم یا سریال به صورت آنلاین است، در حالی که کودکان با کنسول خود به صورت آنلاین بازی می کنند، در حالی که فرد دیگری یک تماس ویدیویی و مجموعه ای از ابزارهای هوشمند مانند سنسورهای دما، چراغ ها برقرار می کند. ، قفل درب و … همیشه باید به اینترنت متصل باشد. با Wi-Fi 6، همه این اتصالات در حال حاضر در بالاترین کیفیت و سرعت خود هستند. نکته مهم در مورد وای فای 6 این است که حتی زمانی که دستگاه های زیادی به روتر متصل هستند، سرعت و کیفیت امروزی را حفظ می کند. هر دستگاه

وای فای 6 وای فای 6 نسل جدیدی از فناوری وای فای است که همچنان همان کار قبلی یعنی اتصال دستگاه های مختلف به اینترنت را انجام می دهد، اما تفاوت این است که فناوری های جدید اضافه شده و دسترسی سریع تری را ممکن می کند. ، ارتباط کارآمدتر و موثرتر. توسعه این فناوری که همزمان با 5G شکل گرفته است، حسگرهای اینترنت اشیاء را گسترش می دهد و همچنین تجربیات بیشتری در زمینه واقعیت افزوده ارائه می کند.

یکی از مهم ترین تغییرات در وای فای 6 سیستم نامگذاری جدید است. استفاده از یک توالی ساده از اعداد استانداردها را پیگیری می کند و تنظیمات سازگار را تضمین می کند، در حالی که اصطلاح تخصصی تر Wi-Fi 6 802.11ax است.

سرعت وای فای 6 چقدر است؟

پاسخ سریع به این سوال 9.6 گیگابیت در ثانیه (9.6 گیگابیت در ثانیه) است و برای وای فای 5 این عدد 3.5 گیگابیت در ثانیه (3.5) گیگابیت بر ثانیه بود. اما این پاسخ کامل نیست و این اعداد روی کاغذ و در حالت آزمایشگاهی به دست می آیند، اما در عمل سرعت وای فای 6 بسیار بیشتر از نسل قبل است، زیرا وای فای 6 نیازی به عبور از این همه سرعت ندارد. از طریق یک دستگاه و می تواند در سراسر شبکه توزیع شود، که به معنای سرعت های بالقوه سریع تر برای همه دستگاه ها است. در واقع باید گفت که اهمیت وای فای 6 تنها افزایش سرعت یک دستگاه نیست، بلکه بهبود سرعت و کیفیت اتصال شبکه چندین دستگاه متصل به طور همزمان است.

فناوری های وای فای 6

دو فناوری کلیدی MU-MIMO و OFDMA برای افزایش سرعت Wi-Fi 6 طراحی شده اند.

MU-MIMO: مخفف Multi-User, Multi-Input, Multi-Output است که به Wi-Fi 6 به روز شده است. این فناوری به روتر اجازه می دهد تا به جای اتصال به یک دستگاه، سپس دستگاه دیگر، دستگاه دیگر و غیره، با همه این دستگاه ها به طور همزمان ارتباط برقرار کند و اطلاعات را تبادل کند. فناوری فعلی MU-MIMO به روترها اجازه می دهد تا به طور همزمان به چهار دستگاه متصل شوند و Wi-Fi 6 این اتصال همزمان را به هشت دستگاه افزایش داد.

OFDMA: این فناوری که در فارسی Hamtaften نامیده می شود، به یک دستگاه اجازه می دهد تا داده ها را به چند دستگاه ارسال کند یا از چندین دستگاه به طور همزمان داده دریافت کند.

اما یکی دیگر از فناوری های جدید Wi-Fi 6 Target Wake Time نام دارد که به دستگاه ها اجازه می دهد زمان اتصال به روتر را برنامه ریزی کنند. این کار تعداد دفعات روشن ماندن آنتن و جستجوی سیگنال های ارتباطی را کاهش می دهد و باعث صرفه جویی در باتری دستگاه می شود.; البته این قابلیت بیشتر برای دستگاه های کم مصرف طراحی شده است و در همه دستگاه ها مانند لپ تاپ ها استفاده نمی شود، زیرا اکثر لپ تاپ ها نیاز به اتصال دائمی به وای فای دارند، اما اینترنت اشیا و دستگاه های خانه هوشمند که در اکثر اوقات روز نیازی به اتصال ندارند و تنها به کسانی که نیاز به به روز رسانی اطلاعات دارند هدف اصلی این فناوری است.

با امنیت بیشتر

Wi-Fi به تازگی بزرگترین به روز رسانی امنیتی خود را در یک دهه با پروتکل امنیتی جدید WPA3 معرفی کرده است. این پروتکل جدید، حدس زدن رمز عبور را برای هکرها سخت‌تر می‌کند و حتی اگر هکرها موفق شوند، داده‌ها را غیرقابل استفاده می‌کند تا هکرها نتوانند چیزی را کشف کنند.

دستگاه‌ها و روترهای فعلی می‌توانند از WPA3 استفاده کنند، اما اختیاری است و دستگاه‌های Wi-Fi 6 باید از پروتکل امنیتی جدید WPA3 برای احراز هویت استفاده کنند. در نتیجه، هنگامی که Wi-Fi 6 به جریان اصلی تبدیل شود، امنیت دستگاه ها به میزان قابل توجهی افزایش می یابد.

امکان اتصال دستگاه های بیشتر با سرعت های بالاتر

اتصال لپ تاپ با Wi-Fi 6 به روتر 6G ممکن است فقط کمی سریعتر از اتصال لپ تاپ با Wi-Fi 5 به روتر 5G باشد، اما هر چه دستگاه های بیشتری به روتر متصل می شوند، Wi-Fi 6 اهمیت بیشتری پیدا می کند. .

با توجه به فناوری هایی که قبل از ورود وای فای 6 وجود داشت، هر چه دستگاه های بیشتری به یک مودم متصل شوند، سرعت و کیفیت اینترنت هر دستگاه کمتر می شود. از سوی دیگر، اگر دستگاه در حال دانلود یا آپلود فایل بود، کیفیت و سرعت دستگاه های دیگر کاهش می یافت، اما فناوری Wi-Fi 6 به گونه ای طراحی شده است که می تواند تمام دستگاه های متصل را در بالاترین کیفیت و سرعت اتصال نگه دارد.

طبق یک پست وبلاگ در وب سایت اپراتور دوم، استفاده از Wi-Fi 6 در حال گسترش است و شما می توانید یک مودم یا روتر Wi-Fi 6 خریداری کنید، اما آنها در حال حاضر در دسترس نیستند و در حال حاضر محدود هستند. بسیاری از لپ تاپ های پرچمدار نسل جدید مجهز به مودم های وای فای هستند که 6 عدد را نصب کنید که البته هر روز بر تعداد آنها افزوده می شود.

لازم به ذکر است که وای فای 6 راه خود را در میان گوشی های هوشمند باز کرده است و برخی از پرچمداران به لطف پردازنده اسنپدراگون 855 از وای فای 6 پشتیبانی می کنند. نسل های جدید این پردازنده – اسنپدراگون 855 پلاس، اسنپدراگون 865 و اسنپدراگون 888 نیز به مودم های وای فای مجهز هستند.

کدام گوشی ها از وای فای 6 پشتیبانی می کنند؟

به گزارش 6 اینچی، سامسونگ گلکسی اس 10، سامسونگ گلکسی نوت 10، سری گلکسی اس 20، سری آیفون 11 و 12، سری وان پلاس 8 و هواوی پی 40 از جمله گوشی هایی هستند که از وای فای پشتیبانی می کنند.

بر اساس این گزارش، آخرین نسل وای فای در دو حوزه پیشرفت کرده است. سرعت و کارایی خام اگر Wi-Fi یک بزرگراه باشد، به معنای حداکثر سرعت حداکثر برای وسایل نقلیه و خطوط بیشتر در یک زمان است. Wi-Fi 6 از پخش ویدئو با کیفیت 8k پشتیبانی می کند که برای دستیابی به سرعت دانلود توسط ارائه دهنده اینترنت در اختیار کاربر قرار می گیرد.

در عمل، این پیشرفت ها به نرخ انتقال 1.1 گیگابیت بر ثانیه در باند 2.4 گیگاهرتز (با چهار جریان موجود) و 4.8 گیگابیت بر ثانیه در باند 5 گیگاهرتز (با هشت جریان موجود) تبدیل می شود. اگرچه این فناوری هنوز در حال توسعه است و سال آینده در دسترس خواهد بود (این سرعت ها افزایش می یابد، به عنوان مثال سرعت در آزمایشگاه به 10 گیگابیت در ثانیه می رسد). به طور کلی، با ورود وای فای 6، می توان انتظار سرعت 4 تا 10 برابر بیشتر از سرعت های فعلی را داشت.

لازم به ذکر است که زمان بندی این استاندارد به تولیدکنندگان سخت افزار، توسعه دهندگان نرم افزار، ارائه دهندگان خدمات اینترنت و سایر افراد در صنعت بستگی دارد. فقط باید منتظر بمانید تا ISP زمان مناسب برای به روز رسانی سخت افزار را اعلام کند، البته کاربر خودش می تواند روتر خود را به روز کند. ممکن است برخی از شبکه ها این عبارت (Wi-Fi 6) را برای سرعت بیشتر تبلیغ کنند، اما ما فقط باید منتظر بمانیم و ببینیم که این نام ها و لوگوها در عمل چگونه استفاده می شوند.

کارشناسان می گویند مهم این است که درست کردن این فناوری به زمان نیاز دارد و ممکن است ماه ها یا سال ها طول بکشد تا این فناوری در سراسر کشورها عرضه شود. برخی از دستگاه های اولیه نیز از فناوری تجربی استفاده می کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا