عمومیکسب و کار ایرانی برتر

علت افزایش طلا جهانی

دلار ضعیف‌تر طلا را برای دارندگان ارزهای دیگر ارزان‌تر کرده و جذابیت این فلز زرد به عنوان دارایی امن را افزایش می‌دهد با اینهمه دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا دلار را قوی نگه داشته است.

تحلیلگران گروه بانکی استرالیا و نیوزیلند در یادداشتی اظهار کردند: نگرانی‌ها نسبت به مذاکرات یونان با وام دهندگانش همچنان از جذابیت طلا به عنوان دارایی امن پشتیبانی خواهد کرد.

وزیر دارایی یونان روز جاری در راس هیاتی به بروکسل رفته است تا در مورد مسئله تامین مالی این کشور مقروض با مقامات اروپایی مذاکره کند. به گفته تحلیلگران، اگر مقامات یونان با کشورهای منطقه یورو در مورد شرایط تمدید برنامه نجات مالی این کشور به توافق برسند، ریسک پذیری سرمایه گذاران بهبود پیدا کرده و تقاضا برای طلا را ضعیف می‌کند.

گالری طلای حقانی از ابتدای امسال تاکنون در معاملات بازار نیویورک با ظهور مجدد بحران یونان و اجرای تدابیر محرک مالی بیشتر در اروپا و آسیا که تاثیر صعود دلار و دورنمای افزایش نرخ‌های بهره در آمریکا را تا اندازه ای تحت الشعاع قرار داده اند، 3.6 درصد رشد کرده است.

ذخایر «اس پی دی آر گولد تراست» که بزرگترین صندوق سرمایه گذاری طلای قابل معامله در بورس در جهان و معیار سنجش رضایت سرمایه گذاران است 0.42 درصد در روز جمعه کاهش یافت و به 768.26 تن رسید.

از سوی دیگر گزارش جدید شورای جهانی طلا نشان می‌دهد تقاضای جهانی برای طلا در سال 2014 به میزان چهار درصد کاهش یافت و به 3923.7 تن رسید. در چین که بزرگترین مصرف کننده طلای جهان در سال 2013 شده بود، تقاضا برای این فلز زرد 38 درصد کاهش پیدا کرد و به 813.6 تن رسید. خرید شمش و سکه طلا برای سرمایه‌گذاری در چین سال گذشته به میزان 50 درصد کاهش یافت و خرید جواهرات هم از رکورد بالای سال 2013 کمتر شد.

در بازار فلزات ارزشمند دیگر، هر اونس نقره برای تحویل فوری به 17.3425 دلار رسید. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با 0.7 درصد افزایش، 1215 دلار معامله شد و هر اونس پالادیم با 0.2 درصد افزایش، به 79قیمت طلا تحت تاثیر عوامل مختلفی تعیین می شود. بخشی از این عوامل مربوط به شرایط اقتصادی، اجتماعی و سیاسی داخلی و برخی مربوط به مسائل بین المللی هستند که هر کدام اثر خود را بر قیمت نهایی طلا در بازار اعمال می کنند. از مهم ترین عوامل داخلی، نرخ تورم و از مهم ترین عوامل بین المللی، قیمت دلار را می توان نام برد.

برای مشاوره عوامل موثر در قیمت طلا

برای مشاوره عوامل موثر در قیمت طلا

قیمت طلا در بازار همواره در حال نوسان است. یکی از سوالات متداول در بازار طلا این است که چه عواملی بر قیمت نهایی طلا تاثیر گذار هستند و آیا قیمت طلا در بازار داخلی با توجه به قیمت جهانی آن تعیین شده یا عوامل داخلی مربوط به شرایط هر کشور تعیین کننده نهایی هستند. چه کسانی قیمت طلا را مشخص می کنند و آیا این قیمت قابل پیش بینی هست یا خیر.

آگاهی از عوامل موثر در قیمت طلا و  شرایط تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا​، در بازار داخلی و بازار های جهانی به خریداران و سرمایه گذاران در این بازار کمک کرده تا دید بهتری نسبت به ماهیت طلا داشته و پیش بینی معقول تری از نوسانات این بازار داشته باشند و در سرمایه گذاری های خود موفق تر عمل کنند تا بتوانند به سود دهی ناشی از فعالیت در این بازار برسند.

در مقاله پیش رو به بررسی عوامل مختلف تاثیر گذار بر مشخص شدن قیمت طلا و این که چه کسانی در تعیین قیمت این کالا اثر گذار هستند و همچنین تاثیر عوامل بین المللی بر قیمت طلا در بازار های داخلی پرداخته شده است و خوانندگان می توانند با مطالعه مقاله اطلاعات خود را در این زمینه تکمیل کنند.

عوامل تاثیر گذار در قیمت طلا

عوامل متعدد داخلی و بین المللی بر قیمت طلا در جوامع موثر هستند. بنابراین نمی توان گفت قیمت طلا به صورت دستوری یا فقط تحت تاثیر یک عامل نوسان می کند و باید دید جامعی از تمام عوامل موثر در قیمت طلا و شرایط تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا داشت. از جمله مهم ترین این عوامل می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سیاست های پولی فدرال رزرو: سیاست های پولی فدرال رزرو که شاید بیشترین تاثیر را در قیمت جهانی طلا داشته باشند به عنوان سیاست هایی شناخته می شوند که با بهره گیری از تئوری هزینه فرصت از سمت بانک مرکزی ایالات متحده آمریکا اتخاذ می شود. تمامی داده‌ های اقتصادی از جمله گزارش ‌های مربوط به نرخ اشتغال ‌زایی، دستمزد، تولید و همچنین داده‌ های مربوط به رشد تولید نا خالص داخلی بر سیاست‌ های پولی فدرال ‌رزرو تاثیرگذار است که در نهایت قیمت طلا را جهت ‌دهی می‌ کند.

به طور کلی، کاهش نرخ بیکاری، توسعه تولید و رشد تولید نا خالص داخلی بیش از دو درصد در آمریکا، کاهش قیمت طلا را به دنبال دارد. برعکس، افزایش نرخ بیکاری، تضعیف داده‌ های مربوط به بخش تولید و رشد تولید نا خالص داخلی، فدرال‌ رزرو را به سوی سناریو کاهش نرخ بهره سوق می ‌دهد که منجر به افزایش قیمت طلا می ‌شود.

عرضه و تقاضا: عرضه و تقاضا مهم ترین عوامل تاثیر گذار بر قیمت اکثر کالاها و خدمات در جامعه است. بازار طلا هم از این قاعده مستثنی نیست. هنگامی که تقاضا برای طلا زیاد شود قیمت آن افزایش یافته و وقتی عرضه زیاد شده و تقاضا کمتر باشد قیمت آن کاهش خواهد یافت. یکی از  عوامل موثر در قیمت طلا و شرایط تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا​، می باشد.

تورم: تورم جزو  عوامل موثر در قیمت طلا و شرایط تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا بوده و علاوه بر اثر مستقیمی که بر افزایش قیمت کالاها و خدمات دارد موجب شده تا طلا به عنوان یک دارایی امن برای سرمایه گذاری مطرح شده و تقاضای آن زیاد شود، برعکس در صورت کاهش تورم افراد تمایل زیادی به سرمایه گذاری در بازار طلا نخواهند داشت.

نرخ ارز: زمانی که نرخ ارز در جامعه افزایش می یابد با توجه به قیمت جهانی طلا، نرخ طلا هم افزایش می یابد و همچنین تمایل برای سرمایه گذاری در بازار طلا افزایش می یابد. از طرفی قیمت طلا همواره بر اساس نرخ دلار آمریکا محاسبه می شود. نرخ ارز از مهم ترین عوامل موثر در قیمت طلا و شرایط تاثیرگذار بر قیمت جهانی طلا است.

اخبار و حوادث جهانی: در صورت وقوع حوادثی چون سیل و زلزله و جنگ یا انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که موجب تغییر در سیاست های فدرال رزرو می شود و سایر مسائل سیاسی جهان قیمت طلا نوسان می کند. بنابراین قیمت طلا دچار عدم قطعیت بوده و همین موضوع بر نوسان بیشتر قیمت طلا تاثیرگذار است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا: این انتخابات که تاثیر آن جزو مسائل جهانی اثر گذار در بازار های مالی است مرتبط با سیاست های پیشنهادی و مورد نظر هر یک از کاندیدا های ریاست جمهوری است. از طرف دیگر پیروزی هر یک از کاندیدا ها و رویکردی که در مسائل داخلی آمریکا اعمال می کند بر ساختار فدرال رزرو و اتخاذ سیاست های این نهاد و در نهایت تعیین قیمت طلا تاثیر گذار است.

 

چه کسانی قیمت طلا را مشخص می کنند

در ابتدا باید بدانیم طلا در بازارهای جهانی همواره براساس دلار آمریکا قیمت گذاری می‌شود. سابقه تاریخی این قیمت گذاری به پایان جنگ جهانی دوم و توافق کشورها بر ایجاد نظام ارزی بر پایه دلار و طلا بود. در این سیستم با توجه به قدرت بالای سیاسی، نظامی و اقتصادی آمریکا که دو سوم ذخایر طلای جهان را نیز داشت، دلار آمریکا ارز مشترک بین‌ المللی تعریف شد. یعنی کشورها قرار گذاشتند داد و ستد های بین کشوری آن ها با دلار آمریکا انجام شود. پشتوانه این دلار نیز طلای موجود در خزانه آمریکا بود. پس از آن به عنوان یک گزینه برای سرمایه گذاری مطرح شد.

پس از فروپاشی در شرف وقوع نظام مالی آمریکا تغییراتی در این نظام صورت گرفته و دلار به عنوان پول واحد برای داد و ستد مورد تایید قرار گرفت و طلا به عنوان جایگزینی برای ارز در نظر گرفته شد. در بخش قبل به تاثیر سیاست های پولی فدرال رزرو بر قیمت جهانی طلا اشاره شد. فدرال رزرو که بانک مرکزی آمریکاست سیاست های خود را از طریق کمیته بازار باز فدرال رزرو تدوین می کند.

این کمیته متشکل از ۱۲ عضو است که ۷ تن از آن‌ ها برای مدت ۱۴ سال توسط رئیس‌ جمهور ایالات متحده آمریکا منصوب شده و به این ترتیب هر دو سال و در ژانویه یکی از این اعضا که دوره‌ اش به پایان رسیده‌ است جای خود را به کسی می ‌دهد که به پیشنهاد رئیس‌ جمهور و تأیید سنا انتخاب می‌ شود. 5 عضو دیگر شامل رییس فدرال رزرو نیویورک و 4 تن از اعضای فدرال رزرو های مناطق دیگر هستند. به این ترتیب این افراد به طور مستقیم در تدوین سیاست های پولی آمریکا و در نتیجه ارزش دلار و در نهایت قیمت جهانی طلا تاثیرگذار هستند، اما نمی توان گفت قیمت طلا به طور مستقیم توسط این افراد تعیین می شود بلکه پس از تدوین سیاست های فدرال رزرو عوامل دیگری واسطه گری کرده و قیمت نهایی طلا را تشکیل می دهند.

تاثیر قیمت جهانی طلا در بازار ایران

همانطور که گفته شد عوامل متعدد و مختلفی بر روی تاثیرگذار هستند، اما از بین آن ها دو عامل جهانی که می توانند بیشترین تاثیر را بر قیمت طلا داشته باشند، اونس جهانی و قیمت دلار آمریکا است. در بازار بین المللی طلا و دلار رابطه معکوس با هم دارند به این معنی که در اثر بحران های متفاوت مانند همه گیری کرونا یا بحران های سیاسی و مالی در آمریکا قیمت دلار کاهش یافته و تقاضا برای خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری افزایش یافته و قیمت طلا هم افزایش می یابد اما در بازار ایران به علت دلایلی چون تحریم و تورم، این رابطه معکوس برقرار نیست و با افزایش ارزش دلار، قیمت طلا هم دچار افزایش می شود.

هنگامی که تحریم جدیدی برای دولت اعمال می شود، درآمد های ارزی دولت کاهش یافته در نتیجه نرخ دلار افزایش می یابد. با کاهش درآمد دولت و ثابت بودن هزینه ها، دولت مجبور به چاپ پول شده که این امر به افت ارزش پول ملی منتهی می شود و در نتیجه ارزش پول ملی در مقابل ارزش دلار کمتر و کمتر می شود.

اونس جهانی هم در حالتی که اقتصاد کشور در شرایط باثباتی نیست نمی تواند به آن شکلی که باید بر قیمت طلا در داخل ایران اثرگذار باشد. در شرایط فعلی حتی قیمت طلا در داخل با اونس جهانی رابطه معکوس داشته و با وجود افت اونس جهانی قیمت طلا در ایران به افزایش بی سابقه خود ادامه داده است. به نظر می رسد اثرگذاری اونس جهانی زمانی اتفاق می افتد که شرایط اقتصادی کشور حداقل برای چند وقت پایدار باشد یعنی یا تحریم ها تا حد خوبی برداشته شود یا دولت بتواند درآمد ارزی داشته باشد. به عبارت دیگر اگر برای چند وقت نرخ دلار باثبات باشد می توان انتظار داشت قیمت طلا با توجه به اونس جهانی حرکت کند.

 برای دریافت اطلاعات بیشتر در مورد  عوامل موثر در قیمت طلاا در کانال تلگرام سرمایه گذاری عضو شوید. کارشناسان مرکز مشاوره دینا نیز آماده اند تا با ارائه خدمات مشاوره سرمایه گذاری تلفنی دینا به سوالات شما عزیزان پیرامون عوامل موثر در قیمت طلا پاسخ دهند.

سوالات متداول

 

1- چه عواملی بر تعیین قیمت طلا در بازار اثر گذار هستند؟

عواملی مانند سیاست های پولی فدرال رزرو و ارزش دلار در سطح بین المللی و عواملی چون عرضه و تقاضا و تورم در سطح داخلی بر تعیین قیمت طلا در بازار اثر گذار بوده که در متن مقاله به توضیح کامل این عوامل و تاثیر آن ها پرداخته شده است.

2- آیا با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا هم افزایش می یابد؟

به طور کلی در سطح جهانی قیمت دلار و قیمت طلا رابطه معکوس دارند اما در بازار ایران به دلایل مختلف این رابطه برقرار نیست و با افزایش قیمت دلار، قیمت طلا هم افزایش می یابد که در متن مقاله به طور کامل به توضیح این موضوع پرداخته شده است.

3- چرا قیمت طلا بر اساس قیمت دلار آمریکا مشخص می شود؟

دلیل این موضوع به تصمیمی که در عرصه جهانی برای تبدیل دلار آمریکا به واحدی برای مبادلات بین المللی، گرفته شده است بر می گردد. دلیل این برای مشاهده و خرید جواهر فروشی حقانی در گوگل مپ بی‌نظیر و بی مثال تنها کافیست از طریق صفحات مختلف سایت بهترین‌ها را مشاهده کنید و پس از مقایسه و بررسی جذاب‌ترین نمونه را انتخاب کنید.

نظرات کاربران

پاسخ مشاور: سلام. به این معناست که به اندازه ارز موجود طلا در بانک مرکزی هر کشور نگهداری می شود تا پول پشتوانه داشته باشد.

مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت طلا چی هسات؟

پاسخ مشاور: سلام. در سطح داخلی مهم ترین عامل نرخ تورم و در سطح بین المللی مهم ترین عامل سیاست های پولی فدرال رزرو است.

تحریم طور بر نرخ ارز اثر میذاره؟

پاسخ مشاور: سلام. با اعمال تحریم های گوناگون ارزش پول ملی در مقابل ارزش ارز های خارجی کاهش یافته و در نتیجه نرخ ارز افزایش می یابد.

چطور انتخابات آمریکا بر قیمت طلا اثر میزاره؟

پاسخ مشاور: سلام. با تغییر اعضای فدرال رزرو سیاست های اتخاذ شده در زمینه نرخ بهره و دیگر عوامل تاثیر گذار تغییر کرده و در نتیجه نرخ ارز دستخوش تغییر می شود.

آخر نگفتید قیمت طلا رو کیا مشخص میکنن

پاسخ مشاور: سلام. به نوعی میشه گفت اعضای فدرال رزرو در تعیین قیمت جهانی طلا موثر هستند.

سلام انس جهانی چقدر روی قیمت طلا تاثیر داره؟

پاسخ مشاور: سلام. در حال حاضر و با توجه به شرایط داخلی تاثیر کمی در قیمت طلا در بازار ایران دارد.

دکمه بازگشت به بالا