جامعه و خانواده

تقدیر از «بلوغ مدیریتی» عملیات حج  – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین، دومین همایش از سلسله همایش‌های «حج در نگاه رهبری» با حضور حجت الاسلام والمسلمین سیدعبدالفتاح نواب نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت و جمعی از بانوان زائر فرهیخته در مکه مکرمه برگزار شد.

در ابتدای این همایش چند محقق و استاد دانشگاه مقالات خود با محوریت «حج در نگاه رهبری» را ارائه کردند و سپس نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت با اشاره به این که مقالات «خوب و سنجیده» نگاشته شده اند از بانوان فرهیخته خواست به شعار حج و محورهای آن توجه بیشتری داشته باشند.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در ادامه با بیان این که مایل است بیشتر شنونده نقطه نظرات و پیشنهادات حاضران برای بهتر شدن عملیات حج باشد، فرصت را در اختیار آنها قرار داد.

خانم دکتر خلیلیان با اشاره به این که بلوغ مدیریتی در بعثه مقام معظم رهبریو سازمان حج و زیارت کاملاً مشهود است، گفت: تمام عوامل مرتبط با حج امسال برخوردی شایسته، رفتاری ستودنی و خدمتگزاری قابل تقدیری در مقابل زائران داشتند که باید از تواضع و فروتنی همه قدردانی کرد.

وی خواستار ارتقای اطلاعات زائران در مورد فلسفه و اسرار حج گزاری شد و خاطرنشان کرد: در این سفر اطلاعات ناکافی و آگاهی اندک زائران از فلسفه و اهداف حج را برداشت کردم و حتماً باید با برگزاری دوره‌های آموزشی و کلاس‌های «حج شناسی» این ضعف برطرف شود.

یک استاد دیگر دانشگاه که به چند زبان مسلط بود با اشاره به اجرای طرح مودت گفت: این طرح خوبی است و در مورد آن باید اطلاع رسانی بیشتری صورت گیرد. اهداف و محورهای این طرح باید مشخص شود تا بداند چه خط مشی را دنبال کند.

خانم لباف که پزشک است و بعنوان زائر به سرزمین وحی مشرف شده لزوم توجه به بهتر شدن شرایط بهداشتی منا و عرفات را یادآور شد و از مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت خواست برای عمل حلق (تراشیدن سر) تدبیر کنند. وی همچنین خواستار توجه به تغذیه زائران به ویژه زائران مسن در ایام تشریق شد.

خانم دکتر لباف اطلاع رسانی در مورد برخی برنامه‌های فرهنگی را ضعیف عنوان کرد و برگزاری کلاس‌های اخلاق و اسرار حج برای بهتر بهره بردن از حضور در سرزمین وحی را خواستارشد.

بر پایه این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین نواب با تقدیر از دلسوزی زائران و پیشنهاداتی که ارائه شد، اظهار داشت: موارد مطرح شده را با مسئولان سازمان حج و همکاران بعثه بررسی و از پیشنهادات کاربردی برای حج سال آینده استفاده خواهیم کرد.

وی ادامه داد: نقطه نظراتی که در مورد مسائل بهداشتی منا و عرفات مطرح شد مد نظر ما هم هست. مذاکراتی با مسئولان عربستانی انجام دادیم تا امکان بازسازی و بهتر شدن شرایط را فراهم آورند اما نه تنها طرح امسال شأن بهتر نشد بلکه شرایط را نسبت به قبل بدتر هم کردند.

نماینده ولی فقیه در امور حج و زیارت به محدودیت‌های کشور میزبان در مورد اعزام عوامل کاروان‌ها اشاره کرد و گفت: برای سال آینده محدویت ها بیشترهم شده است. باید مهندسی کاروان‌ها را تغییر دهیم تا شرایط برای حضور زائران فراهم شود.

حجت الاسلام والمسلمین نواب در پایان ابراز امیدواری کرد که با استفاده از نقطه نظرات و پیشنهادات بانوان فرهیخته، سال آینده زمینه برگزاری حج بهتری برای زائران ایرانی فراهم شود.

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا