برون مرزی

موشکHJ-۱۲ چین، قاتل تانک‌های ناتو

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین ترندونی، نشریه آمریکایی «میلیتاری واچ» در گزارشی از موشک‌های ضد تانک HJ-۱۲ چین نوشت که این موشک‌ها به راحتی می‌تواند هر نوع تانکی که ناتو قصد ارسال به اوکراین را دارد، نابود کند.

طبق گزارش این نشریه آمریکایی، این موشک‌ها در سال ۲۰۱۴ به دست شرکت «China North Industries Corporation» توسعه یافته و تاکنون فقط ارتش الجزائر این موشک‌ها را دارا می‌باشد.

به نوشته میلیتاری واچ، موشک‌های HJ-۱۲ به طور گسترده‌ای به عنوان توانمندترین سامانه موشکی در نوع خود در جهان شناخته می‌شود که با Javelin ایالات متحده آمریکا و NNB فرانسوی رقابت می‌کند.

این سلاح چینی می‌تواند از داخل ساختمان‌ها شلیک شده و قبل از اینکه خود مورد هدف قرار گیرد، هدف مدنظر  را به طور کامل نابود کند. بدین شکل که می‌تواند پس از شلیک و انهدام هدف، پنهان شود و فرصت لازم برای بارگیری دوباره و شلیک به هدف دوم را فراهم آورد.

میلیتاری واچ تأکید کرد که این سلاح چینی می‌تواند برای ارتش اوکراین «بسیار هراسناک» باشد و خطر بزرگی برای نسل‌های جدید تانک‌های جدید ارسالی به اوکراین مانند «لئوپارد ۱»، «لئوپارد ۲» و «آبرامز» باشد.

به نوشته این نشریه دفاعی آمریکایی، سامانه موشکی  HJ-۱۲ قابلیت‌های بسیار پیشرفته را با وزن بسیار سبک و تنها ۲۲ کیلوگرم ترکیب کرده است که به نیروهای زمینی امکان می‌دهد تحرک و پویایی بالایی در صحنه نبرد داشته باشند.

 

طبق این گزارش، این موشک‌های ضد تانک چینی قابلیت مانور بالایی دارند و طوری طراحی شده‌اند که تانک و خودروهای زرهی را از قسمت بالایی جایی که پوشش زرهی کمتری دارد، هدف قرار می‌دهد.

این گزارش و هشدار به کشورهای غربی در خصوص موشک‌های ضد تانک چینی در حالی است که برخی گزارش‌های رسانه‌ای از احتمال کمک نظامی چین به روسیه حکایت دارند. هرچند این موضوع از سوی مسکو و پکن به شدت تکذیب شده است.

در این راستا «دمیتری پسکوف»، سخنگوی کرملین در این باره گفته است که دلیلی برای اظهار نظر در خصوص گزارش رسانه‌های غربی از کمک تسلیحاتی چین به روسیه نمی‌بیند، چرا که همه این ادعاها از سوی پکن تکذیب شده است.

با این حال «آنتونی بلینکن»، وزیر امور خارجه آمریکا، به پکن در مورد  تامین تسلیحات روسیه هشدار داده و ادعا کرده که این کار برای پکن عواقب خواهد داشت. «ینس استولتنبرگ»، دبیرکل ناتو نیز گفته که این ائتلاف نگران احتمال ارسال تسلیحات چین به روسیه است.

«آندری یرماک» رئیس دفتر رئیس جمهور اوکراین نیز هشدار داده است که اقدام چین در ارسال سلاح به روسیه اشتباه مهم و بزرگی خواهد بود.

از سوی دیگر «میخایلو پودولیاک» مشاور «ولودمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز به چین هشدار داد در صورتی که این کشور اقدام به ارسال تسلیحات به روسیه کند با پاسخی تهاجمی مواجه خواهد شد.

با همه این تهدیدات و هشدارها، اما سخنگوی وزارت خارجه چین روز گذشته (دوشنبه) در خصوص احتمال تحریم شکرت‌های چینی به بهانه کمک به روسیه گفت که پکن به شدت از منافع شرکت‌های چینی دفاع می‌کند و هر گونه اقدامی علیه آن‌ها را به جدیت پاسخ خواهد داد.

او از دولت آمریکا خواست تا به اشاعه اطلاعات نادرست پایان دهد و دست از تحریم شرکت‌های چینی بردارد.

پایان پیام/




این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

دکمه بازگشت به بالا