جامعه و خانواده

آمادگی مراکز درمانی برای چهارشنبه آخر سال

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه متاسفانه برخی تلخ‌کامی‌ها در چهارشنبه آخر سال، علیرغم اطلاع‌رسانی‌ و فرهنگ‌سازی بخش لاینکف این برنامه است، گفت: مراکز درمانی دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی برای چهارشنبه آخر سال آمادگی دارند.

به گزارش ترندونی، دکتر علیرضا زالی در جلسه‌ پایانی سال روسای بیمارستان‌ها و مراکز آموزشی و درمانی، مدیران، مترون‌ها، روسای شبکه‌های بهداشت و درمان و مراکز بهداشتی شهرستان‌های استان تهران دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: علیرغم محدودیت منابع، اهتمام شما موجب شد نه‌تنها خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه برزمین نماند، بلکه با حسن تدبیر اقدامات بی‌نظیری در کارنامه درخشان دانشگاه ثبت شد.

وی از راه‌اندازی ۱۰ مرکز سلامت روان اجتماعی، بسط و گسترش دیده‌وری سلامت و توسعه مراکز غربالگری روده بزرگ خبرداد و گفت: جریان خدمت‌رسانی به مردم با قوت بیشتر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت. زحمات شما که مزین به تعهد سازمانی است، ستودنی و قابل احترام است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی از تلاش‌های مجموعه بهداشت و درمان دانشگاه در راستای تکریم مراجعان و زدودن آلام بیماران قدردانی کرد و گفت: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی با ارایه بالاترین خدمت به جمعیت تحت پوشش در بیشترین وسعت جغرافیایی استان تهران، باکیفیت‌ترین خدمات بهداشتی و درمانی را در دستور کار دارد.

پوشش ۱۰۲ درصدی غربالگری سلامت در دانشگاه

وی به اجرای فرایند بزرگ و ملی پوشش همگانی سلامت توسط تیم‌های بهداشتی دانشگاه اشاره کرد و توضیح داد: در برنامه پویش غربالگری دیابت و پرفشاری خون از مرز ۱۰۲ درصد غربالگری عبور کردیم به عبارتی در طرح ملی پوشش همگانی سلامت نه تنها به اهداف تعیین شده و پوشش حداکثری دست‌یافتیم بلکه با افتخار آمارها بیانگر این مهم هستند که از مرز هدف نیز خدمات فراتری ارایه داده‌ایم.

زالی با اشاره به اینکه جمعیت دومیلیون و۵۱۰ هزارنفری، جمعیت هدف طرح پوشش ملی پوشش همگانی سلامت بود خاطرنشان کرد: دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در این طرح ضمن غربالگری جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۵۸۰ هزار نفر، خدمات شایسته‌ای ارایه داد.

رییس دانشگاه علوم‌÷زشکی شهید بهشتی با بیان این که ۸۶۰ هزار مورد غربالگری توسط مرکز بهداشت شمال تهران و ۶۷۰ نمونه در مرکز بهداشت شرق در پویش ملی سلامت به ثبت رسیده خاطرنشان کرد: بالاترین قدر مطلق مشارکت با ۱۰۹ درصد نیز متعلق به شبکه بهداشت و درمان پیشوا است. ۱۵۳ هزار بازدید کارشناسی از اصناف و تولیدی‌ها، ۲۸۶ هزار نمونه‌گیری غربالگری سرطان دهانه رحم، صدور ۱۱ هزار غربالگری نوزادان، تنها در بازه زمانی ۹ ماهه  سال ۱۴۰۲ بخشی از خدمات حوزه بهداشت بود که دکتر زالی به آن اشاره کرد و افزود: این عددها با اضافه‌شدن آمار سه ماهه آخر سال به مراتب بزرگتر خواهد شد.

وی ادامه داد: ۳۱ هزار خدمت در حوزه پیشگیری و درمان هاری، شنوایی سنجی و غربالگری ۷۵ هزار کودک، ۸۵۰ هزار بسته خدمتی به زنان باردار تنها گوشه‌ای از خدمات پرافتخار حوزه بهداشت دانشگاه است؛ بدیهی است این جریان خدمت‌رسانی به مردم با قوت بیشتر در سال آینده نیز ادامه خواهد داشت.

وی از راه‌اندازی ۱۰ مرکز سراج (مراکز سلامت روان اجتماعی جامعه‌نگر)، بسط و گسترش دیده‌وری سلامت و توسعه مراکز غربالگری روده بزرگ خبر داد و از تلاش‌های مدیران وهمکاران حوزه بهداشت در تمامی بخش‌های شهری و روستایی دانشگاه قدردانی کرد.

توسعه و ارتقای چشمگیر شاخص‌های درمانی

دکتر زالی با بیان اینکه کارنامه حوزه درمان دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در سال ۱۴۰۲ بسیار درخشان است، ادامه داد: همکاران حوزه درمان در سالی که گذشت میزبان مراجعانی از سراسر کشور و حتی سایر کشورها بودند به طوری که شاخص‌های درمانی به شکل چشمگیری توسعه و ارتقا یافت.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: فعالیت مترون‌ها، روسای بیمارستان‌ها و بخش‌ها، مدیران و معاونان درمان بسیار درخشان است.

زالی یکی از پیچیده‌ترین و دشوارترین مسئولیت‌ها در حوزه اجرایی درمان را مسئولیت پذیرش اداره بیمارستان عنوان کرد و گفت: شخصیت چندوجهی بیمارستان‌ها خصوصا در مراکز آموزشی، درمانی و بهداشتی کار بسیار دشواری است.

وی با اشاره به اینکه مراکز درمانی دانشگاه در تعطیلات نوروز نیز همانند سنوات قبل با قوت، خدمت باکیفیت به مردم را در دستور کار دارند، ادامه داد: معمولا الگوهای بستری در روزهای پایانی سال تغییر خواهد کرد و بیمارانی که ماندگاری طولانی‌تری برای درمان در بیمارستان دارند، مهمانان بیمارستان درواپسین روزهای سال هستند.

زالی از ثبت رکورد اشغال تخت در بیمارستان‌های دانشگاه (تا پایان آذرماه) خبر داد و گفت: مجموعه متوسط اشغال تخت بیمارستانی در ۹ ماه سال جاری ۷۷ و سه دهم درصد ثبت شده است، در بخش‌های مراقبت ویژه با اضافه شدن تخت‌های اکسترا این عدد به ۱۱۰ می‌رسد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: علیرغم اینکه سخت‌ترین بیماران (به لحاظ نحوه روند درمان) به مراکز بیمارستانی دانشگاه مراجعه می‌کنند، همچنان ثبت عدد چهارو هشت دهم اقامت در روز عدد بسیار مطلوبی است، این در شرایطی است که در سال‌های گذشته این عدد بیش هفت تا هشت روز اقامت می‌رسید.

وی توانمندی تیم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در زمینه کاهش زمان درمان بیماران خصوصا بیماران سخت را یادآور شد. ثبت ۱۵۴ هزار مورد جراحی ماژول، پذیرش و درمان یک میلیون مراجعه در اورژانس، عبور از مرز ۱۸۳ هزار مورد بستری تا پایان آذرماه توسط تیم درمانی دانشگاه بخش دیگری از سخنان دکتر زالی را به خود اختصاص داد. این عددها نشان از خدمات درخشان دانشگاه دارد.

رییس دانشگاه گفت: در ۹ ماه اول سال، ثبت سه میلیون و ۷۰۰ خدمت پاراکلینیکی در کشور و منطقه توسط دانشگاه بی‌نظیر است.

دکتر زالی با بیان اینکه علی‌رغم چالش‌های کمبود تیم سرمایه انسانی و محدودیت منابع در سال ۱۴۰۲ حوزه درمان دانشگاه در درآمدهای اختصاصی، شاهد رشد ۵۳ و دو دهم درصدی بوده، درآمدی که تک تک اجزای حوزه درمان در ستاد و محیط  برای آن تلاش کرده‌اند.

وی نسبت به بروز خطرات احتمالی و افزایش بار مراجعان به مراکز درمانی در چهارشنبه آخر سال هشدار داد و گفت: باید با هم افزایی بیشتر و خدمت رسانی به مردم با کمترین خسارت آسیب‌های چهارشنبه آخر سال را به حداقل برسانیم.

به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم‌ پزشکی شهید بهشتی، زالی با بیان اینکه متاسفانه برخی تلخ‌کامی‌ها در چهارشنبه آخر سال، علیرغم اطلاع‌رسانی‌ و فرهنگ‌سازی بخش لاینکف این برنامه است، نسبت به خدمت‌رسانی مراکز درمانی دانشگاه در چهارشنبه آخر سال اعلام آمادگی کرد.

رییس دانشگاه علوم‌پزشکی شهید بهشتی در پایان اظهار امیدواری کرد که در آستانه بهار طبیعت که با بهار قرآن عجین شده، ضمن بهره‌مندی از فیوضات این ماه مبارک، سالی توامان با شادکامی و موفقیت برای مردم کشور و خانواده بزرگ دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی پیش‌رو داشته باشیم.

انتهای پیام

انتشارات مقالات اجتماعی

نویسنده اجتماعی با تمرکز بر مسائل اجتماعی در کشورهای در حال توسعه و تلاش برای ارتقای زندگی اجتماعی در این مناطق.
دکمه بازگشت به بالا