عمومی

هیات‌های مذهبی علم محرومیت زدایی را بر دوش بگیرند – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

خبرگزاری آنلاین – گروه استان‌ها- بهرام قربانپور: عصر داغ این روزهای تابستان، در حالی که خورشید رو به غروبی دلگیر، آسمان را به ماه می‌سپرد، به شفت، شهر امامزادگان عشق رسیدیم.
جامه مشکین بر زیر پوستین شهر دلگیر تر از همان غروب خورشید بود، چهره عبوس، غم زده و نگران شهر، یک دست عزادار حسین علیه السلام بودند و در هر کوی و برزنی یک «تکیه و موکب» به احترام صاحب عزای محرم برپا است. پرچم‌های سرخ و سیاه آغشته با نام «حسین و عباس» با تکانه‌های باد به سوگواری حسین علیه السلام و یاران وفادارش می‌پرداختند.

از میان تکیه‌ها و موکب هایی که در کوچه و خیابان به احترام و در سوگ محرم و سیدالشهدای کربلا ایستاده بودند گذشتم و به هیأت مدنظر رسیدم؛ «هیات مذهبی فاطمیون شفت»، هیأتی که در کنار فعالیت‌های مذهبی و اعتقادی، در حوزه‌های اقتصادی، معیشتی، اجتماعی و فرهنگی هم قدم‌های خوبی برداشته است و به عبارت دیگر در ابعاد مختلف رسالت محور عمل کرده است.

نکته جالب اینکه این هیأت با این همه آوازه و عملکرد مثبت توسط یک بانو اداره می‌شود، خانم «مریم ابراهیمی» مسئول هیأت فاطمیون شفت که بیشتر سال‌های عمرش را صرف کارآفرینی و اشتغالزایی کرده است که نمونه بارز یک بانوی با اصالت و موفق گیلانی است و توانسته در کنار فعالیت‌های اقتصادی، در حوزه اعتقادی و مذهبی هم نقش اثربخش بانوان را به تصویر بکشد. این بانوی موفق شفتی که توانمندسازی بانوان را از مهم‌ترین اولویت‌هایش می‌داند، معتقد است که بانوان اصالتمند و با حیای ایرانی می‌توانند جهان را تغییر دهند.

هیأت فقط محل برپایی روضه نیست

«مریم ابراهیمی» مسئول هیأت فاطمیون شفت در گفتگو با خبرنگار آنلاین، اظهار کرد: هیأت فقط محل برپایی روضه نیست بلکه باید به امورات معیشتی و اقتصادی مردم بویژه افراد بی بضاعت هم بپردازد.

وی با اشاره به تفسیر محدود برخی افراد نسبت به هیأت‌های مذهبی افزود: هیأت‌های مذهبی، مساجد و مراکز فرهنگی در چنین شرایط بد معیشتی، برنامه منظم و مستمری برای نیازمندان نداشته باشند باید در شناخت شأن از اهل بیت (ع) تجدیدنظر کرد.

مسئول هیأت فاطمیون شفت با بیان اینکه هیأت‌ها باید در بخش اقتصاد، معیشت و فرهنگ جامعه دغدغه مندی باشند، گفت: برای بخش قابل توجهی از جامعه قدرتمند بانوان شهرستان شفت در ابعاد مختلف فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برنامه ریزی کردیم.

ابراهیمی با بیان اینکه هیأت فاطمیون شفت در کنار فعالیت مذهبی در ابعاد مختلف فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و معیشتی قدم برداشته است، اضافه کرد: در قالب برنامه محوری و عملکردی به عنوان یکی از هیأت‌های اثرگذار، موفق و توانمند گیلان هستیم.

وی از راه اندازی مرکز نیکوکاری تخصصی کارآفرینی در هیأت فاطمیون شفت خبر داد و افزود: بیش از ۱۲۰ بانوی شفتی در این مرکز مشغول به فعالیت هستند و رزق و روزی حلال به خانه می‌برند.

هیئت فاطمیون رویکرد محرومیت زدایی دارد

مسئول هیأت فاطمیون شفت با بیان اینکه این هیأت رویکرد محرومیت زدایی دارد، گفت: شفت به عنوان یکی از محروم‌ترین شهرستان‌های گیلان و کشور شناخته شده است و این مهم تکلیف هیأت‌های مذهبی شهرستان را سنگین‌تر می‌کند.

ابراهیمی با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی باید علم محرومیت زدایی را بر دوش بگیرند، اضافه کرد: هیأت‌های مذهبی و فرهنگی در کار فعالیت‌های تبلیغی، باید به امورات اقتصادی و معیشتی جامعه هم توجه کنند.

وی با بیان اینکه جوانان و نوجوانان آینده سازان مملکت هستند، افزود: به جوانان و نوجوانان اعتقاد و اعتماد ویژه ای دارم و معتقدم هر کدام از این جوان‌ها اگر خوب تربیت و ساخته شوند می‌توانند یک «سردار سلیمانی» دیگری باشند.

مسئول هیأت فاطمیون شفت با بیان اینکه جوانان امروز می‌توانند تمدن ساز شوند، گفت: پرداختن به آموزش و تربیت جوانان هم از لحاظ علمی و هم معرفتی بسیار اهمیت و ضرورت دارد.

ابراهیمی با اشاره به تشکیل دوره‌های کارورزی برای دانش آموزان و دانشجویان توسط هیأت فاطمیون اضافه کرد: آینده کودکان و نوجوانان باید از پایه ساخته شود و این ساختن از آموزش شروع می‌شود.

وی با بیان اینکه آموزش باید بر محور اشتغال صورت گیرد، افزود: دوره‌های آموزش کارورزی فنی برای نوجوان و جوانان توسط هیأت فاطمیون شفت اثرات مثبت به همراه داشت.

ایجاد فرصت کارآفرینی ۸۰ درصد بانوان شفتی

ابراهیمی با اشاره به اینکه بسیاری از طلاق‌ها و آسیب‌های اجتماعی ناشی از خلاء اقتصادی و معیشتی است، اضافه کرد: توانمندسازی اقتصادی و معیشتی خانواده‌ها به قوام بخشی خانواده و جامعه کمک می‌کند

وی با بیان اینکه استقلال مالی خانواده‌ها موجب قوام بخشی بنیان خانواده می‌شود، افزود: رفع دغدغه مالی در خانواده آرامش، احترام و عزت نفس را به زوجین و فرزندان هدیه می‌کند.

این بانوی کارآفرین شفتی با بیان اینکه فرصت کارآفرینی ۸۰ درصد بانوان شفتی را فراهم کردیم، گفت: با برپایی دوره‌های آموزشی فنی، جوشکاری، کامپیوتر، طراحی، کارگردانی، تدوین، و خیاطی، زمینه اشتغال شمار بسیاری از بانوان و آقایان را در شفت فراهم کردیم.

ابراهیمی با اشاره به ارائه تسهیلات به جوانان توانمند و جویای کار بیان کرد: برای بسترسازی اشتغال جوانان تسهیلات ارزان قیمت به آنها پرداخت شد.

وی با بیان اینکه بسیاری از بانوان با حضور در هیأت نسبت به حجاب تغییر رویکرد دادند، افزود: اثرات رفتاری هیأت در خلق و خو، پوشش و تفکرات فرد بُرنده و مستقیم است.

مسئول هیأت فاطمیون شفت با اشاره جمعیت ۲ هزارنفری این هیأت، بیان کرد: هیأت فاطمیون در شهرستان‌های فومن و شفت فعالیت‌های چشمگیری داشته و این مسیر با قدرت ادامه دارد.

ابراهیمی با اشاره به رویکرد ورزشی هیئت مذهبی فاطمیون شفت اضافه کرد: برای هر روستا یک باشگاه ورزشی دایر کردیم تا جوانان و نوجوانان روستایی راحت تر به اماکن ورزشی دسترسی پیدا کنند و حتی کلاس‌های آموزشی را به صورت تخصصی فعال کردیم.

وی با تاکید بر لزوم توانمندسازی افراد نیازمند، افزود: کارگروهی برای احصاء و شناسایی افراد نیازمند در روستاها و مناطق شهری تشکیل شده تا به صورت دقیق‌تری بتوانیم به این اقشار خدمات دهی کنیم.

پرونده اعمال اعضای هیئت، نزد امام حسین (ع) بایگانی می‌شود

مسئول هیئت فاطمیون شفت با اشاره به ابعاد گسترده فعالیت‌های این هیئت، بیان کرد: از ساخت خانه و کمک به زوج ناشنوا گرفته تا تجهیز و تعمیر منزل مسکونی یک خانواده دارای معلول تنها بخشی از اقدامات خداپسندانه اعضای هیئت فاطمیون است بسیاری از این کارهای خیرخواهانه در پرونده اعمال اعضای هیئت، نزد امام حسین علیه السلام بایگانی می‌شود.
ابراهیمی با اشاره به رونق روضه‌های خانگی در شفت اضافه کرد: برپایی روضه خانگی، تشکیل دوره‌های آموزشی مهارت خانواده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برای خانواده‌ها و افزایش اطلاعات در بخش‌های موضوعی مختلف به بخش دیگری از پرونده عملکردی هیئت فاطمیون است.

وی با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی در ترویج فرهنگ عفاف و حجاب نقش آفرین هستند، افزود: هیأت فاطمیون شفت با اهدای ۵۰ روسری، ۲۰ چادر نماز و ۵ چادر مشکی به بانوان شفتی گامی مهم در ترویج عفاف و حجاب برداشته است و البته این مسیر با قدرت و قوت ادامه دارد.

حجاب این روزها مورد تاخت و تاز قرار گرفته است

مسئول هیئت فاطمیون شفت با بیان اینکه حجاب یک امر الهی است، گفت: برخی معتقد حفظ حجاب یک امر حکومتی است اما این تصور و تفکر کاملاً اشتباه است حجاب یک امر فطری و الهی بوده و خواسته شرعی دین است.

ابراهیمی با اشاره به هجمه‌های فراوان علیه حجاب بیان کرد: حجاب این روزها مورد تاخت و تاز و هجمه رسانه‌ای دشمن قرار گرفته و مظلوم واقع شده است و در قبال آن نباید سکوت کرد.

وی با بیان اینکه تقویت روحیه دینی و مذهبی جامعه در اولویت هیأت‌های مذهبی قرار گیرد، افزود: هیأت فاطمیون شفت برنامه‌های ترویجی، تبلیغی و زیارتی خوبی در راستای جذب افراد اجرا کرده است و در این مسیر هم توفیقاتی حاصل شده است.

این بانوی موفق شفتی با بیان اینکه هیأت فاطمیون با همت و حمایت مردم شکل گرفت، گفت: رنگ و بوی مردمی بودن هیأت‌ها به آن ارزش و اعتبار می بخشد و هیچ تجمع و فعالیت بدون مشارکت مردم معنایی ندارد.

ابراهیمی با اشاره به استقبال کم نظیر جوانان از هیأت فاطمیون شفت بیان کرد: این هیأت از آن دسته هیأت‌های به ظاهر مذهبی نیست و شیوه رفتاری و عملکردی آن به گونه‌ای است که جوانان جذبش می‌شوند.

وی با دعوت از نخبگان شهرستان در فعالیت مذهبی و فرهنگی، افزود: هیأت فاطمیون نخبه پرور و نخبه محور است.

لزوم نگاه گره گشایی در هیأت‌های مذهبی

مسئول هیأت فاطمیون شفت با بیان اینکه هیأت‌های مذهبی نباید رنگ و بوی سیاسی و جناحی داشته باشد، گفت: خط کشی‌ها، جناح بندی ها و صف بندی ها باید از هیأت‌های مذهبی رخت ببندد تا اثرگذار و دارای جامعیت باشد.

ابراهیمی با اشاره به فعالیت‌های رجل سیاسی در هیأت‌های مذهبی بیان کرد: برخی منیت ها، رفتارهای دوگانه و ضد فرهنگی و همچنین مقاصد سیاسی در برخی هیأت‌ها سبب شده تا ماهیت اصلی هیأت‌های مذهبی نزد مردم لکه دار شود.

وی با تاکید بر لزوم نگاه گره گشایی در هیئت‌های مذهبی، افزود: هیئت فاطمیون بیش از هزار بانو را در شفت و فومن توانمندسازی کرده است.

این بانوی موفق گیلانی با بیان اینکه هر خانه می‌تواند یک کارگاه اقتصادی کوچک باشد، گفت: بانوان می‌توانند با ایجاد کارگاه تولیدی کوچک در خانه به اقتصاد و معیشت خانواده کمک کنند.

دکمه بازگشت به بالا