اقتصادی

شرایط ترانزیت با این وضعیت بهبود نمی‌یابد

رئیس اتحادیه صنف شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران، پارامترهای سرعت، کیفیت و قیمت را در حوزه ترانزیت مهم دانست و گفت: تا زمانی که چندین قانون مغایر با یکدیگر در سازمان ها وجود داشته باشد، شرایط ترانزیت وجود دارد. نقض نخواهد شد. بهتر شد.

جواد سمساریلر در گفت وگو با ترندونی، درباره ادامه جنگ روسیه و اوکراین با بسته شدن مرزهای دریایی و زمینی روسیه، جهشی به سمت بازار ایران مشاهده شد، اما به دلیل وضعیت مقررات موجود. و قوانین و سازمان های موازی در کشور و همچنین با توجه به اینکه برخی از مسیرهای ما مانند راه آهن رشتاس- آستارا به طول 60 کیلومتر هنوز تکمیل نشده است، این روند بسیار کند و منجر به از دست رفتن فرصت ها می شود. زیرا کالاهایی که به بنادر ما یا از کشورمان به روسیه می آید با توقف های زیادی مواجه است و این مشکل به ترانزیت ما آسیب می زند.

وی خاطرنشان کرد: ضوابط ترانزیت و لجستیکی که در کشور ما اعمال می شود همخوانی ندارد و با توجه به فراوانی سازمان های مختلف، ورود کالا به کشور به راحتی امکان پذیر نیست. این توقف ها باعث افزایش هزینه ها، گرانی مسیر و ایجاد مشکل می شود. بنابراین حتی می توانند کالاها را دور زده و از طریق بنادر ترکیه به گرجستان و روسیه منتقل کنند، در صورتی که شرایط جغرافیایی ما برای این مسیر بهتر شود، اما با توجه به مشکلات موجود که هنوز برطرف نشده و با تعداد مراکز تصمیم گیری وجود دارد. ، در حال حاضر وضعیت ثابتی وجود ندارد.

رئیس اتحادیه صنف شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران ادامه داد: از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی همواره گرفتار همین مشکلات بوده ایم، بنابراین قوانین و روش های ما برای بهبود وضعیت ترانزیت کشور نیاز به تغییر دارد. اینکه چرا نمی توان به میزان مطلوب ترانزیت دست یافت، باید بررسی شود و روش ها تغییر کند، هرچند این فرآیند از نظر سازمان های تصمیم گیرنده بسیار دشوار است.

سمساریلر با این استدلال که ترکیه اکنون به قطب کشورهای آسیای دور به اروپا تبدیل شده است، گفت: در حال حاضر هیچ مسیر دریایی و زمینی ترکیه به ما اجازه نمی دهد. در گذشته بیشتر کالاهای ما از اروپا به دلیل تحریم ها با کامیون و راه آهن ترکیه حمل می شد و اکنون دیگر نمی خواهند با ما همکاری کنند و گزینه های ما از بین رفته است.

وی ادامه داد: البته حمل و نقل کالا از طریق ایران نیز به صورت جاده ای یا دریایی انجام می شود، اما کار لجستیکی ضروری نیست زیرا کالا در اثر تخلیه و بارگیری آسیب می بیند. ما ارتباطی با مرز دریای خزر نداریم، مرز ما با ترکمنستان تقریبا بسته است به جز کشورهای غرب دریای خزر که به دلیل توقف های زیاد و مشکلات موجود این شرایط ترانزیتی را نمی پذیرند.

رئیس انجمن بازرگانی شرکت های حمل و نقل بین المللی ایران با بیان اینکه وزارت راه و شهرسازی کمیته توسعه ترانزیت تشکیل داده است، گفت: با این وجود سازمان های مختلفی مانند راه آهن، حمل و نقل جاده ای، کشتیرانی، گمرک و… سازمان های دیگری در این کار دخیل هستند و همه سازمان هایی که در ارتباط با حمل و نقل و ترانزیت کشور وجود دارند، همگی در کاهش سرعت خدمات ترانزیتی در کشور نقش دارند.

سمساریلر خاطرنشان کرد: تا زمانی که تشکل ها متحد نشده و چندین قانون متناقض نداشته باشند، شرایط ما مشخص نمی شود. سازمان های موازی با قوانین و دستورالعمل های خود از سرعت کار جلوگیری می کنند و در زمینه ترانزیت پارامترهای سرعت، کیفیت و قیمت مهم است و اگر سرعت و کیفیت نباشد قیمت بالا می رود و ترانزیت نه. مقرون به صرفه.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا