اقتصادی

واگذاری زمین به واجدین شرایط طرح جوانی جمعیت در اولویت قرار گیرد

ترندونی/خوزستان استاندار خوزستان گفت: با توجه به اینکه دولت طبق طرح جوانی جمعیت وعده داده به خانوارها زمین بدهد، واگذاری زمین به خانوارهای واجد شرایط باید در اولویت قرار بگیرد.

علی اکبر حسینی محراب امروز، ۱۹ آذرماه در جلسه شورای مسکن استان، با بیان اینکه حوزه مسکن بسیار مهم است، اظهار کرد: فراهم شدن مسکن امنیت و آرامش بالایی را برای خانواده ایجاد می‌کند و ما موظف هستیم بحث مسکن را در اولویت همه فعالیت‌هایمان قرار بدهیم.

وی با بیان اینکه طرح مسکن آنلاین در خوزستان به خوبی کار نشده است و اشکالات زیادی دارد، افزود: در برخی شهرهای استان با وجود اینکه متقاضیان از واحدهای مسکن آنلاین استفاده می‌کنند اما رضایتمندی ندارند.

استاندار خوزستان با تاکید بر اینکه از تجربه مسکن آنلاین باید در اجرای طرح ملی مسکن استفاده کرد، گفت: زمین‌های طرح نباید خارج از شهر انتخاب شوند.‌ این زمین‌ها باید در مکان‌هایی باشد که برای مردم مشکلی ایجاد شود.

حسینی محراب بیان کرد: خانوارهای متقاضی مسکن از طبقات پایین جامعه هستند برای همین فرمانداران تا آنجایی که امکان دارد امکانات را جهت خانه‌دار شدن این افراد به کار بگیرند.

وی با اشاره به اینکه در شهرستان آغاجری حجم زیادی از خاک و سنگ مورد نیاز طرح مسکن ملی را به کمک دستگاه‌ها فراهم کردند، عنوان کرد: اگر بنا بود این کار توسط پیمانکار انجام شود مطمئنا تمام بودجه طرح ظرف خرید خاک و سنگ مورد نیاز می‌شد.

حسینی محراب افزود: آماده سازی زمین‌های طرح باید به سرعت انجام شود. اگر انتظار داشته باشیم توسط مردم آماده شوند ممکن است مدت زمان اجرای طرح طولانی شود.

وی با اشاره به حل نشدن مساله واحدهای مسکن آنلاین که در قالب تعاونی‌ها قرار بود واگذار شوند، گفت: انتظار می‌رود اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی با سعه صدر و بدون نیاز به قضایی شدن مساله در بازه زمانی کوتاه مشکل تعاونی‌ها را حل و تکلیف مسکن نیمه تمام آنلاین را حل کند.

به گزارش ترندونی به نقل از استانداری خوزستان، حسینی محراب بیان کرد: هنوز تکلیف تعداد ۲۰ هزار واحد مسکن آنلاین حل نشده و تا زمانی که حل نشود رتبه استان در این بخش پایین است.

وی با بیان اینکه در بازدید از برخی سایت‌های احداث مسکن آنلاین هنوز مدرسه، مسجد، درمانگاه و.. احداث نشده است، عنوان کرد: چنانچه در کنار اجرای طرح مسکن ملی شرایط احداث این زیرساخت‌ها وجود دارد انتظار می‌رود پیش از بهره‌برداری و استقرار ساکنین این امکانات ایجاد شود.

حسینی محراب با تاکید بر محوریت احداث مسجد در کنار اجرای طرح مسکن ملی، افزود: نباید از بحث فرهنگی و دینی در کنار اجرای این طرح غافل شویم.

وی با تاکید بر لزوم بالا بودن کیفیت مصالح ساختمانی به کار گرفته شده در طرح ملی مسکن، عنوان کرد: با توجه به هزینه‌هایی که از متقاضیان گرفته می‌شود باید کیفیت بالا باشد و به موازات آن رشته‌های صنعتی مربوط به مصالح ساختمانی با هدف کمک به رونق تولید و اشتغال فعال شوند.

حسینی محراب گفت: پیمانکاران، کارخانه‌ها و… باید به صورت متمرکز خرید با کیفیت و ارزان مصالح مورد نیاز خود را از داخل استان تهیه کنند.

وی خطاب به فرمانداران استان، بیان کرد: ملاک ارزیابی عملکرد فرمانداری طبق درخواست رئیس جمهور میزان پیشرفت طرح نهضت ملی مسکن در شهرها است.

حسینی محراب عنوان کرد: گزارش‌های جلسه آینده شورای مسکن به صورت هوشمند ارائه شود. یعنی ما باید بتوانیم پیشرفت پروژه‌های مسکن را به صورت سه‌بعدی ببینیم و درصد پیشرفت‌ آن‌ها را بررسی کنیم.

وی با اشاره به گزارش بانک‌های عامل در پرداخت تسهیلات مسکن، اظهار کرد: پرداخت تسهیلات همه بان‌کها بالای ۸۰درصد بود و تنها یک بانک است که به میزان ۶۷ درصد تسهیلات پرداخت کرده بود.

حسینی محراب افزود: در حال حاضر تعدادی واحد مسکن ملی آماده واگذاری است که انتظار می‌رود دستگاه‌های متولی تا فروردین سال آینده شرایطی را فراهم کنند که بین فرمانداران و پیمانکاران جهت واگذاری تعداد بیشتر واحدهای مسکن در هر هفته رقابت ایجاد شود.

وی گفت: تجربه آبگرفتگی شهر اهواز و بندر امام خمینی(ره) در احداث شهرک‌های مسکن ملی لحاظ شود تا این حادثه تکرار نشود و اگر لازم باشد از تجربه سنتی برای دفع آبهای سطحی چه به صورت کانال یا جوی‌های روباز استفاده کنند.

حسینی محراب با بیان اینکه برخی مردم به ویژه جوانان استان را با استان‌های دیگر مقایسه می‌کنند، عنوان کرد: این مقایسه‌ها از سطح استان به کشورهای دیگر هم کشیده شد، قبلا استان را با دوحه، دبی و.. مقایسه می‌کردند اما اکنون با استان بصره و بغداد مقایسه می‌شویم.

وی افزود: اگر این مقایسه‌ها توجیه نداشته باشند جالب نیست اما مدیران به لحاظ روحی و روانی هم باید به این نقدها و مقایسه توجه داشته باشند. هر چه خیابان‌ها، ساختمان‌ها و حاشیه شهر شبیه مرکز شهر باشد قطعاً نقدها کمتر خواهد شد.

حسینی محراب با بیان اینکه خوزستان زیبایی‌های بکری دارد، عنوان کرد: باید کاری کرد که شهرهای خودمان را به مکانی زیبا تبدیل کنیم و این وظیفه فرمانداران است و زیباترین صحنه‌ها را مردم بعد از طبیعت در ساختمان‌ها می‌بینند.

وی افزود: شهرداری، سازمان نظام مهندسی، انبوه سازان، مهندسان معماری، نخبگان و پیمانکاران پیش از احداث ساختمان می‌توانند روی نمای ساختمان‌ها و معماری ایرانی اسلامی همچنین زیبایی ‌آن‌ کار کنند.

حسینی محراب گفت: فرمانداران و مدیران ظرف دو هفته مسائل مربوط به نهضت ملی مسکن، مجوزها و کمیسیون ماده ۵ و موارد مربوط به تسهیلات را به بنده منعکس کنند تا در شورای مسکن در دستور کار قرار بگیرد.

وی بیان کرد: با توجه به اینکه دولت طبق طرح جوانی جمعیت وعده داده به خانوارها زمین بدهد، واگذاری زمین به خانوارهای واجد شرایط باید در اولویت قرار بگیرد.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

سلام! من یک خبرنگار اقتصادی با تخصص در زمینه تحلیل‌های اقتصادی هستم. با استفاده از روش‌های پیشرفته تحلیل، تمام تلاشم را می‌کنم تا به شما تحلیل‌های دقیق و قابل اعتماد را ارائه دهم تا شما بتوانید در مورد مسائل اقتصادی تصمیم‌گیری کنید.
دکمه بازگشت به بالا