عمومی

با پایتخت انگشتر ایران آشنا شوید

شهر ملی حلقه ها! این نامی است که چند روز پیش به منظور آماده سازی شورای راهبردی انتخاب شهرها و دهکده های ملی ، با امضای علی اصغر مونسانو ، وزیر میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، به کما آمد. عنوانی که قم برای ظرفیت مثال زدنی به صنعت انگشتر داده است.

به گزارش ترندونی ، روزنامه جام جم وی در ادامه نوشت: علامت عنوان حرفه ای فرماندار قم بهرام سرمست در مراسم اعطای این شماره دولتی. استاندار قم براساس فعالیت 1200 هنرمند در این صنعت هنری از ظرفیت هزار کارگاه جواهرات سنتی در استان خود خبر داد و گفت: وجود معادن سنگ نیمه قیمتی از ظرفیت های بالقوه این صنعت در قم است. این عنوان قبل از هر چیز باید رونق اقتصادی فعالان این صنعت در قم و سپس مردم این شهر را به همراه داشته باشد. رونقی که در سایه حضور گردشگران داخلی و خارجی حاصل می شود. به همین دلیل است که از زمان اعتبار این عنوان معتبر ملی ، بسیاری از فعالان صنعت حلقه سازی مشتاقانه منتظر تغییراتی هستند که قم در طول سالهای فعالیت خود به آن امیدوار بوده و جای خالی وی همیشه احساس می شده است. تغییراتی که اکنون با کسب این عنوان به یک ضرورت تبدیل شده است.

نام هنر ساخت انگشتر در چندین شهر است ، از مشهدو و قم گرفته تا شیراز و اصفهان ، اما در این بین مشهد گل سرسبد انگشتر سازی کشور است و اکنون ممکن است برای بسیاری عجیب باشد که این عنوان به قم رسیده است. اما این یک دلیل بزرگ دارد
دلیلی که ممکن است بسیاری از آن آگاه نباشند و منشا آن به حلقه های دست ساز ساخته شده در قم بستگی دارد. این مسئله باعث تمایز حلقه ها در قم و سایر شهرها می شود. به همین دلیل است که گردشگرانی که خود از قم به عنوان یکی از مکانهای گردشگری مذهبی در کشور خود بازدید می کنند یا انگشتر را به عنوان یادگاری خریداری می کنند و به شهرهای خود می برند. حلقه ها معمولاً از نقره ساخته می شوند و سنگ غالب آن عقیق است.
قم شهری مذهبی است که گردشگران مذهبی را به خود جلب می کند. کسانی که به عنوان یک مکان مذهبی از این شهر دیدن می کنند انگشتر را برای خود یا سوغات می خرند و آن را به شهرهای خود می برند. مواد حلقه ها معمولاً نقره ای است و سنگ روی آن غالباً عقیق است. جالب اینجاست که در قم ، هر دو سنگ و نقره بر روی انگشترها حک شده است و این باعث شده است که قلم سیاه یکی از طرح های منحصر به فرد قم باشد. .
به امید نام تجاری
اکنون که نام شهر حلقه ملی در میان تمام شهرها و استان های کشورمان به قم رسیده است ، افراد زیادی متوجه این شهر شده اند ، بنابراین این عنوان انتظارات زیادی را هم در بین مردم عادی و هم در بین هنرمندان فعال در این زمینه افزایش داده است. انتظارات به چندین محور مربوط می شود ، شروع با معرفی بیشتر حلقه های قم و هنرمندان فعال در این زمینه و پایان دادن به برچسب زدن حلقه های قم در سطح ملی. این مسئله همیشه در صنعت احساس شده و می تواند اشتغال بیشتری ایجاد کرده و رونق اقتصادی را افزایش دهد. این شهر باش جذب منابع ملی برای توسعه شهرهای ملی و زمینه سازی برای ثبت جهانی و برچسب گذاری حلقه قم از دیگر مواردی است که انتظار می رود به سرعت در این شهر اجرا شود.
این مزایایی است که به نظر می رسد هنرمندانی که انگشترهای قم می سازند با این عنوان از آن بهره مند می شوند. هنرمندانی که البته از این انتخاب استقبال می کنند و انتظار روزهای مطلوبی را دارند اما هنوز نگران این هستند که این نام فقط یک اسم کاغذی و نمادین باشد.
ابوالحسن هاشمی ، یکی از استادان قدیمی تولید انگشتر قمی ، در این زمینه به ما می گوید: تجربه نشان داده است که این عنوان فقط یک شعار است و مسئولان فقط با سخنرانی ، تابلو دادن و رفتن می آیند و عملا هیچکدام از مشکلات هنرمندان ما حل نمی شود. ممکن نیست.
سوغات ناشناس
از زبان این هنرمند قدیمی مشکلات هنرمندان در قم را می شنویم. هاشمی می گوید: قم یک شهر زیارتی است اما هنوز بازار یا بازار خاصی برای فروش انگشتر وجود ندارد که یکی از سوغاتی های اصلی این شهر است. همه افراد به ندرت کار می کنند و دسترسی به تولیدکنندگان حلقه را برای گردشگران دشوار می کند. از طرف دیگر با توجه به اوضاع اقتصادی و افزایش قیمت کالاها ، اکنون قیمت انگشتر به طور حتم افزایش یافته است ، اما این آمار فروش ما را کاهش داده است و ما به صورت ابزار ، وام و … پشتیبانی نداریم و این سوال است. – این امر بسیاری از تولیدکنندگان حلقه را مجبور به ترک شغل خود و انتخاب شغل دیگری کرده است.
مرتضی کیامهر ، عضو انجمن حلقه سازان قم ، دیگر هنرمندی است که درباره کسب عنوان و انتظارات از هنرمندان فعال در این زمینه صحبت می کند: «تولیدکنندگان انگشتر قم کلاس جداگانه ای ندارند و زیر گروه کلاس طلا و ساعت هستند و این یکی از مشکلات ما است. زیرا اکنون ، از نظر زرگری ، صنایع دستی بی معنی است ، همه در صنعت کار می کنند ، اما صنعت انگشتر سازی در قم فقط دست ساز است و واقعاً این نیاز احساس می شود ، حداقل اکنون که عنوان ملی شهر به قم رسیده است که ما برای خود کلاس داریم. وی افزود: “ما فقط سه سال پیش ، پس از بازدیدهای فراوان از میراث فرهنگی قم ، مجوز فعالیت در همان انجمن حلقه سازی را دریافت كردیم و وجود كلاس برای هر فعالیتی ضروری است.”
این هنرمند که از زمانی که 12 نفر در قم کار می کردند و هشت نفر از آنها هنرمندان افغانستان بودند ، شروع به ساخت انگشتر کرد: “مشکلات زیادی در حرفه ما وجود دارد.” مشکل اصلی ما مسئله نقره است که چون فروشندگان زیادی در کشور وجود دارند به دلیل نوسانات بازار حتی با قیمت بالاتر از اونس جهانی به راحتی به ما می فروشند و ما چاره ای جز خرید نداریم. مشکل دیگر ما ابزارهایی است که بیشتر آنها وارداتی ، غالباً انبار شده و با قیمت بالایی فروخته می شوند ، اما اکنون که عنوان ملی شهر به قم رسیده است ، امیدواریم اتفاقات خوبی رخ دهد و حداقل توجه ویژه ای به آن خواهیم داشت. – هنر باش
رضا شاکری ، یکی از مجموعه داران قم ، یکی دیگر از هنرمندان است که انگشتر می سازد و به ما می گوید: “انگشترهای دست ساز قم مشتری های خارجی دارند و ما بارها در نمایشگاه های مختلف بیروت و کویت شرکت کرده ایم زیرا خریداران این انگشترها به دنبال حلقه های دست ساز خاص هستند. آثار؛ آثاری که نمی توان یافت زیرا این یک مجموعه و بازار نیست و فقط یکی از آنها ایجاد شده است. این واقعیت که اکنون قم به عنوان شهر ملی حلقه ها شناخته می شود ، اگر تبلیغات و اطلاعات زیادی در مورد آن وجود داشته باشد ، می تواند برای ما مفید باشد. وی گفت: “این دقیقاً همانند این است كه اگر حالا كه قم از سوهان به یاد آورد ، از هر كاری می خواستید ، آنها باید انگشتر دست ساز قم را نیز به خاطر بسپارند ، زیرا این هنر از آن هنرهای ارزشمند است و اگر در این زمینه بیشتر سرمایه گذاری شود. ، این می تواند صنعت استان را تغییر دهد. “

بازار متروکه با ظرفیت زیاد
شهر قم سالانه پذیرای 15 میلیون زائر و جهانگردان ایرانی و 3 میلیون زائر و جهانگردان خارجی است. این آمار پتانسیل زیادی را در فروش صنایع دستی و انگشترها به عنوان سوغات نشان می دهد. با این وجود تاکنون به دلیل پراکندگی تولیدکنندگان حلقه و قرارگیری بیشتر مغازه ها در معابر اطراف حرم و از دید زائران و گردشگران ، دسترسی مناسبی برای فروش آنها وجود نداشته است و اکنون پیش بینی می شود این امر مصادف با مواردی باشد که در سطح شهر ثبت می شود. در صورت وقوع قم ، با تمرکز بازار فروش و ایجاد فضای خاص ، قم می تواند از این تعداد گردشگر و ظرفیت زیادی برای تولید حلقه در این شهر رونق اقتصادی بیشتری کسب کند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا