ادوات مخابراتی و دفاعی با نانو کامپوزیت‌ها، رادارگریز می‌شوند

محققان یکی از شرکت های نوپا وارد فاز تجاری سازی نانو کامپوزیت های مخفی برای استفاده در صنایع مخابراتی و دفاعی شده اند.

علی شجری، دانشجوی دکتری مهندسی مواد دانشگاه فردوسی مشهد و از محققان این پروژه در گفت وگو با ترندونی. وی به محصول تولید شده به عنوان نانوکامپوزیت جذب کننده امواج الکترومغناطیسی اشاره کرد و گفت: با توجه به استفاده گسترده از رادارها برای شناسایی تجهیزات و مکان های نظامی، دستیابی به فناوری جذب امواج الکترومغناطیسی و پنهان کردن امواج راداری گامی رو به جلو – پدافند عاملی است. در همین راستا از این نانوکامپوزیت ساخته شده با خاصیت ضد رادار در صنایع نظامی استفاده می شود.

وی با بیان اینکه این نانوکامپوزیت ها می توانند تجهیزات نظامی را از رادار دور کنند، ادامه داد: نانوکامپوزیت تولید شده روی سطوح استفاده می شود.

شجری یکی دیگر از کاربردهای این نانوکامپوزیت ها را در صنعت مخابرات الکترونیکی دانست و خاطرنشان کرد: این فناوری همچنین از خرابی دستگاه های الکترونیکی و مخابراتی ناشی از تداخل الکترومغناطیسی جلوگیری می کند. نانوکامپوزیت جاذب امواج الکترومغناطیسی به عنوان محصولی مناسب در این زمینه طراحی و ساخته شده است.

به گفته وی، از این ماده می توان برای محافظت از تجهیزات در برابر صدا و همچنین جلوگیری از نقص در سیستم های الکترونیکی و مخابراتی استفاده کرد.

این دانشمند پایه نانوکامپوزیت تولیدی را پلیمر دانست و یادآور شد: این محصول از کربن و نانوذرات مغناطیسی استفاده می کند که قادر است 90 درصد امواج الکترومغناطیسی را در محدوده 8 تا 12 گیگاهرتز جذب کند.

وی با بیان اینکه این محصول به مرحله تجاری سازی رسیده است، گفت: این محصول با توجه به باند فرکانسی قابل توسعه است. کاهش قیمت به کمتر از نصف نمونه های خارجی از دیگر مزایای این محصول می باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا