اقتصادی

تولید پارچه‌های جاذب اشعه ایکس و گاما با فناوری نانو

تا به امروز از صفحات سنگین سرب برای ساختن لباس ضد اشعه استفاده شده است و در نسل جدید از پیش بندهای پلاستیکی انعطاف پذیر استفاده شده است ، اما تیمی از محققان یکی از موسسین موسس از نانوذرات برای پارچه های جذب اشعه ایکس استفاده کردند. در دسترس نیست.

مصاحبه با ترندونی توسط علیرضا کاظمی ، رئیس هیئت مدیره شرکت دانش بنیان ، تولید کننده نساجی نانو محصولات این شرکت شامل پارچه های رسانا ، امواج ضد موج ، امواج ضد الکترومغناطیسی و جذب کننده اشعه ایکس و گاما است و وی اظهار داشت: “از ورق های سرب معمولاً برای محافظت از بدن در برابر اشعه X استفاده می شود ، اما این ورق ها گران ، سنگین و انعطاف پذیر نیستند.” است؛ بنابراین ، “پیش بندهای کامپوزیت” حاوی سرب برای جذب اشعه ایکس و گاما استفاده می شود.

وی گفت: این پیش بندها وارداتی ، سنگین و انعطاف پذیر نیستند ، بنابراین محققان در سراسر جهان سعی در غلبه بر خواص نامطلوب سپرهای فلزی و لاستیکی دارند تا انواع مختلفی از مواد را به عنوان سپرهای بهتر پیش بند جایگزین کنند. . یکی از پیشنهادات منسوجات مبتنی بر منسوجات است که سبکتر ، انعطاف پذیرتر و ارزان تر از فلزات هستند.

کاظمی اعلام کرده است که این شرکت منسوجات با جذب اشعه ایکس تولید می کند که می تواند به عنوان جایگزینی برای پیش بندها استفاده شود. “این پارچه ها با استفاده از فناوری نانو ساخته می شوند. قیمت و وزن آنها نیمی از قیمت پیش بند است. ” این پارچه ها می توانند همزمان پرتوهای X و امواج گاما را جذب کنند.

به گفته وی ، این پارچه ها برخلاف پیش بندها ، امواج الکترومغناطیسی را برمی گردانند.

این محقق با تأکید بر اینکه از نانوذرات نیمه هادی در تولید پارچه های ضد تابش استفاده شده است ، خاطرنشان کرد: از انواع مختلفی از نانوذرات در تولید سه نوع پارچه: “پلی استر” ، “پنبه” و “اکریلیک” استفاده شده است. از منسوجات پلی پروپیلن غیر بافته شده استفاده شده و از تست های میکروسکوپ الکترونی روبشی برای ریزساختارها و آزمایش دوزیمتری برای جذب اشعه ایکس استفاده شده است.

وی با توجه به نتایج این آزمایشات ، خاطرنشان کرد: “نتایج نشان داد که استفاده از نانوذرات نیمه هادی با اندازه متوسط ​​20 نانومتر می تواند به خواص ضد اشعه با وزن کمتر از 40-60٪ در مقایسه با حضور پیش بندهای سرب برسد.

کاظمی در رابطه با کاربرد این محصول اظهار داشت: این تولید انواع کتهای سرب ، جلیقه و دامن آنژیوگرافی ، غده تیروئید تیروئید ، گناد سه بخشی ، دستکش ، عایق مرکز تشخیصی ، پارکت و دیوارها ، درهای ضد اشعه و نشانگر فیلم رادیولوژی است. آنها محصولی محسوب می شوند.

وی از کیفیت بالای جذب اشعه ، وزن کم ، انعطاف پذیری بیشتر و هزینه کم به عنوان مزایای این محصول نام برد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا