سلامت و دانشکسب و کار ایرانی برتر

چرا کولر گازی اب می ریزد؟

علت آب دادن کولر گازی چیست؟

ممکن است برخی مواقع شاهد آبریزش یونیت داخلی کولر گازی باشید، مشکلی که بسیار شایع است و برای غالب کولر گازی‌ها رخ می‌دهد. اما علت آب دادن کولر گازی چیست؟ در ادامه تمامی دلایل احتمالی آب دادن کولر گازی و عدم تخلیه آب از کولر را خواهید دید. فراموش نکنید که اگر دانش فنی ندارید، رفع این مشکل به یک تکنسین ماهر بسپارید. همچنین می توانید جهت خرید دریچه اسلوت، دریچه کولر و دریچه داکت اسپلیت با ما در شرکت تهویه سان تماس بگیرید.

1. مسدود شدن شیلنگ تخلیه آب کولر گازی

وقتی ناودانی کولر که آب داخل آن جمع شده و بعد از طریق لوله درین کولر گازی تخلیه می‌شود، به دلیل تبدیل شدن گرد و خاک به لجن یا موارد دیگر مسدود شود، آب از ناودانی کولر سرریز کرده و از زیر آن به بیرون می‌ریزد.

باید به این نکته توجه کنید که اگر شما هم جزء آن دسته از افرادی هستید که لوله تخلیه آب کولر گازی را داخل سطل یا بطری می اندازید، بعد از پر شدن سطل از آب و رسیدن آب به لبه شیلنگ، آب دیگر قادر به خارج شدن نیست و از کولر سرازیر می‌شود.

بنابراین گاهی علت آب دادن و پرتاب آب از پنل داخلی کولر گازی دو تیکه یا اسپلیت، اتصال اشتباه لوله ها یا سرهم بندی کردن آنها به صورت موقتی است.

راه های زیادی برای باز کردن شیلنگ تخلیه آب کولر گازی وجود دارد، اما قبل از هر چیز باید بتوان به این لوله که در پشت پنل داخلی کولر گازی قرار گرفته است، دسترسی پیدا کرد. دو روش برای انجام اینکار وجود دارد:

روش اول: بلند کردن پنل داخلی کولر گازی

  • در این روش، باید مانند عکس زیر خارهای زیرین پنل را باز کرده و پنل داخلی کولر گازی را از پایین به‌صورت ۷۰ درجه به سمت بالا بلند کنید.
  • سپس با استفاده از یک انبردست یا کاسه یا هر وسیله دیگری که اهرم می کنید، آن را ثابت نگه‌ داشته و کارتان را روی لوله تخلیه انجام دهید و آن را به حالت اولیه برگردانید.
  • دقت داشته باشید که بلند کردن بیش‌ ازحد پنل باعث شکسته شدن گیره بالای آن و افتادن پنل خواهد شد. پس، از بلند کردن بیش‌ ازحد آن خودداری کنید.

روش دوم- باز کردن قاب پنل داخلی کولر گازی

در این روش، با باز کردن قاب جلویی پنل داخلی کولر به زیر آن دسترسی پیدا می کنید. البته در بسیاری از کولرها فقط با این روش قادر به دیدن و سرویس لوله تخلیه هستید.

در باز کردن و بستن قاب پنل داخلی، باید بسیار دقت کنید، چون در صورت شکسته شدن خارهای قاب پنل، در هنگام کار کولر گازی صدای بدی تولید کرده و مشکل ساز می شود.

در اینجا فیلمی را برای آموزش انجام اینکار به صورت اصولی و صحیح قرا داده ایم که با دیدن آن به‌راحتی قادر به انجام اینکار باشید.

2. عدم جا گذاری مناسب یا انسداد لوله درین

یکی از مشکلاتی که در آب دادن کولر گازی بسیار شایع است و همچنین باعث تخلیه نشدن آب کولر گازی می شود، جاگذاری نامناسب یا انسداد لوله تخلیه یا درین است.

باید دقت داشته باشید که مسدود شدن لوله تخلیه آب کولر گازی به این معنی است که اگر به هر دلیل مانعی سر راه آن قرار گیرد آب جمع شده و به داخل پس‌ زده خواهد شد.

در زیر مهم‌ترین و شایع‌ترین علت‌های آب دادن کولر گازی را در اثر ایراد لوله تخلیه می‌بینید:

علت‌ آب دادن کولر گازی در اثر ایراد لوله تخلیه توضیحات
تا خوردن زمانی که لوله درین (شیلنگ تخلیه آب) تا خورده باشد.
مسدود شدن لوله درین اگر لجن یا گرد و خاک به‌ مرور زمان باعث مسدود شدن این لوله شود، باعث برگشت آب خواهد شد.
جمع شدن آب در سطل اگر آب حاصل از کولر گازی را در ظرف یا بطری جمع می‌کنید، باید توجه داشته باشید که آب داخل ظرف به لبه شیلنگ نرسد. زیرا آب دیگر قادر به‌ ریخته شدن در ظرف نبوده و به داخل کولر بر می‌گردد.
عدم رعایت شیب شیلنگ تخلیه شیلنگ تخلیه باید دارای شیب ملایم برای تخلیه باشد. اگر به هر دلیلی این شیب در نصب کولر گازی رعایت نشود یا بعدا از بین برود، تخلیه آب با مشکل مواجه خواهد شد.

3. کمبود گاز کولر گازی

زمانی که کولر گازی دارای گاز مبرد کمی است یا به عبارت دیگر کمبود گاز دارد، سیکل آن به هم ریخته، شاهد یخ زدن فین‌های اواپراتور (پنل داخلی) خواهید بود.

در این حالت، به‌ محض اینکه کولر کنتاکت کند یا خاموش شود، حجم زیادی از یخ های آب شده داخل ناودانی کولر ریخته و به علت عدم تخلیه آب کولر گازی، باعث سرریز شدن آب از کولر گازی می‌شود.

علاوه بر کمبود گاز یکی دیگر از دلایل یخ زدن کویل های کولر که در نهایت باعث آب دادن کولر گازی می شود، کاهش جریان هوا روی کویل‌ها است، که اغلب ناشی از گرفتگی فیلتر هوا است.

4. عایق نبودن لوله کولر گازی

یکی دیگر از دلایل ریختن آب از پنل داخلی کولر گازی دو تیکه (اسپلیت) و علت پرتاب آب کولر گازی، عایق نبودن لوله‌های آن خصوصا لوله‌های زیر یونیت داخلی است که باعث ریزش آب از لوله ها می‌شود.

لوله‌های کولر گازی مخصوصا لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم‌تر کولر گازی، بسیار خنک هستند و اگر با عایق کاملا پوشانده نشوند همان اتفاق لیوان آب برایش می افتد. یعنی رطوبت هوا به‌ صورت مایع و قطره‌ قطره به داخل منزل می‌ریزد.

5. مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی، علت تخلیه نشدن آب کولر گازی

مسدود شدن فیلتر هوای کولر گازی یکی دیگر از علت های شایع نشت و چکه کردن کولر گازی است. انسداد فیلتر هوا باعث می‌شود که گردش هوا در سیستم انجام نشود.

این امر منجر به یخ زدن هوا شده، هنگامی که کولر را خاموش می‌کنید یا وقتی دمای هوا به نقطه دلخواه رسید، یخ تشکیل شده روی فیلتر شروع به ذوب شدن می‌کند، آب راه خود را پیدا کرده، کولر شروع به آب ریزش می‌کند.

برای رفع این مشکل باید نسبت به تمیز کردن و رفع انسداد فیلتر هوا اقدام کنید.

6. معیوب شدن پمپ تخلیه آب

پمپ تخلیه آب کولر گازی دستگاهی است که زیر کویل خنک کننده قرار دارد. عملکرد این پمپ، تخلیه کامل آب به منظور جلوگیری از نشت است. هنگامی که این پمپ به دلیل تجمع گرد و غبار و آلودگی خراب شود، منجر به چکه کردن و آب ریختن کولر گازی می‌شود.

7. شکستن سینی ناودانی

این مورد معمولا کمتر از موارد دیگر اتفاق می‌افتد ولی در میان دلایل تخلیه نشدن آب کولر گازی قرار دارد. شکستن سینی یا قاب ناودانی که آب از آن به‌صورت قطره‌ قطره روی فن بلوور یا جلوی آن ریخته و به سمت بیرون پرتاب می‌شود، می‌تواند عامل آب دادن کولر گازی باشد.

علت شکستن سینی ناودانی

یکی از علت‌های شکستن سینی ناودانی درست نصب نشدن پنل یا بالانس نبودن فن بلوور داخلی است که بعد از مدتی باعث لرزش پنل داخلی می‌شود. بی‌توجهی به این لرزش‌ها به‌ مرور باعث شکستن سینی ناودانی می‌شود.

نحوه تشخیص شکستن سینی ناودانی

یکی از راه‌های تشخیص شکستگی سینی ناودانی این است که یک ترک بسیار ریز بالای قابی که فن بلوور در آن قرار دارد ایجادشده و بعد از مدتی به دلیل اینکه آب از آن ترک خارج می‌شود و این آب معمولاً کثیف است این ترک سیاه شده و کاملاً قابل‌دیدن می‌شود.

8. نگهداری ضعیف

کولرگازی مانند سایر لوازم خانگی به تعمیر و نگهداری مناسب و به موقع نیاز دارد. توصیه می‌شود کولر گازی را هر چند وقت یک بار تمیز و به طور سالانه آن را سرویس کنید و در صورت نیاز از متخصصین سرویس کولر گازی کمک بگیرید.

کویل‌های اواپراتور را بررسی کنید تا مطمئن شوید که در مراحل اولیه زنگ زدگی نیستند. اگر این کار را به طور منظم انجام دهید ممکن است مشکلاتی مانند آب دادن کولر گازی و نشت آن برای دستگاه‌تان رخ ندهند.

9. دمای پایین هوا

زمانی که دمای هوای بیرون که پنل بیرونی در آن قرار گرفته است بسیار سرد باشد و شما در حال استفاده از حالت گرمایش (زمستان) کولر گازی باشید امکان دارد که کندانسور (پنل بیرونی) دچار یخ زدگی شود. سیستم کولر گازی به نحوی طراحی شده که مدتی کولر گازی به حالت خاموش یا استندبای در می‌آید تا بتواند با بکارگیری سیستم دیفراست (یخ زدایی) یخ های تشکیل شده در پنل بیرون را آب کند. به این ترتیب شاهد نشت آب خواهید شد.

10. کثیف شدن کندانسور

کندانسور کولر گازی در فضای بیرونی قرار دارد، از این رو در معرض گرد و خاک و آلودگی زیادی است. زمانی که سیم پیچ کندانسور کثیف شده، دچار گرفتگی می‌شود، شاهد تجمع آب در اسپلیت و در نتیجه آبریزش از یونیت داخلی کولر خواهید بود.

کلام پایانی

در این مقاله دلایل شایع آب دادن کولر گازی را بیان کردیم. اگر با توجه به مطالب بالا مشکل شما حل نشد، از یک تکنسین برای بررسی دقیق‌تر دستگاه‌تان کمک بگیرید. لازم به ذکر است که علت آب دادن کولر گازی پنجره ای، اسپلیت (دو تیکه)، داکت اسپلیت و سایر مدل ها نیز تقریبا یکسان استو از این مقاله می‌توانید جهت برطرف کردن مشکل تمامی مدل ها استفاده کنید.

لوله‌های کولر گازی مخصوصاً لوله برگشت یا لوله گاز یا همان لوله ضخیم‌تر کولر گازی، بسیار خنک هستند و اگر با عایق کاملا پوشانده نشوند رطوبت هوا به‌ صورت مایع و قطعلت ریزش آب از کولر گازی چیست؟ آب کولر گازی از کجا می آید؟ چرا آب کولر گازی تخلیه نمی شود؟ این سوالات به همراه بسیاری از پرسش های دیگر، از جمله سوالاتی است که ممکن است افرادی که از کولر گازی استفاده می کنند برایشان به وجود بیاید. آب ریزی کولر گازی از جمله مشکلات متداولی است که معمولا در فصل تابستان اتفاق می افتد و می تواند منجر به بروز خساراتی به ساختمان گردد. در این مطلب به دلایل آب دادن کولر گازی و راه های برطرف کردن آن پرداخته شده است.

دکمه بازگشت به بالا