رنو شانس زیادی ندارد – ترندونی

رنو شانس زیادی ندارد - ایسنا

اخیراً زمزمه هایی درباره بازگشت شرکت های فرانسوی رنو و پژو به ایران و همکاری آنها با خودروسازان داخلی وجود دارد. البته به نظر نمی رسد این شرکت که طرف توافق با رنو در ایران (پارس خودرو) است ، بخواهد همکاری با آن را از سر بگیرد.

به گزارش ترندونی ، پس از بهبود برجام ، بار دیگر گمانه زنی ها در مورد احتمال بازگشت شرکت های خودروساز خارجی که قبل از تحریم ها در ایران فعال و همکاری می کردند ، وجود داشت. در همین حال شرکت فرانسوی رنو می خواهد فعالیت خود را با خودروسازان ایرانی از سر گرفته و پس از لغو تحریم ها به ایران بازگردد.

به دنبال ادغام پژو-سیتروئن با فیات-کرایسلر و تولد برند آتلانتیس ، به نظر می رسد احتمال بازگشت پژو به ایران کم شده است اما شایعات بازگشت رنو همچنان باقی است.

با توجه به اینکه شرکای خارجی طی 16 سال گذشته چندان متعهد به ایران نبوده و در فواصل زمانی مختلف همکاری و فسخ کرده اند ، بازگشت آنها چندان منطقی به نظر نمی رسد. زیرا پس از تحریم صنعت خودروی ایران ، خودروسازان و مجتمع خودرو (از جمله خودروسازان ، قطعه سازان و زنجیره های تأمین) علاوه بر فشار شدید در سایه تحریم ها ، به “دست دادن” نیز به شرکای خارجی بدهکار بودند. “در” پوسته گردو “و آنها را قرار دهید. او به دلیل تعداد زیادی اتومبیل فروخته شده به مشتری تحت فشار بیشتری قرار گرفت.

با این حال ، برخی از فعالان این صنعت بازگشت رنو را تأیید کرده و معتقدند که این خودروساز فرانسوی برای بازگشت به ایران و از سرگیری همکاری در چند سال گذشته منتظر لغو تحریم ها بوده است. البته به نظر نمی رسد که دوره رنسانس کلمه بازگشت را خیلی قبول ندارد ، زیرا معتقد است که آنها ایران را به طور کامل ترک نکردند و فقط همکاری را متوقف کردند.

در واقع شرکت فرانسوی رنو پس از آغاز تحریم ها ، که به دنبال خروج از توافق هسته ای و خروج آمریکا از برجام انجام شد ، همکاری با خودروسازان ایرانی قطع و ایران را ترک کرد. همزمان با خروج رنو از ایران ، سایپا (به طور مشخص پارس خودرو) بسیاری از تعهدات L90 و Sandro را که به مشتریان فروخته شده بود اما نتوانست آنها را برآورده و به مشتریان ارائه دهد حفظ کرد. در نتیجه ، برای برخی معاملات ، شرکت مجبور شد محصولات سایپا دیگر را جایگزین آنها کند و تندر 90 تا آنجا که ممکن بود مجوزهای شماره گذاری را دریافت کرده و به صاحبان آن پیشنهاد داد.

در جولای سال گذشته ، معاون سایپا نیز رفت بدهدی از شرکای تجاری خود شکایت کرد وی این امر را یک چالش جدی برای سیستم فروش سایپا دانست و خاطرنشان کرد که شرکای تجاری ما علی رغم تعهدات و قراردادهایشان ، به قول های خود عمل نکرده و از ادامه همکاری امتناع ورزیده اند. در نتیجه ، ما 49000 تعهد عقب افتاده داشتیم که مجبور شدیم سه ماشین در تولید جایگزین آنها کنیم. در نتیجه ، بیش از 140 هزار دستگاه خودرو به سایپا اختصاص یافت ، اما موضوع سازمان یافته و مسئولیت های آنها تعیین شد.

سرانجام ، پس از مکاتبات ، مراجعات و مذاکرات متعدد با سازمان های مربوطه در نوامبر سال گذشته. سازمان محیط زیست به شرط تغییر خودروها از مدل 99 به مدل 98 ، با شمارش و صدور مجوز از محصولات خانواده رنو برای 3000 خودرو، موافقت با.

این موضوع همچنین در رابطه با خروج پژو از ایران و قطع همکاری به وجود آمد و مشکلاتی را برای ایران ، خودرو ایجاد کرد.

بارها و بارها با تولیدکنندگان اتومبیل خارجی کار کنید

در همین رابطه ، محمدرضا نجفی منش ، عضو اتاق بازرگانی تهران و رئیس انجمن صنایع همگن ، رانندگان و ساخت قطعات یدکی ، در یک جلسه مجازی گفت که دولت باید از صنعت خودرو خارج شود به دلیل بازگشت از پژو. بازگشت رنو و پژو با توجه به اینکه این شرکت ها داوطلبانه از ایران خارج نشدند ، اما تحت فشار آمریکا مجبور به پایان دادن به همکاری خود شدند و بر این اساس بخشی از سرمایه خود را ترک کردند ، کار بدی نیست.

وی افزود: در حال حاضر بسیاری از شرکت های خودروسازی در جهان در حال ادغام شدن هستند اما ورود پژو و رنو به ایران به معنای همکاری با شرکت های رده سوم و چهارم در جهان است. اگر بتوانیم شرکت ها را با هم ترکیب کنیم و مجموعه هایی را در این مجموعه ایجاد کنیم ، مطمئناً بیشترین سود را برای صنعت خودرو داشته ایم. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از ورود چنین دولتی به صنعت خودرو دوباره با شرکای خارجی کار کنیم. دولت فقط باید صنعت خودرو را رصد کند.

روند کار با خارجی ها باید بررسی شود

در این نشست مجازی ، محمدرضا معتمد ، مدیرعامل سابق ICAP (سرمایه گذاری مشترک بین ایران خودرو و پژو فرانسه) ، تأکید کرد که شاهد ظرفیت خالی در بخشهای اصلی صنعت خودرو هستیم که منجر به افزایش قیمتها می شود. ، گفت: بازگشت شرکای خارجی ما نیاز به ارزیابی ظرفیت داریم. باید اعتراف کنیم که یک ماشین یک شبه نیست ، اما می تواند یک شبه عوارض جانبی داشته باشد. بنابراین ، فضای بالادست همیشه فریب خورده است. در حالی که باید از این قابلیت ها به خوبی استفاده کنیم.

وی با تأکید بر جذب حداکثر ، اظهار داشت که با توجه به شرایط تحریم ها ، لازم است روند جذب برای به حداکثر رساندن آن بررسی شود. با این حال ، حجم نیروی کار با توانایی بالقوه در ایران بسیار مناسب است و تنها لازم است این ظرفیت ها که در اسناد قبلی خالی است ، تحقق یابد.

فرانسوی ها شریک خوبی نیستند

سعید مدنی ، مدیرعامل سابق گروه خودروسازی سایپا نیز در مورد بازگشت رنو و پژو به ایران صحبت کرد و تأکید کرد که عادی سازی روابط در صنعت خودرو و نبود فضای رقابتی نه تنها به صنعت کمک نمی کند بلکه باعث می شود ما اراده کرد ، وی گفت: بنابراین ما باید از تجربه گذشته استفاده کنیم. در شرایط فعلی ، حواس باید بسیار متمرکز باشد. معمولاً در زمان تحریم ها برنامه هایی وجود دارد که پس از لغو تحریم ها فراموش می شود و پس از مدتی می بینیم که همه دستاوردها فراموش می شوند.

وی گفت: “با کاهش فروش نفت ، کشور به سمت برنامه ریزی جامع پیش می رفت ، اما وقتی فروش نفت از سر گرفته شد ، برنامه ریزی فراموش شد.” نوسانات تحریم ها همیشه وجود داشته است. به مدت هشت سال پس از انقلاب ، ما درگیر جنگ اجباری و بقیه در یک جنگ اقتصادی بودیم و ایالات متحده همیشه در صدد تحمیل ایران بوده است.

مدنی گفت: “در صنعت خودرو تجربه خوبی وجود داشت ، به ویژه همکاری با فرانسوی ها.” فرانسوی ها شرکای خوبی نیستند و فن آوری را به خوبی منتقل نمی کنند. رفتار آنها واقعی نیست و به محض اینکه فرصتی دیدند با ما همکاری می کنند در غیر این صورت همکاری را متوقف می کنند. ما باید بتوانیم تولید خودرو را به میزان قابل توجهی افزایش دهیم و برای انتقال دانش با سیستم عامل های داخلی کار کنیم. اکنون هم تخصص و هم ظرفیت این کار را داریم. اگر 50٪ از ظرفیت تولید خودرو در بستر محلی باشد ، می توانیم در مذاکرات پیروز شویم.

مدیرعامل سابق سایپا با تأکید بر اینکه رشد بدون اتصال به دنیا غیرممکن است ، گفت: اگر بهترین ماشین ها را تولید کنیم اما با دیگر خودروسازان دنیا رقابت نکنیم مثمر ثمر نخواهد بود. ما باید ارتباطات جهانی داشته باشیم ، اما همچنین باید نظارت و نظارت داشته باشیم ، نه اینکه شرکت ها آنچه را که می خواهند انجام دهند.

همه اینها ، در آوریل امسال است. بررسی وب سایت کدال و آمار فروش ارائه شده توسط شرکت پارس خودرو نشان می دهد که این شرکت تمام مانده های باقی مانده سال قبل را به اتمام رسانده است (این امر در نیمه دوم سال 1399 و در سپتامبر سال گذشته رخ داده است). تقریباً 326 واحد به مشتریان تحویل داده شد) ، 1400 متر. آوریل فقط یک واحد فروخته شد.

شاید این مدرکی است بر این که پرونده رنو در ایران بسته خواهد شد و با توجه به پایان کار بقیه مدل رنو و تقریباً بدون فروش ، توانایی بازگشت رنو به پارس خودرو و از سرگیری تولید این محصولات را کاهش می دهد. بعلاوه ، در طول مصاحبه های شفاهی با آن شرکت ، به نظر نمی رسد که این مشارکت قصد داشته است شکل بگیرد.

بر این اساس ، احتمالاً موضوع تولید تندر 90 ایران مدیر عامل گروه خودروسازی سایپا در “آزار و شکنجه” در جولای سال گذشته باید برداشته شود.

سید جواد سلیمانی گفت: بستر توسعه یافته توسط موسسه تحقیقات خودروی دانشگاه علم و صنعت مبتنی بر بستر پایه N90 است ، بنابراین تولید داخلی خودروهای L90 در این سیستم عامل بین سازمان توسعه و نوسازی صنایع ایران ، دانشگاه علوم است و فناوری و گروه خودروسازی سایپا. بررسی و پیگیری کنید. به گفته وی ، خودروی طراحی شده توسط دانشگاه علم و صنعت قرار بود در سال 2016 تولید شود ، اما وضعیت موتور و گیربکس مشخص نیست.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا