اقتصادی

چرا ایجاد شغل در تعاونی ها پول زیادی نمی خواهد؟

اقتصاددانان معتقدند در حالی که ایجاد شغل در بسیاری از بخشها پرهزینه است ، ایجاد مشاغل در بخش تعاونی ارزان تر و پایدارتر از سایر بخشهای اقتصاد است. اما مزایای بخش تعاونی در راه اندازی کسب و کار با مبالغ اندک چیست؟

به گزارش ترندونی ، موضوع اشتغال و بیکاری یکی از اصلی ترین چالش های پیش روی اقتصاد کشور است که در صورت عدم رسیدگی ، پیامدهای اقتصادی و اجتماعی قابل توجهی را به دنبال خواهد داشت.

کارشناسان می گویند برای ایجاد مشاغل در بخش های مختلف ، باید تعداد متفاوتی هزینه شود که اگر قبلاً امکان ایجاد مشاغل با هزینه کم و سرمایه گذاری بین 100 تا 150 میلیون وجود داشت. بیش از 400 میلیون تومان. در برخی موارد تا یک میلیارد تومان نیاز به برآورد دارد.

به گفته آنها ، سرعت بخشیدن به رشد جمعیت ، به ویژه در بین جوانان جویای کار ، توسعه شهرنشینی و عوامل مختلف مانند افزایش هزینه های زندگی ، دستمزد ، تورم ، تحصیلات و مهارت ها ، منجر به افزایش هزینه های اشتغال زایی شده است.
علی حیدری ، کارشناس کار در گفت وگو با ترندونی ، با ارزیابی هزینه ایجاد شغل در بخش های اقتصادی ، گفت: به طور کلی برای ایجاد اشتغال در کشور به رشد اقتصادی نیاز داریم و اگر اقتصاد از ثبات و رشد لازم برخوردار باشد ، ما می تواند شغل ایجاد کند “امیدهای زیادی در کشور وجود دارد.

وی معتقد است سرمایه گذاری برای ایجاد اشتغال در بخشهایی مانند صنعت و کشاورزی بیشتر از بخش خدمات است و می گوید: اگرچه اشتغال زایی در این بخش زیاد است ، اما مشکلات کم آبی ، خشکسالی و دسترسی گران به آب در کشور نیز وجود دارد. نمی توان انتظار داشت که نرخ بهره وام های این بخش در کوتاه مدت مشاغل زیادی ایجاد کند مگر اینکه به روش های دیگر و تغییر عادات کشت بپردازیم.
این کارشناس کار همچنین معتقد است که ایجاد شغل در بخش صنعتی مستلزم سرمایه و هزینه های بالایی است و می گوید: بیشتر این بخش دولتی انحصاری است و شرایط و زمینه های خاص خود را برای ایجاد شغل ، ایجاد شغل دارد. این بخش حداقل به بیش از 400 میلیون تومان نیاز دارد.

حیدری معتقد است که با توجه به وضعیت اقتصاد کشور و افزایش نرخ بهره وام های بانکی ، باید بر بخش هایی تمرکز کند که منجر به کاهش هزینه ها و اشتغال پایدار می شود.
در همین حال ، بهمن عبدالهی ، رئیس اتاق تعاون ایران در گفت وگو با ترندونی ، راه برون رفت از چالش ها و مشکلات فراوان کشور را تقویت بخش تعاونی عنوان کرد و گفت: تعاونی ها بنگاه های اقتصادی کوچک هستند که به طور مستقیم و غیر مستقیم به رشد ، بهره وری ، کارآفرینی مشاغل ، رشد تولید ناخالص داخلی و رونق تولید ملی.
به گفته وی ، تعاونی ها با ویژگی ها و مزایای منحصر به فردی مانند توزیع عادلانه ثروت و درآمد ، از بین بردن فقر و تبعیض ، حذف میانجیگری و میانجیگری ، منفعت عمومی و اشتغال پایدار ، محبوب ترین بخش اقتصاد هستند.

رئیس اتاق تعاون می گوید: فرصت ایجاد شغل در بخش تعاونی و هزینه کم ایجاد اشتغال نشان می دهد که توجه بیشتر از گذشته به بخش تعاون چقدر اهمیت دارد ، بنابراین هزینه ایجاد شغل در تعاونی ها یک دهم بخش های دیگر و با 100 میلیون تومان می توان در تعاونی ها مشاغل ایجاد کرد.

عبداللهی می افزاید: بخش تعاونی دارای بزرگترین زنجیره فروشگاه های زنجیره ای است و بنابراین ، علاوه بر فرصت های شغلی بالا ، نقش م effectiveثری در تامین و توزیع کالاهای اساسی و نیازهای مردم ایفا می کند. در بخش مسکن می توان با استفاده از ظرفیت تعاونی های مسکن مشاغل زیادی ایجاد و فعال کرد.

به گفته وی ، بسیاری از تعاونی ها در حال حاضر در روندهای مختلف تولید ، توزیع و خدمات کشور فعالیت می کنند و اینکه چگونه شرکت های کوچک ، ارزان و با سود بالا به اشتغال پایدار و بالا در کشور کمک می کنند.

بر اساس آمار ترندونی ، تقریبا 100 هزار تعاونی در کشور با بیش از 14 میلیون نفر وجود دارد که بیش از 1.7 میلیون نفر را ایجاد کرده است.
هفته تعاونی امسال 268 پروژه تعاونی را آغاز کرد که 3،387 میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد و 7000 نفر را مشغول به کار کرد که نشان دهنده اشتغال زیاد در بخش دولتی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا