برون مرزی

چرا آمریکا قصد دارد در تحقیقات پرونده انفجار بیروت مداخله کند؟/دور زدن ترتیبات قضائی، اداری و امنیتی در تراژدی لبنان

گروه بین الملل بین الملل در بیانیه ای گفت: “دیوید هیل ، وزیر امور خارجه آمریكا برای خاورمیانه بلافاصله پس از سفر به بیروت ، اگرچه گفته می شود كه دیدار وی فقط به رایزنی ها برای تعیین مرزهای لبنان با فلسطین اشغالی محدود شده است.” بحث و گفتگو در مورد تشکیل دولت لبنان پس از استعفای نخست وزیر پیشین حسن دیاب.

وی به ریاست نمایندگی ایالات متحده اعلام كرد كه گروهی از دفتر تحقیقات فدرال آمریكا به زودی در روند تحقیقات كه توسط دادگستری لبنان آغاز شده است ، درگیر خواهند شد و گفت كه این اقدام بنا به درخواست بیروت انجام می شود.


بیشتر بخوانید:

خدمه راسوس در ترکیه تغییر یافته است / نیاز به بازجویی از صاحب کشتی وجود دارد


براساس این گزارش ، آغاز تحقیقات آمریکا درباره بمب گذاری های بیروت همزمان با تماس های داخلی مشکوک بود که خواستار تحقیقات بین المللی در مورد بی اعتمادی به دستگاه قضایی شد. چنین وضعیتی می تواند سیاستی را در خارج از لبنان نشان دهد تا سیگنال های مشخصی از انفجار ارسال کند. در همین حال ، کاپیتان کشتی حامل مواد شیمیایی آمونیوم به بندر بیروت ، بوریس پروکوچف ، سه روز پس از انفجار تعدادی سیگنال ایالات متحده را به بیروت صادر کرد. وی همچنین گفت که از چهار سال پیش به چنین خطر جدی هشدار داده شده بود.

بوریس پروکوچف

کاپیتان کشتی کشتی در بندر بیروت بوریس پروکوچف

المیادین می نویسد: “با وجود این سیگنال ها ، این سؤال پیش می آید ، نقش آمریکایی ها در این پرونده چیست؟” آیا خاموش شدن ناگهانی تانکر نفتی به دلایل نامعلوم می تواند کار آمریکایی هایی باشد که نیترات آمونیوم را منتقل می کنند؟ در حقیقت ، در لبنان یا هر کشور دیگری دستورالعملهای قانونی برای دسترسی سریع کالاها و حمل و نقل ، به ویژه برای واردات کالاهای غیرقانونی وجود دارد. البته اگر صاحب کشتی نمی خواهد ، تمام یا تمام کالاها در لبنان یا هر کشور دیگری تمام نمی شوند. در زمینه مراقبت های بهداشتی از کالاها و محموله ها نیز قوانینی وجود دارد که شرایط ویژه ای را برای صاحب کالا و کشور مبدا و مقصد ایجاد می کند. یکی از این شرایط این است که ذخیره کالا و محموله باعث می شود خدمه ، کشتی یا بندری که در آن قرار دارد یا در شرایط امن به مقصد منتقل نشوند ، خطر ندهد.

طبق روزنامه عرب زبان ، این شرایط در سال 2014 رعایت نشده است. مجاز به انتشار نیترات آمونیوم در لبنان و موجودی شماره. 12 مقدار موجود غیرقانونی بود؛ به ویژه ، این انبار معمولاً برای مصادره کالاها در نظر گرفته شده بود. این در شرایطی بود که صاحب آن معلوم نبود و هیچ ادعایی روی تانکر نفتی لبنان ثبت نشده است. براساس گزارش ها ، حداقل 36 درصد نیترات آمونیوم ذخیره شده قابل اشتعال و مواد منفجره بوده و نیاز به اقدامات پیچیده امنیتی و اداری قبل از ذخیره سازی در بندر بیروت و نیاز به رضایت حداقل چند متخصص مواد منفجره طبق قانون سلاح های لبنان دارد. و این سلاح های ارتش لبنان بود.

انفجاری در بندر بیروت

المیادین نوشت: “با توجه به این موضوع ، این سؤال پیش می آید که طرف در بارگیری کشتی چه فایده ای دارد و چرا در انبار شماره 12 در بندر بیروت برای مدت زمان طولانی بدون هیچ گونه مشکلات قضایی ، اداری و امنیتی باقی مانده است.” روزنامه نیویورک تایمز گزارش داد که دولت آمریکا (حداقل دستگاه امنیتی) از مقدار نیترات ذخیره شده در بندر بیروت آگاه بود ، که توانست 36٪ خطر را تشخیص دهد.

انبار شماره 12 یک نکته مهم و تأثیرگذار در نزدیکی دستگاه نظامی و امنیتی لبنان و یک نقطه گذر برای بسیاری از پرسنل دیپلماتیک و نظامی در پایتخت لبنان بود.

المیادین می نویسد که در زمانی که دولت لبنان خواستار عدم اطمینان از تحقیقات بین المللی در مورد انفجار (حداقل در مورد کارشناسان فنی) بود و سیگنال هایی وجود داشت که محموله کشتی را به عواملی مربوط به آزادسازی نیترات آمونیوم مرتبط می کرد ، آمریکایی ها تصمیم به تحقیق گرفتند. آنها می آیند و ادعا می کنند که به بیروت هر آنچه را که می دانند ، از نظر فنی و هوشمندانه تأمین می کنند.

انتهای پیام / 4033 /

دکمه بازگشت به بالا