برون مرزی

کرونا و انتخابات ایالات متحده؛ آیا ترامپ قادر به کنار آمدن با کرونا خواهد بود؟

گروه بین المللی خبرگزاری آنلاین ترندونی – مهدی پورسفابرخی از تحلیلگران سخنان قبلی ترامپ را خوانده و تأکید می كنند كه وی نسبت به وقایعی كه بین سالهای 1979 تا 1980 رخ داد ، بسیار مهم است ، هنگامی كه سفارت آمریكا در تهران توسط دانشجویان انقلابی و توسط عملیات نظامی آمریكا برای آزادسازی آنها اتفاق افتاد. صحرای طبس شکست خورده است. این رسوایی تاریخی منجر به شکست رئیس جمهور وقت جیمی کارتر در برابر رونالد ریگان ، نامزد جمهوری خواهان شد. به عقیده وی ، ترامپ نمی خواهد چیزی شبیه به وقایع دهه 1980 اتفاق بیفتد و او نمی خواهد رئیس یک کشور ویران شده مانند کارتر ، رئیس جمهور قدرتمندترین کشور جهان شود.

با توجه به این حساسیت ، می توان فشاری را که در حال حاضر بر ترامپ و کمتر از هفت ماه قبل از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در دسامبر سال 2020 وجود دارد ، درک کرد. ساکن فعلی کاخ سفید اکنون سایه تبدیل شدن به “جیمی کارتر” دیگر در جهان را احساس می کند. سیاست این بار ، داستان هیچ ارتباطی با تهدید یک فدراسیون انقلابی یا خارجی ندارد. مشکل این ویروس 100 نانومتری است که نه تنها ایالات متحده بلکه کل جهان را تحت تأثیر قرار داده است.

* ترامپ در جو خواب آلو دیر است

براساس نظرسنجی ها ، جو بیدن ، نامزد حزب دموکرات ، اکنون حدود 8٪ از ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 جلوتر است. از طرف دیگر ، ترامپ که در ماه اول بحران کرونا توانست از مصاحبه های روزانه مطبوعاتی استفاده کند تا از حمایت بیش از 50٪ مردم آمریکا برای مبارزه با ویروس کرونا حمایت کند ، اکنون حمایت کمتری از 50٪ دارد از جمعیت

واقعیت این است که کووی 19 تمام پیش بینی های ترامپ برای انتخابات صاف ریاست جمهوری را ناراحت می کند. شاید فقط از چند ماه پیش ، بررسی همه شاخص های اقتصادی نشان داد که ترامپ بدون در نظر گرفتن مخالف خود ، در انتخابات ریاست جمهوری هموار پیش می رود.

با وجود رشد کندتر از حد انتظار در اقتصاد ایالات متحده ، بیكاری در سال 2019 به كمتر از 4٪ افزایش یافت ، ركوردی برای 50 سال گذشته. از طرف دیگر ، میانگین صنعتی داو جونز مهمترین بازار مالی ایالات متحده بود که در یک رکورد باورنکردنی از 30000 واحد پیشی گرفت.

این رکورد خارق العاده به طور ناگهانی با شیوع بیماری Quaid 19 شکسته شد.در کمتر از یک ماه ، میانگین صنعتی داو جونز تقریباً یک سوم از ارزش خود را از دست داد و با شکستن تمام سوابق بیکاری در آوریل و مارس در ایالات متحده ، شکست خورد.

با وجود عدم تمایل دولت ترامپ به قرنطینه کردن اوضاع ، افزایش سریع تعداد بیماران باعث شده تا ترامپ موافقت خود را برای تشدید مقررات مسافرتی عمومی کند. به زودی ، عکس هایی از اجساد باعث وحشت عمومی شد که حتی ترامپ از آن یاد کرد.

شاید اوج این وحشت عمومی را در تصاویر گرفته شده از پهپاد نحوه دفن قربانیان کورونا مشاهده کنید. گور دسته جمعی که اجساد در زیر یک لایه بتونی دفن شده است. جالب اینجاست که شاید یک سال پیش ، این تصاویر در مینی گرا “چرنوبیل” منتشر شده است. تصاویری از چگونگی عدم موفقیت دولت شوروی در مقابله با بحران نیروگاه هسته ای چرنوبیل.

اگرچه شیوع این بیماری در ایالات متحده به حد ثابتی رسیده است و بسیاری انتظار دارند که تا پایان بهار ، اگرچه این بیماری به طور موقت از بین برود ، تحلیل های موجود نشان می دهد که پس لرزه ها بسیار قوی تر هستند. آنچه به راحتی قابل تحمل است.

تجزیه و تحلیل خوش بینی نشان می دهد که اقتصاد ایالات متحده در شش ماه نخست سال 2020 تقریباً 5٪ کاهش خواهد یافت. چنین کودتایی اقتصادی تنها با بحران اقتصادی عمومی در سال 1929 قابل مقایسه است. رقیب دموکراتیک شما

سوال بارز این است که ترامپ در پاسخ به این بحران چقدر موفق بوده است و آیا این اقدامات می تواند وی را در انتخابات پاییز موفق کند.

* کورونا همچنین ترامپ را به یک سوسیالیست تبدیل کرد

ترامپ و دولت او به سرعت برای پوشاندن وضعیت اقتصادی فعلی ، لباس شخصی سوسیالیسم را پوشیدند و فدرال رزرو ایالات متحده برای مقابله با فروپاشی بورس نیویورک شروع به خرید سهام در شرکت های آسیب دیده کرد.

وزارت خزانه داری ایالات متحده بلافاصله بسته نجات 2 تریلیون دلاری کنگره را تصویب کرد. با این حال ، دموکرات ها و سناتورها به این لایحه افزودند که هیچ یک از شرکت ها و موسسات مالی ترامپ نمی توانند از این کمک ها استفاده کنند.

تجزیه و تحلیل ابعاد این بسته مالی می تواند عمق دخالت دولت ترامپ در اقتصاد ایالات متحده را نشان دهد. جالب است بدانید که ، در طول بحران سال 2008 ، دولت اوباما برای کمک به اقتصاد آمریکا بسته اقتصادی 700 میلیارد دلاری را تصویب کرد. نگاهی به این بسته نشان می دهد که دولت ترامپ سه برابر این مقدار را خرج می کند.

در حالی که بخشی از بسته 2،000 میلیارد دلاری به صورت 1200 دلار کمک به طور مستقیم به عموم مردم اختصاص می یابد ، بخش بزرگی شامل خرید سهام شرکت ها و وام رایگان به مشاغل کوچک برای احیای آنها می شود. هنوز مشخص نیست کسری بودجه از کجا به دست خواهد آمد ، اما تحلیلگران می گویند تأثیر تزریق آن مقدار دارایی در آینده نزدیک غیرقابل پیش بینی است.

شاید چهار سال پیش ، اگر کسی چنین کمکی را به رونق اقتصادی ارائه می داد ، حتی در قرن دهم ، ترامپ را به عنوان پیروان مارکس و حامی اتحاد جماهیر شوروی می نامیدند. برای امضای صورتحسابها و دستورات قانونی مربوط به این کمکها ، یک ثانیه نکشید.

* آیا بحران اقتصادی با بسته دو تریلیون دلاری پر خواهد شد؟

از این پس با اطمینان می توان گفت پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده بستگی به این دارد که آیا او می تواند اقتصاد را از چاه بیرون بکشد یا خیر.

او در چنین عجله ای قرار دارد که حتی برای شکستن قرنطینه و بازگشت به حالت عادی ، به فرمانداران کشورهای مختلف متوسل شد. او حتی هواداران خود را دعوت کرد تا برای شکستن قرنطینه به خیابانها بروند. یک نمونه از این سه توییت وی بود که از ساکنان ایالت هایی مانند میشیگان و ویرجینیا خواسته بود تا به خیابان ها بروند تا خواستار آزادی آن ایالت ها شوند.

برخی پیش بینی ها حاکی است که از پایان سه ماهه سوم سال و آغاز سه ماهه چهارم اقتصاد آمریکا ممکن است رشد انفجاری وجود داشته باشد. دلیل این امر پول بالایی است که در ماه های اخیر به اقتصاد کشور تزریق شده است. به گفته گلدمن ساکس ، رشد اقتصادی آمریکا در ماه آخر سال 2020 به 12 درصد خواهد رسید که فوق العاده است. بدیهی است که این رشد با افزایش شدید تورم همراه خواهد بود.

البته علاوه بر این پیش بینی های خوش بینانه ، نشانه هایی مبنی بر ادامه بحران وجود دارد ، یکی از نشانه ها افت شدید قیمت نفت است ، زیرا معاملات آتی نفت آمریکا در سه ماه آینده در زیر 15 دلار معامله می شود.

چنین قیمت پایین می تواند تمام آرزوهای ترامپ از سوی دولت ایالات متحده برای بازارهای جهانی نفت با استفاده از “شیل نفت” را منفجر کند. برای مقابله با این وضعیت ، ترامپ دستور خرید تقریبا 77 میلیون بشکه نفت برای ذخیره در ذخایر استراتژیک ایالات متحده را صادر کرد ، اما هنوز مشخص نیست که آیا این اقدام می تواند بازارهای جهانی نفت را نجات دهد یا خیر.

کوین هوست ، مشاور اقتصادی کاخ سفید نیز درباره فشارهای احتمالی بر رشد اقتصادی ایالات متحده هشدار داد. وی کاهش قیمت نفت در ایالات متحده را یک پدیده “بسیار کوتاه مدت” توصیف کرد ، اما گفت: انتظار می رود تولید ناخالص داخلی این کشور در سه ماهه دوم سال به سطح جدید سقوط کند.

میزبان همچنین گفت که به دلیل قرنطینه این کشور برای مقابله با کرونا ، پیش بینی می شود تولید ناخالص داخلی در نیمه دوم سال 2020 کاهش یابد.

این بدان معناست که سایه بحران اقتصادی بر سر انتخابات ریاست جمهوری آمریکا باقی مانده است.

* سایه کارتر سنگین ترامپ است

با توجه به این شرایط ، می توان گفت که ترامپ برای پیروزی در انتخابات واقعاً به معجزه نیاز دارد. بدیهی است که او روش خود را برای کنار آمدن با این مشکل دارد. مقابله با خطر چین بهانه مهمی است که ترامپ امید زیادی دارد. نگاهی به نظرسنجی ها همچنین نشان می دهد که تقریبا دو سوم آمریکایی ها از چین منفی دارند.

ترامپ به امید افشای این خطر و نشان دادن همکاری گسترده و شخصی دموکرات ها با شرکت های چینی ، امیدوار است که رای مردم را بازیابد. برخی از سناتورهای آمریکایی قبلاً علیه برنامه ای برای مقابله با تهدید از چین و بازگشت کارخانه ها به این کشور صحبت کرده اند.

گزارش هایی از سوی برخی ایالت های ایالات متحده وجود دارد که از سهل انگاری چین در انتشار اطلاعات در مورد ویروس کاوید 19 شکایت می کنند.از طرف دیگر ، احتمال بروز درگیری و تهدید امنیتی می تواند دست ترامپ را به سمت اوضاع باز کند. با این حال ، این مطابق با محافظه کاری ذاتی ترامپ برای جلوگیری از شروع جنگ است.

در عین حال ، مهارت های شخصی ترامپ می تواند در شرایط بحرانی به شما کمک کند. رقیب وی ، جو بایدن نشان داده است كه او نمی تواند مسئولیت مباحثه در تلویزیون را بر عهده بگیرد ، و برخی حتی از “احتمال فروپاشی فكری” وی گفته اند.

با توجه به مطالب فوق ، به راحتی می توان گفت که ترامپ از چند ماه پیش راهی ساده برای پیروزی نداشته است. کوچکترین اشتباه وی در ماه های باقی مانده می تواند امیدهای وی برای ماندن در کاخ سفید را تا حد زیادی کاهش دهد.

چشم انداز اقتصادی این کشور اکنون در حال از بین رفتن است ، اما هنوز مشخص نیست که آیا اوضاع در طی شش ماه آینده یکسان خواهد بود یا می توان از یک رویداد جدید انتظار داشت. با این حال ، ترامپ سرنوشت کارتر را بسیار نزدیک به خود می بیند.

انتهای پیام /

دکمه بازگشت به بالا