کرونا با کسب و کارها چه کرد؟

بیش از 9 ماه از انتشار سریع و گسترده ویروس ناشناخته Covid 19 به نام ویروس کرونا در ایران می گذرد. در این دوره ، بیشتر مشاغل کوچک ، کارگاه های کوچک و صنایع تجاری و خدماتی آسیب دیدند. بخشهایی با کمترین نرخ اشتغال.

کرونا با کسب و کارها چه کرد؟

به گزارش ترندونی ، گسترش تاج در ماه های اخیر صدمات قابل توجهی به صاحبان بسیاری از مشاغل و مشاغل ، به طور عمده خدمات ، وارد کرده و آنها فعالیت خود را متوقف کرده اند. بیشتر مغازه ها ، بازی ها ، رستوران ها ، فروشگاه های مواد غذایی زیبا ، هتل ها ، آرایشگاه ها و مراکز گردشگری و حمل و نقل در بخش خدمات به دلیل تاجگذاری بسته یا متوقف شده اند.

تأثیر کانون های ویروس کرونا بر اقتصاد ایران بیش از هر چیز بر معیشت مردم تأثیر گذاشته است ، زیرا ویروس کرونا بر بخشهایی از اقتصاد که بیشتر طبقات پایین در آنها کار می کنند تأثیر گذاشته است.

تعداد کارکنان خدماتی در بهار امسال نسبت به بهار سال گذشته کاهش یافته است و این به دلیل تأثیر بسیاری از کارهای دفتری از قلب های ویروس کرونا بوده است.

به گفته کارشناسان ، کرونا بیشترین تأثیر را در بخش خدمات داشته است. اگرچه بخش خدمات در مقایسه با سایر بخشهای اقتصاد کمترین فشار اقتصادی را متحمل شد ، اما به سرعت تحت تأثیر شوک ویروس کرونا و تداوم آن قرار گرفت.

مصاحبه با کارشناس کار ترندونی حمید حی اسماعیلی درباره دلایل آسیب پذیری خدمات در زمان بحران کرونا توضیح می دهد: “در دوران ویروس کرونا ، مشاغل بیشتر از سایر بخشها مختل شده بود ، زیرا اقتصاد کشور عمدتا یک سرویس مبتنی بر کالا است.” خدمات پایدار است ، بنابراین آسیب پذیری در صنعت خدمات قابل توجه تر است.

وی گفت: محدودیت های بازار این کشور به دنبال شیوع کرونا ، انجام بسیاری از کارها از جمله مسافرت ، گردشگری ، خرید و دسترسی به برخی از خدمات را برای مردم دشوار کرده است که این امر صدمات قابل توجهی به بخش خدمات تاج وارد کرده است. .

این کارشناس بازار کار رعایت پروتکل های بهداشتی را دلیل دیگر کارآیی سرویس تاج می داند و می گوید: مردم برای جلوگیری از آلوده شدن تاج از خدمات رستوران ها ، هتل ها ، فست فودها ، کلوپ ها و مراکز تفریحی و گردشگری با دقت استفاده کرده اند. و می خواستم خدمات کمتری دریافت کنم. این موضوع شکنندگی تجارت خدمات را نشان داده است و بدون شک گسترش تاج ، مشکلات و محدودیت های بیشتری را برای شرکت های خدماتی به دنبال خواهد داشت.

براساس آماری از رشد اقتصادی که در سه ماهه نخست سال جاری توسط آماری ایران منتشر شد ، بیشترین رشد منفی در بخش اقتصادی در بخش خدمات و در بخش خدمات – در گروه “سایر خدمات عمومی ، اجتماعی ، شخصی و خانگی” بوده است. بیشترین کاهش تولید ناخالص داخلی ، در میان گروه های دیگر ، در بسیاری از مشاغل آزاد و غیررسمی با رشد منفی 63٪ بوده است.

مشاغل موجود در بخش خدمات از ثبات و ثبات لازم برخوردار نیستند و در برابر بحران هایی مانند کرونا می توانند بسیاری از فرصت های شغلی را تغییر دهند. گزارش مرکز آمار و اطلاعات استراتژیک وزارت کار در مورد روند کارمندان در بخش خدمات در بهار 1399 نیز نشان می دهد که تعداد کارکنان بخش خدمات در بهار امسال نسبت به سال قبل کاهش یافته است. کرونا کاهش 33 درصدی کارکنان هتل و رستوران در بهار امسال را تأیید کرده است.

براساس این گزارش ، اگرچه تعداد کارمندان بخش خدمات کشور همیشه در حال افزایش بوده است ، اما تأثیر بیماری ویروس کرونا قلب در برخی از واحدهای بخش خدمات در سال 1399. در بهار ، در مقایسه با سال 1398. در بهار ، تعداد کارمندان این بخش 9.7 درصد کاهش یافت. بود.

به گزارش ترندونی ، گرچه اشتغال در بخش خدمات و تأثیر آن بر اقتصاد کشور قابل چشم پوشی نیست ، اما نباید فراموش کرد که در مواقع بحرانی ، شوک های اقتصادی و حوادث غیرمترقبه ، مشاغل موجود در یک بخش خدمات پایدار از ثبات لازم برخوردار نیستند و می توانند جایگزین بسیاری از فرصت های شغلی شوند.

به گفته کارشناسان و تحلیل گران بازار کار ، تجارت خدمات ممکن است به محض اینکه در مسیر اشتغال و ظرفیت سازی قدم بگذارند ، در برابر بحران هایی مانند تاج مقاومت خود را از دست بدهند. بخشهای صنعتی ، کشاورزی و خدماتی باید به صورت متعادل در کشور توسعه یابد ، به گونه ای که چنین شرایطی بر همه بخشهای اقتصاد تأثیر نگذارد و اقتصاد تولید محور و دانش بنیان بتدریج جایگزین اقتصادهای خدماتی و نفتی شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا