اقتصادی

چرا صادرات آب بسته‌بندی نزولی شد؟

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب معدنی و آشامیدنی با بیان اینکه صادرات آب بسته بندی شده در دهه اخیر همواره رو به کاهش بوده است، دلایل این وضعیت را برشمرد.

پیمان فروهر در گفت وگو با ترندونی، اظهار کرد: قیمت کلی محصولات ایرانی با برندهای کشورهای رقیب مانند ترکیه قابل مقایسه نیست. یکی از دلایل این وضعیت، بار مالی تولیدکنندگان به دلیل علاقه مندی به خدمات بانکی است.

به گفته وی، کشورهای رقیب به دلیل نداشتن این بار مالی در بازارهای صادراتی کشورهای منطقه موفق ترند.

دبیر انجمن تولیدکنندگان و صادرکنندگان آب معدنی و آشامیدنی افزود: از سوی دیگر در ایران هزینه حمل به شدت افزایش می‌یابد و آب‌های بسته‌بندی یک محموله انحصاری، سنگین و حجیم است اما قیمتی ندارد. بنابراین تاثیر هزینه حمل و نقل بر قیمت نهایی در بازارهای داخلی و بین المللی بسیار زیاد است. هر بار که کرایه حمل و نقل افزایش می یابد، بازار آب بطری هم در داخل و هم در سطح بین المللی آسیب می بیند.

فروهر با بیان اینکه مسائل منطقه ای مانند ناامنی و جنگ نیز منجر به کاهش صادرات شده است، تصریح کرد: کاهش تقاضای داخلی در سال های اخیر باعث شده است که تولیدکنندگان به دلیل مشکلات معیشتی از نظر اقتصادی قادر به حضور در نمایشگاه ها نباشند و در نتیجه بازارها را توسعه دهند.

به گفته وی، برآوردها نشان می دهد صادرات آب بسته بندی شده کمتر از 2 میلیون دلار در سال است که رقم بسیار کمی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا