اقتصادی

چرا بورس دوباره ریخت؟ – ترندونی

به گفته یکی از کارشناسان، در حالی که افزایش حجم معاملات و افزایش شاخص های بورس، سهامداران را نسبت به آینده بازار سرمایه خوشبین کرده است، روزهای قرمز دو هفته اخیر باز هم باعث ایجاد ابهام و نگرانی در این بازار شده است. دلیل اصلی آن بود.از نرخ دلار در سامانه نیما و بازار آزاد مطلع شوید.

حسن کاظم زاده در گفت وگو با ترندونی، درباره ریزش شاخص 16 هزار سهمی سهام عادی روز گذشته گفت: ریزش در عصر عمدتا ناشی از قیمت های جهانی بود. البته به طور کلی رکود اخیر بازار تحت تأثیر عوامل دیگری از جمله مداخلات مختلف در بازار نیز قرار دارد. به عنوان مثال شاهد بودیم که بورس کالا چندین بار لغو شده است.

وی ادامه داد: این دخالت ها باعث دلسردی سهامداران می شود و آن طور که حجم معاملات نشان می دهد تمایلی برای خرید سهام وجود ندارد. از سوی دیگر بازار به هر خبری که نیمه منفی باشد به شدت واکنش نشان می دهد.

این کارشناس بازار سرمایه درباره تفاوت قیمت دلار در بازار آزاد با سامانه نیما گفت: معتقدم تا زمانی که تفاوت قیمت دلار بین سامانه نیما وجود داشته باشد این روند در بازار سرمایه ادامه خواهد داشت. و بازار آزاد در دست اقدام ‘. البته برخی معتقدند دلار نیما در سامانه نیما خریدار ندارد بنابراین نرخ دلار آزاد عادلانه نیست و باید کاهش یابد. اما اینکه بسیاری از واردکنندگان مجاز به ثبت سفارش نیستند، نمی تواند به درستی در مورد نرخ دلار نیما اظهار نظر کند و این موضوع به دلیل عدم وجود مناقصه صحت دارد.

به گفته کاظم زاده، تا زمانی که تمامی عوامل رشد بازار متوقف نشود، وضعیت بازار رو به کاهش است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا