برون مرزی

هند: تحریم‌های آمریکا اثری بر پروژه بندر چابهار نداشته است

به گزارش ایندکس اکسپرس، جیشانکار، وزیر امور خارجه هند روز جمعه به لوک سبها گفت که تحریم های آمریکا علیه ایران بر پروژه بندر چابهار در ایران تاثیری نداشته است.

وی در پاسخ به سوال ریچی پاندی، عضو BSP، خاطرنشان کرد که این قرارداد در سال 2016 امضا شد و آنها ترمینال را در سال 2018 تحویل گرفتند. جایشانکار افزود: تاکنون 6 دستگاه جرثقیل تحویل داده ایم و ترمینال به طور کامل فعال است.

وی همچنین گفت: تمامی توافقات ما برای عملیات در بندر چابهار محدود به ایران است و این بندر عملیاتی است.

یک مرکز ترانزیت و یک مسیر ثابت برای رسیدن به هند

وزیر امور خارجه هند همچنین تاکید کرد که بندر چابهار ایران به یک قطب ترانزیت تجاری منطقه ای تبدیل شده و راهی پایدارتر و اقتصادی تر برای کشورهای محصور در خشکی برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

به گزارش هندوستان تایمز، اظهارات جایشانکار در پاسخ به سوال کتبی لوک سبها نشان دهنده تعهد مداوم هند به بندر دریایی عمان (مکران) علیرغم گمانه زنی ها در مورد اعتبار این پروژه پس از اشغال افغانستان توسط طالبان است.

وی گفت: بندر چابهار اساساً دسترسی مورد نیاز کشور محصور در خشکی را به افغانستان داده است. این بندر همچنین به یک مرکز ترانزیتی تجاری برای منطقه تبدیل شده است. این یک راه پایدارتر و مقرون به صرفه تر برای کشورهای منطقه بدون دسترسی به دریا برای رسیدن به هند و بازار جهانی است.

بر اساس این گزارش، بندر چابهار جابجایی کمک‌های بشردوستانه را به ویژه در زمان همه‌گیری کرونا تسهیل کرده است و هند از این بندر برای انتقال ۷۵ هزار تن گندم به عنوان کمک غذایی در سال ۲۰۲۰ استفاده کرده است. افغانستان.

در سفر نخست وزیر هند به ایران در اردیبهشت ۱۳۹۵، موافقت نامه سه جانبه هند، ایران و افغانستان در خصوص ایجاد کریدور ترانزیتی و حمل و نقل بین المللی (توافقنامه چابهار) امضا شد. هند با همکاری دولت ایران در ساخت فاز اول پایانه شهید بهشتی در بندر چابهار مشارکت دارد.

وزیر امور خارجه هند در پاسخ به ریچ پاندی از BSP باهجان سماج نیز گفت که این کشور 85 میلیون یورو متعهد شده است.

311311

دکمه بازگشت به بالا