سلامت و دانش

نظر متخصصان آکسفورد درباره یکی از عوارض واکسن‌های کرونا

بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Nature Medicine منتشر شده است، خطر ابتلا به بیماری های عصبی نادر ناشی از کووید-19 بسیار بیشتر از خطر ابتلا به این اختلالات پس از واکسن کرون است.

به گزارش ترندونی، در مطالعه ای که توسط محققان پزشکی دانشگاه آکسفورد انجام شد، سوابق سلامت 32 میلیون نفر در بریتانیا برای تعیین خطر ابتلا به بیماری های نادر مغزی قبل و بعد از تست کوید و همچنین قبل از انجام آزمایش بررسی شد. و پس از دریافت اولین دوز واکسن Astrazenka و Pfizer.

کارشناسان تعداد عوارض عصبی را در طول زمان مقایسه کردند. اگرچه نشان داده شده است که واکسن ها خطر عوارض عصبی مانند فلج بلو و سندرم گیلن باره را افزایش می دهند، اما این مطالعه نشان داد که Quid 19 خطر بسیار بالاتر و عامل مؤثرتری در ایجاد چنین اختلالات عصبی است.

در موارد نادر چنین عوارض جانبی، بسیاری از کشورها استفاده از واکسن Astrazenko را برای افراد مسن محدود کرده اند.

مارتینا پاتون، یکی از نویسندگان این مطالعه گفت: «ما خطرات مختلفی را برای انواع مختلف بیماری‌های عصبی بسته به نوع واکسنی که افراد دریافت کرده‌اند، پیدا کردیم، اما این خطر به طور قابل‌توجهی کمتر از خطر آسیب به خود بود. بیماری کووید انسان را تحت تاثیر قرار می دهد.

جولیا هپیسلی کاکس، یکی دیگر از نویسندگان این مطالعه، همچنین گفت که واکسن‌های کووید-19 در کاهش خطر عواقب جدی عفونت کووید-19 بسیار مؤثر است.

به گزارش هندوستان تایمز، مقامات انگلیسی هفته گذشته سندرم گیلن باره را به فهرست عوارض جانبی نادر واکسن آسترازنکا اضافه کردند.

سندرم گیلن باره یک بیماری التهابی نادر است که به سیستم عصبی محیطی آسیب می رساند و به سرعت باعث ضعف و بی حسی عضلات می شود.

فلج بلو همچنین به دلیل فلج هفتمین جفت اعصاب مغزی یا عصب صورت رخ می دهد. در این حالت، عضلات صورت به طور ناگهانی و موقت فلج می شوند و اغلب فقط یک طرف صورت را تحت تاثیر قرار می دهند.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا