مصالح ساختمانی روی دست دلالان مانده است؟

مصالح ساختمانی روی دست دلالان مانده است؟

رکود بخش ساخت و ساز در کنار سرعت نسبتاً کند طرح نهضت ملی مسکن ظاهراً منجر به تمرکز تولید مصالح ساختمانی در دست شرکت ها و دلالانی شد که از سال گذشته تا کنون بر طبل گرانی می کوبند. پایان. پایان بهار امسال قیمت سیمان در تابستان 15 درصد نسبت به بهار کاهش یافت و قیمت آهن و فولاد ثابت ماند.

به گزارش ترندونی، تحقیقات در صنعت ساختمان نشان می دهد که برخی از سازندگان برای گذراندن بازرسی از مصالح ساختمانی با مشکل مواجه هستند. اما شرکت ها و کارگزاران مواد همچنان به مدیران پروژه روی می آورند خرید اقساطی مصالح ساختمانی تشویق می کنند

به نظر می رسد رکود در بازار مسکن بر بخش ساخت و ساز تاثیر گذاشته است. تولید مسکن در بهار امسال در تهران نسبت به مدت مشابه سال قبل 46.1 درصد و در کل کشور 13 درصد کاهش داشته است. بیشتر پروانه های ساختمانی صادر شده در پاییز و زمستان سال گذشته مربوط به طرح نهضت ملی مسکن بوده است. پروژه ای که به دلیل کمبود منابع به تدریج پیشرفت کرد.

اگرچه برخی کارشناسان معتقدند رونق ساخت و ساز می تواند منجر به افزایش قیمت مسکن شود. اما از سوی دیگر برخی معتقدند عرضه مسکن فشار تقاضا را کاهش می دهد و در بلندمدت برای مردم مفید است. از آنجایی که هزینه مسکن بیشترین وزن را در سبد یک خانوار دارد، مقرون به صرفه بودن مسکن می تواند هزینه های خانوار را به میزان قابل توجهی کاهش دهد و تورم را کاهش دهد.

وزارت راه و شهرسازی از اجرای نهضت ملی مسکن یک میلیون واحدی صحبت می کند. اما طبق اعلام سازمان ملی زمین و مسکن 509 هزار پروژه تعریف شده است. و 194 هزار واحد به مرحله تاسیس رسیده است. مسئولان این وزارتخانه می گویند که به این تعداد باید واحدهای خود، نوسازی روستایی و غیره را نیز اضافه کرد که کل تولید مسکن در کشور را به یک میلیون واحد افزایش می دهد.

اما وضعیت کلی نشان می دهد که امید به وعده وزارت راه و شهرسازی برای ساخت چهار میلیون خانه مسکونی کم رنگ شده است. به دلیل عدم توانایی متقاضیان در ارسال افزایش هزینه نسبت به سال گذشته و سیستم بانکی برای اعطای وام به واحدها وارد این طرح نشده است، پروژه ها به کندی در حال اجرا هستند.

تشدید رکود مسکن در مقایسه با سال گذشته تاثیر منفی بر صنایع پشتیبان این بخش نیز داشته است. در حالی که عواملی مانند کاهش سرعت معاملات مسکن، نوسانات ارز، قیمت گذاری دستوری، قطعی متناوب برق، مشکلات صادرات سیمان و فولاد مشکلاتی را برای صنعت سیمان و فولاد ایجاد کرده است، سازندگان بر این باورند که عامل اصلی کندی بازار بهای تمام شده ساخت و ساز شدیدترین عامل است. کاهش ساخت و ساز مسکن البته از زمانی که سیمان به یک کالا تبدیل شد، این صنعت تغییر کرده و بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

از سوی دیگر، موفقیت برنامه‌های دولت در رفع محدودیت‌های برق کارخانه‌های سیمان و فولاد منجر به تولید بیش از حد مصالح ساختمانی شد که حداقل از این لحاظ نگرانی‌ها از تورم مصالح ساختمانی را کاهش داد و کاهش یافت. بازار آرام شد

قیمت تمام شده ساخت و ساز در تهران در سال 1401 در تابستان نسبت به بهار 3.4 درصد کاهش داشته است. این در حالی است که در فصل بهار هزینه های ساخت و ساز در پایتخت نسبت به زمستان 1400 26.3 درصد افزایش داشته است. در بین گروه های مدیریتی، بیشترین تورم فصلی مربوط به «نقاشی ساختمان» با 9.9 درصد و کمترین آن مربوط به «سیمان، بتن، ماسه» با 15.4 درصد بوده است. قیمت گروه آهن، میلگرد و پروفیل نیز 0.4 درصد نسبت به بهار کاهش یافت. قیمت یک کیلوگرم میلگرد در حال حاضر بین 16 تا 17 هزار است. تومان و قیمت هر بسته سیمان تیپ 5 حدود 55 هزار است. تومانی.

1401 در تابستان شهر تهران تورم نقطه به نقطه مصالح ساختمانی 29.3 درصد بوده که نسبت به فصل قبل (43.4 درصد) 14.1 درصد کاهش داشته است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا