اقتصادی

مشارکت عمومی – خصوصی به چه چیزی نیاز دارد؟

مدیرکل سابق سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران با بررسی و تحلیل مشارکت های دولتی و خصوصی در ایران ، تأکید کرد: و به یک اجماع عمومی برسید تا سپس به قانون تبدیل شوید.

به گزارش ترندونی ، بهروز علیشیری در یک برنامه رادیویی اظهار داشت: “مدل های مشارکت دولتی و خصوصی برای اقتصاد ایران اصلاح ساختاری و اساسی است و مشابه اصلاح قیمت حامل های انرژی و ارتباط با سیاست های ماده 44 خواهد بود. ، و یک تغییر بزرگ خواهد بود “. مقررات مالی و محاسباتی وجود دارد. رویکرد فعلی سیستم تامین مالی کشور در زمینه پروژه های عمرانی و زیربنایی متعلق به یک قرن پیش است و این سازوکار باید به بهترین شکل ممکن تغییر یابد.

وی افزود: سالهاست که از مدلهای جدید برای ایجاد پروژه های زیرساختی ، معروف به مشارکت های دولتی و خصوصی (PPP) استفاده می شود ، بسیاری از کشورهای همسایه مانند پاکستان و برخی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس هم اکنون از این مدل برای آنها استفاده می کنند پروژه های زیربنایی

مدیرکل سابق سازمان سرمایه گذاری و کمک های فنی و اقتصادی ایران ادامه داد: پروژه مشارکت دولتی و خصوصی در سال 2009 در کشور آغاز شد و یک مطالعه مقایسه ای بین المللی در این زمینه انجام شد. براین اساس قانونی تنظیم شد که در آن کلیه خطرات انتقال دارایی و سایر ریسکها مشاهده شد تا این اتفاق نیفتد.

وی افزود: ذاتاً در کلیه قراردادهایی که تحت مشارکت های دولتی و خصوصی منعقد شده است ، انتقال دارایی به جز در یک مورد ، قرارداد B.O.O وجود ندارد و این قرارداد برای پروژه های خاص مرتبط است. یعنی وقتی بخش خصوصی یک پروژه زیرساختی را به مدت 20 تا 25 سال با کیفیت عالی در نظر گرفته شده توسط دولت اجرا و به بهره برداری برساند ، دولت می تواند پروژه را به بخش خصوصی واگذار کند.

به گفته علیشیری ، موضوع نقل و انتقالات دارایی شامل دارایی های بخش خصوصی در قراردادهای مشارکت دولتی و خصوصی نمی شود و پیش بینی نشده است ، یعنی یک قرارداد بین دولت و بخش خصوصی برای پروژه های تحت حمایت دولت از جمله فرودگاه ها ، بیمارستان ها و … است. حمل و نقل عمومی ، مترو ، راه آهن ، راه آهن و سایر پروژه هایی که به عنوان پروژه های عمرانی و زیربنایی شناخته می شوند.

وی در ادامه گفت: پروژه ها یکی از وظایف دولت است که باید انجام شود تا شرکت های بخش خصوصی و عموم مردم بتوانند از این امکانات استفاده کنند.به طور کلی برق ، آب ، فاضلاب ، راه ، فرودگاه و غیره وجود ندارد. پروژه ها نمی توانند انجام شوند. بنابراین این موارد مانند آموزش وظایف دولت است.

آلیشیری افزود: “طبیعتاً در 30 تا 40 سال گذشته جهان متوجه شده است که دولت اگرچه از منابع کافی برای اجرای این پروژه ها برخوردار نیست ، اما متأسفانه پیمانکار ، طراح و مجری خوبی نیست.” طبق آمار و اطلاعات ، چندین پروژه سه ساله در ایران وجود داشته است ، یعنی مدت زمان ساخت یک پروژه سه ساله که برای سی سال انجام نشده است.

به گفته وی ، در دنیا تجربیات زیادی برای اجرای پروژه های عمرانی تحت تمهیدات مختلف پیمانکاری وجود دارد ، اما این امر نیازمند چندین پیش شرط است.

رئیس پیشین سازمان کمک و سرمایه گذاری فنی و اقتصادی ایران گفت: اکنون سیستم بودجه دولت برای پروژه های عمرانی سنتی به پول نفت و اوراق مالی وابسته است و او این پول را می گیرد و آن را به پروژه های ویژه تزریق می کند. ” نمایندگان مردم در مجلس خیلی خوب می دانند که این پروژه ها از چه طریق و با چه ارتباطی انتخاب می شوند.

وی با بیان اینکه آیا لایحه دولتی-خصوصی که در حال حاضر در مجلس شورای اسلامی است ، پاسخ می دهد ، گفت: متأسفانه هزاران پروژه بدون پیش بینی بودجه در کشور بررسی شده است. وقتی می خواهید انقلابی ساختاری در کشور ایجاد کنید ، باید آن را در معرض افکار عمومی قرار دهید تا به خوبی جا بیفتد. حساب دارای نقایص جدی است که باید اصلاح شود تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.

آلیشیری افزود: موضوع مشارکت دولتی و خصوصی دارای سابقه 40 سال در جهان است به گونه ای که کلیه کارخانه های آب شیرین کن در خلیج فارس ، مترو با سرعت بالا از مکه تا مدینه و صدها پروژه در سراسر کشور با همین مدل در حال انجام است “.

رئیس اسبق سازمان سرمایه گذاری و کمکهای فنی و اقتصادی ایران در پایان سخنان خود گفت: ممکن است موضوع به اندازه ماده 85 نباشد اما باید در افکار عمومی مورد بحث قرار گیرد تا همه زوایای آن و ابعاد به دقت مورد بررسی و تحلیل قرار می گیرند “. برای تبدیل شدن به قانون باید یک اجماع عمومی حاصل شود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا