عمومی

مرگ آخرین چریک پیر فلسطین

احمد جبرئیل ، 10 سال قبل از به قدرت رسیدن رژیم صهیونیستی در روستای جزور در شهر بندری حیفا ، پدر فلسطینی و مادری سوری ، در سال 1938 متولد شد.

وی با تشکیل رژیم صهیونیستی در سال 1948 ، مانند بسیاری از فلسطینی ها ، همراه با خانواده اش به سوریه مهاجرت کرد و تابعیت موقت جمهوری عربی سوریه را بدست آورد. 1959 وی جبهه مردمی برای آزادی فلسطین را بنیان نهاد که شامل جورج حبشا ، صلاح خلف ، خلیل الوزیر ، یاسر عرفات ، عبدالمحسن ابومعذر و سرهنگ ابوموسی بود که بعداً جنبش فتح را ترک کرد. در همان زمان ارتش سوریه احمد جبرئیل را برای دوره های آموزش افسری به دانشگاه نظامی مصر فرستاد و پس از 4 سال تحصیلات خود را در رشته مهندسی به پایان رساند و به عنوان سرتیپ در ارتش سوریه خدمت کرد.

به دلیل نگرش مارکسیستی برخی از اعضای جبهه خلق ، وی در سال 1968 گروه را ترک کرد و جبهه خلق برای آزادی فلسطین “رهبری عمومی” را با رویکرد ملی اسلامی تأسیس کرد. از سال 1974 وی تا دو دهه گذشته ده ها عملیات موفق چریکی از جمله عملیات الجلیل ، الخلیسا و نورس را که به طور گسترده در منطقه و جهان گزارش شده است ، هدایت کرده است. 2002 رژیم صهیونیستی پسر بزرگ خود ، جهاد ، یکی از اعضای ارشد جبهه خلق لبنان را کشت.

پیروزی بر انقلاب اسلامی ، احمد جبرئیل یکی از معدود رهبران فلسطینی بود که با ارسال پیامی به امام خمینی پیروزی انقلاب را تبریک گفت. از آن زمان ، احمد جبرئیل فقید به یکی از اعضای تأثیرگذار مقاومت تبدیل شده و برخلاف دیگر رهبران فلسطین ، هرگز ارتباط خود را با ایران در اثر تغییرات اقلیمی منطقه ای و بین المللی قطع نکرده و همیشه از طرفداران حزب الله لبنان بوده است.

حرکات نزدیک احمد جبرئیل ، دولت سوریه ، حزب الله و مبارزان فلسطینی ، اعم از اسلامی و ملی به تقویت محور مقاومت کمک کرده است. حتی زمانی که حافظ اسد رئیس جمهور سابق و بشار اسد رئیس جمهور فعلی سوریه در میان آشوب های سیاسی بین ایران و سوریه بودند ، احمد جبرئیل فقید شخصاً مشکلات احتمالی تهران و دمشق را مطرح کرد.

دبیرکل سابق جبهه آزادیبخش فلسطین از منتقدان برجام در توافقنامه اسلو بین رژیم اسرائیل و جنبش فتح بوده و از دیدار با یاسر عرفات رهبر تشکیلات خودگردان فلسطین امتناع ورزیده است. مرگ او در سال 2004 احمد جبرئیل علی رغم تابعیت سوریه ، همچنین صریحاً از سیاست های سیاسی حافظ اسد رئیس جمهور سابق سوریه انتقاد کرده و بشار اسد را به عنوان رئیس جمهور انتخاب کرده است. وی پس از مشاجره با ژنرال فقید مصطفی طلاس ، وزیر دفاع وقت سوریه ، كه از احمد جبرئیل خواست از بین پارتیزانها یا اقدام مسلحانه علیه اسرائیل و خدمت در ارتش سوریه ، یكی از ارتش را كنار بكشد. کارنامه عالی مرحوم احمد جبرئیل نشان می دهد که وی بیش از 6 دهه برای آزادسازی سرزمین فلسطینی خود از اشغال رژیم صهیونیستی جنگید ، اما هرگز به آرزوی طولانی مدت به زادگاهش حیفا نرسید و در آنجا زندگی کرد. دور از وطن خود. افرین تسلیم شد

با درگذشت احمد جبرئیل ، آخرین صفحه دفتر نسل اول مبارزین واقعی فلسطینی پارتیزان غم انگیز قدیمی بسته شد ، اما بی تردید نسل چهارم انقلاب فلسطین مسیر احمد جبرئیل فقید را برای آزادسازی کشورهای اشغالی خود ادامه خواهد داد.

310311

دکمه بازگشت به بالا