اقتصادی

محدودیت‌ گوگل پلی برای ایرانی‌ها حل شد

اخیراً کاربران ایرانی گزارش داده اند که دسترسی آنها به Google Play محدود شده است و نمی توانند برنامه را دانلود کنند. با پیگیری های انجام شده مشخص شد که مشکل برای کاربران ایرانی حل شده و محدودیتی در استفاده از آن وجود ندارد.

به گزارش ترندونی، طی چند روز گذشته تعدادی از کاربران ایرانی گزارش داده اند که نمی توانند اپلیکیشن های مورد نیاز خود را از گوگل پلی دانلود و نصب کنند و این سوال را به وجود آورده که آیا گوگل پلی قصد دارد محدودیت های جدیدی را اعمال کند؟

برخی شواهد حاکی از آن است که Google Play روش شناسایی کشور کاربر را از IP به فعالیت حساب کاربری تغییر داده است که باعث شده بسیاری از کاربران ایران، کوبا و روسیه نتوانند هر گونه برنامه ای را از Google Play نصب کنند.

ایران قبلا نصب تعداد بسیار کمی از اپلیکیشن ها را محدود کرده بود که با پاک کردن کش گوگل پلی و تغییر آدرس آی پی حل شد، اما با محدودیت جدید، اگر کشور کاربر از طریق حساب کاربری شناسایی شود، هیچ اپلیکیشنی (حتی ایرانی) وجود ندارد. apps) مجاز به نصب خواهد بود، وصیت به کاربر داده نشد، اما با پیگیری مشخص شد که مشکل دسترسی و استفاده کاربران ایرانی از گوگل پلی برطرف شده است.

در همین رابطه میلاد نوری، کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات به ترندونی توضیح داد: پیش از این، چنین محدودیت هایی مدلی بود که خود اپلیکیشن ها تصمیم می گرفتند کدام کشورها نمی توانند از آن استفاده کنند. به عنوان مثال، فیس بوک در پنل Google Play فهرست کرده است که از چند کشور نمی تواند استفاده کند.

وی ادامه داد: به دلیل اینکه ایران قبلاً در این لیست ها قرار نداشت، بسیاری از اپلیکیشن ها ایران را انتخاب نمی کردند، اما اخیرا گوگل پلی کشور کاربر را از روی حساب کاربری مشخص کرده و اگر تشخیص می داد که کاربر از ایران، کوبا، روسیه و کره شمالی است، دسترسی به برنامه ها محدود شد. در نتیجه کاربر برای دسترسی به برخی از اپلیکیشن های مورد نیاز خود به بازارهای غیرقابل اعتماد رفت و همین امر باعث ایجاد مشکلات امنیتی برای کاربر شد.

بر این اساس، بسیاری از محدودیت‌های گوگل گسترده و فراکشوری است و هدف آن جریمه کردن کاربر نهایی نیست، اما زمانی که سیستم‌های تحریم عمومی خود را تغییر می‌دهد، عوارض جانبی آن چیزی شبیه به مشکل Google Play ایجاد می‌کند و به گفته این کارشناس، مهم این است که وقتی تحریمی اعمال می شود، نمی دانیم که این محدودیت از چه دسته ای است. در نهایت بارها کاربران با خود گوگل یا ایرانیان شناخته شده گوگل مکاتبه می کنند و پس از بررسی قابل حل بودن و نبودن آن جزو تحریم های خود گوگل، آن را برطرف می کند.

بر اساس این گزارش، در چند روز گذشته و پس از ایجاد مشکل برای کاربران ایرانی در گوگل پلی، ردیابی کاربران از طریق گوگل، مشکل برای کاربران ایرانی برطرف شده است. نکته مهم این است که ممنوعیت و عدم دسترسی عمومی در حال حاضر برداشته شده است، اما اگر خود برنامه تصمیم گرفته باشد دسترسی کاربران ایرانی را محدود کند، گوگل پلی همچنان خطا می دهد. و در بیشتر موارد به جای دکمه نصب، یک پیغام قرمز رنگ با محتوای «این برنامه در منطقه شما در دسترس نیست. اقداماتی مانند پاک کردن کش سرویس Google Play برای حل این مشکل نشان داده شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا