عمومی

تقابل ایران با گوگل – ترندونی

پس از اینکه گوگل پلی روبیک را ناامن اعلام کرد، گوگل پلی، گوگل مپ و چندین سرویس دیگر گوگل اکنون برای کاربران ایرانی فیلتر شده اند.

به گزارش ترندونی همشهری نوشت: پس از اینکه گوگل پلی با استیکر به کاربران هشدار داد که روبیکا به اندازه کافی امن نیست، اکنون تجربه کاربری نشان می دهد که گوگل پلی برای دومین بار در هفته های اخیر به طور کامل فیلتر شده است. این گزارش ها همچنین اطلاعاتی در مورد فیلتر کردن نقشه گوگل ارائه می دهد. روز بعد، دسترسی به سرویس های دیگر گوگل مانند جی میل و گوگل میت نیز برای برخی از کاربران مختل شد.

بنابراین، می توان ادعا کرد که مصرف کنندگان در حال حاضر قربانی جنگ پلت فرم می شوند. در سال‌های اخیر، وزارت خزانه‌داری آمریکا تحریم‌های فناوری یا به عبارت دیگر «تحریم‌ها» را علیه ایرانی‌ها اعمال کرده است. Firebase به عنوان یک پلتفرم کاربردی و یکی از زیرمجموعه‌های آن به نام «crashlytics» که مورد استفاده برنامه‌نویسان قرار می‌گیرد، در پایان سال ۲۰۱۹ در فهرست تحریم‌ها قرار گرفت، بنابراین فعالان حوزه فناوری اطلاعات دچار مشکل هستند. این در حالی است که ایرانی ها از طریق مکاتبات و درخواست های مکرر برای رفع تحریم این پلتفرم ها درخواست می کردند و یک مهندس ایرانی که در گوگل کار می کرد موضوع Firebase را پیگیری کرد و مشکل حل شد. همچنین روز گذشته مدتی بود که در فضای مجازی پیامی مبنی بر ناامن بودن پلتفرم کتاب صوتی فیدیبو دست به دست می شد، اما مشاهدات و بررسی های همشهریان نشان می دهد که فیدیبو بدون مشکل از گوگل پلی قابل دانلود و نصب است.

هشدار گوگل و پاسخ روبیکا

سپر امنیتی گوگل هشداری را برای برخی از کاربران روبیکا ارسال کرد که پس از آن روبیکا در بیانیه ای موضوع را روشن کرد و همچنین درخواست مستندات گوگل در مورد این ادعا را کرد.

کاربرانی که قصد دانلود اپلیکیشن روبیکا را دارند، پیامی با عنوان «Blocked by Google Protect» دریافت می کنند. در ادامه این پیام آمده است: «این برنامه سعی می‌کند اطلاعات شخصی شما از جمله پیام‌های متنی، عکس‌ها، صدای ذخیره شده یا سابقه تماس را جاسوسی کند.»

اگرچه کاربران به هر حال می توانند Rubik را از قسمت نصب دانلود کنند، اما کلمه insecure در داخل پرانتز ظاهر می شود.

پس از این اتفاق نوبت به روبیک رسید که با بیانیه ای به این موضوع پاسخ دهد. روبیکا در ابتدا سعی کرد این مشکل را از مسیری سریعتر حل کند. به همین دلیل او در صفحه توییتر خود و تگ گوگل پلی نوشت: «عزیز. در گوگل پلی همانطور که می دانید روبیکا اخیرا آپدیت جدیدی نداشته و سطح دسترسی اپلیکیشن به گوشی را تغییر نداده است. در سطح دسترسی درخواست متفاوتی نسبت به قبل وجود ندارد، بنابراین لطفاً اسنادی را که برای هشدار سپر امنیتی اعلام کرده اید به ما ارائه دهید.

این در حالی است که ساعتی بعد برنامه ایرانی در بیانیه ای واکنش رسمی تری را منتشر کرد.

روبیکا در بیانیه خود آورده است: «از سال 1401 6 نوامبر صبح امروز Google Security Shield هشداری را برای برخی از کاربران روبیکا ارسال کرد. ما در حال تلاش برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد جزئیات این اعلان با تماس با Google Play هستیم. این اتفاق افتاد تا اینکه روبیکا اخیرا آپدیت جدیدی را منتشر کرد و دسترسی های قبلی را تغییر داد و این دسترسی ها کاملا عادی و مشابه دیگر پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی است.

روبیکا همچنین به انگیزه های سیاسی پشت چنین محدودیتی در گوگل پلی اشاره کرد و یادآور شد: «به دلیل پشتیبانی قوی کاربران از روبیکا که تقریباً 35 میلیون کاربر فعال آن را نشان می دهد، روزانه بیش از 500 میلیون پیام منحصر به فرد ارسال می شود. در ماه گذشته از تقریبا 50 میلیون دستگاه ها کار می کنند، احتمال انگیزه های سیاسی در این اقدام قوی تر است. حمله ای که اپل اخیرا به بهانه تحریم های آمریکا علیه ایران انجام داد.

در بخشی دیگر از این بیانیه می خوانیم: «بر اساس آنچه در بیانیه قبلی روبیکا منتشر کردیم، از محدودیت دسترسی کاربران به خدمات بین المللی به دلایل سیاسی و امنیتی حمایت نمی کنیم، اما به تلاش های پلتفرم های بین المللی احترام می گذاریم. محدودیت هایی را برای کاربران ایرانی که با ادعاهای آنها مخالفت می کنند، اعمال کنند.

روبیکا در پایان این بیانیه تاکید کرد که در حال بررسی شرایط فنی است و با دریافت اطلاعات بیشتر جزئیات جدیدی از این حادثه را اعلام خواهد کرد.

واکنش وزارت حمل و نقل

همچنین برچسب Google Protect در اپلیکیشن آزمایشی اینستاگرام و واتس اپ به عنوان جایگزین اینستاگرام و واتس اپ از چشم مسئولان وزارت ارتباطات و رئیس مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی این وزارتخانه دور نماند. سازمان ارتباطات و فناوری اطلاعات به این حادثه واکنش نشان داد. محمد احسن خرمید درباره این مشکل در صفحه شخصی خود در فضای مجازی نوشت: با توجه به جدول میزان دسترسی اپلیکیشن های مختلف، مشخص است که مشکل گوگل پلی دسترسی و استاندارد اپلیکیشن ها نیست، بلکه مشکل اصلی رقابت است. و شکستن انحصار».

این در حالی است که دیروز ادعایی در خصوص برچسب هشدار امنیتی گوگل هنگام دانلود و نصب فیدیبو (پلتفرم کتاب صوتی) مطرح شد. اما تحقیقات نشان می دهد که این موضوع صحت ندارد و اپلیکیشن فیدیبو از طریق گوگل پلی در دسترس است و قابل دانلود و نصب است.

ندا برادران، مدیرعامل فیدیبو نیز اعلام کرد: «خبر مربوط به هشدار امنیتی گوگل پلی مبنی بر ناامنی اپلیکیشن فیدیبو صحت ندارد. اگر برنامه فیدیبو را روی تلفن همراه خود نصب کرده اید، پیشنهاد می کنم این مشکل را با Play Protect بررسی کنید. هیچ هشدار بدافزاری از این برنامه دریافت نخواهید کرد.

بنابراین به نظر می رسد اسکرین شاتی که گفته می شود مربوط به فیدیبو است، یک هشدار گوگل پلی در مورد برنامه دیگری است که به طور تصادفی یا عمدی به فیدیبو نسبت داده شده است.

چشم در برابر چشم

اکنون به نظر می رسد که با نوعی جنگ پلتفرم روبرو هستیم که کاربران ایرانی قربانی می شوند. پس از اتفاقاتی که در یکی دو روز گذشته شاهد بودیم، اکنون تجربه کاربری فیلتری را در گوگل پلی، گوگل مپ و چت گوگل نشان می دهد. علاوه بر این، برخی از کاربران دیگر از قطعی های گسترده جیمیل گزارش می دهند و می گویند که قادر به ارسال ایمیل نیستند. نامه بدون VPN

فراموش نکنیم که گوگل اخیرا با شناسایی اکانت های کاربران ایرانی از دسترسی به گوگل پلی و دانلود اپلیکیشن ها جلوگیری کرده است. در واقع اگر قبلا گوگل پلی کاربران ایرانی را با IP شناسایی می کرد، این بار حتی اگر کاربران ایرانی از VPN استفاده می کردند، نمی توانستند اپلیکیشن ها را از گوگل پلی دانلود کنند.

این در حالی است که کاربران ایرانی بار دیگر با درخواست های مکرر از گوگل پلی خواسته اند تا مشکل را برطرف کند. این بار یک مهندس گوگل از ایران این درخواست ها را انجام داد و مشکل حل شد.

بنابراین به نظر می رسد در صورت پیگیری موضوع هشدار امنیتی گوگل با مکاتبات رسمی روبیکا، این چالش برطرف خواهد شد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا