اقتصادی

مجلس برای افزایش حقوق کارگران دست به کار شد

به منظور بهبود شرایط زندگی خانواده های کارگران ، تعدادی از نمایندگان مجلس طرحی را برای افزایش حقوق کارگران هر شش ماه آغاز کرده اند.

به گزارش ترندونی ، پس از آنکه مقامات کارگری در هفته های اخیر به وزیر کار تعهد مطلوبی برای بررسی دستمزد در نیمه دوم سال یادآوری کردند و از عدم تعمیرات در نیمه دوم سال شکایت کردند ، تعدادی از کمیسیون ها و فراکسیون های اجتماعی نیز خواستار حقوق کارمندان که حتی برخی از نمایندگان مجلس گفته اند سال آینده کمتر از 40 درصد کاهش نخواهد یافت.

این البته واکنش های نابرابر مقامات دولتی ، کارفرمایان و کارمندان را به دنبال داشت. مقامات دولتی و کارفرمایی اظهار داشته اند که مسئولیت تعیین دستمزد کارگران به عهده شورای عالی کار است و حداقل دستمزد از طریق شورای عالی کار سه جانبه خواهد بود. مقامات کارگری همچنین رویکرد پارلمان در این زمینه را دلسوزانه و معطوف به معیشت کارگران توصیف کردند و از پارلمان خواستند تا برای بهبود شرایط زندگی و بهبود قدرت خرید کارگران ، به افزایش دستمزد رسیدگی کند. آنها حتی پیش نویس اصلاحیه ماده 41 قانون کار ، تغییر ترکیب اعضای شورای عالی کار و حضور یک نماینده پارلمان در جلسات دستمزد و درخواست کمک مجلس برای بازگرداندن حقوق کارمندان را پیشنهاد کردند.

در همین راستا ، حاتم شاکرمی ، معاون روابط کار وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، بر اساس دو جلسه برای تأسیس 1399 به دلیل ناتوانی و آمادگی تقسیمات تولیدی و صنعتی و شرایط اقتصادی کشور ، سال در تعیین دستمزدها کاملاً در نظر گرفته نشد ، بنابراین نمی توانستیم شماره سبد معیشت را به عنوان حداقل دستمزد کارگران در شورای عالی کار تأیید کنیم. برای این منظور ، ضمن افزایش حداقل دستمزد ، سعی شده است بخشهایی مانند برچسبهای مواد غذایی ، حقوق مسکن و پایه سالانه افزایش یابد و سهم کل دستمزدها و مزایا در سبد هزینه زندگی افزایش یابد.

وی تأکید کرد که تاکنون هیچ نهادی غیر از شورای عالی کار مسئولیت تعیین دستمزدها را بر عهده نداشته است مگر اینکه پارلمان بخواهد سازوکار تعیین دستمزد را تغییر دهد.

به گفته شاکرمی ، اگرچه نظرات نمایندگان مجلس یا نمایندگان پارلمان کارمندان و کارفرمایان دلسوزانه است ، اما این اظهار نظرها شخصی است و اگر پارلمان بخواهد درباره آن تصمیمی بگیرد ، کاملاً از مباحث مطرح شده در شورای عالی کار جدا است. به عبارت دیگر ، معاون وزیر کار در نظر داشته است که روند تعیین حداقل دستمزد کارمندان از طریق شورای عالی کار انجام می شود ، مگر اینکه تعهد قانونی برای تغییر روش تعیین دستمزد وجود داشته باشد.

پیش از این ، برخی از فعالان کارگری و مقامات کارگری تأکید کرده بودند که هیچ تغییری در حقوق و دستمزد در نیمه دوم سال ممنوع نیست و در ماده 41 قانون کار شرط نشده است که فقط یک بار در سال باید دستمزد تصمیم گیری شود.

کارشناسان و مقامات کارگری اصرار بر دو برابر شدن دستمزد کارگران در سال داشتند ، زمانی که به گفته نمایندگان کارگری ، وزارت کار قول داد موضوع بازگرداندن دستمزد کارفرمایان را در سال دوم 1399 در دستور کار قرار دهد. در کنار ، این اتفاق نیفتاد. شورای عالی شوراهای اسلامی کار برای برگزاری جلسه بازیابی دستمزد و مکاتبه با دبیرخانه شورای عالی کار به توافق نرسید تا اینکه سرانجام معاون وزیر کار اعلام کرد که هیچ تصمیم جدیدی برای بازپرداخت دستمزد تا پایان سال توافق نشده است.

علی حیدری فعال کارگری به ترندونی گفت: مهمترین نگرانی کارگران بعد از امنیت شغلی است که بر سطح زندگی و زندگی خانواده های کارگر تأثیر می گذارد. با توجه به اینکه نوسانات نرخ ارز و افزایش هزینه ها قدرت خرید کارگران را به شدت کاهش داده و افزایش حداقل دستمزد قادر به تأمین نیازهای زندگی آنها نبوده است ، لازم است بیش از یک بار در سال حقوق کارگران بررسی و تعیین شود.

به گفته وی ، این قانون افزایش حقوق کارمندان را بیش از یک بار در سال منع نمی کند و با توجه به اینکه مجلس چنین طرحی را در دستور کار خود دارد ، پیشنهاد می شود در نیمه دوم سال حقوق ها بررسی شود و تورم و شرایط زندگی نیز در نظر گرفته شود. کارمندان باید تعمیر شوند.

علی اصلانی ، رئیس شورای اسلامی کار البرز نیز در مصاحبه با ترندونی درباره برنامه افزایش هر شش ماه حقوق کارگران گفت: توسط شورای عالی کار انجام می شود ، بنابراین ما ابتدا باید مشکل زیرساخت ها را حل کنیم ، سپس کارفرمایان را به افزایش دستمزد دو بار در سال هدایت کنیم ، بنابراین اگر زیرساخت ها برای حمایت از تولید و کاهش هزینه های کارفرمایان طراحی شده باشد ، کارفرمایان خصوصی مایل به پرداخت دو بار در سال هستند.

حمید حی اسماعیلی ، کارشناس کارگر نیز معتقد است در شرایطی که برخی از کارخانه های تولیدی ، خودرویی و لوازم خانگی قیمت ها را افزایش داده و تعرفه ها را تغییر داده اند ، باید حقوق کارگران بررسی شود.

وی با بیان اینکه “قانون بررسی و بررسی مجدد دستمزد در طول سال را منع نمی کند” ، گفت: با توجه به اینکه این شرایط برای کارمندان فراهم نشده است تا حقوق آنها بیش از یک بار در سال بررسی شود ، بهتر است مجلس موضوع را بررسی کند و راه حلی پیدا کند. ” منطقی است که پیش بینی کنیم در صورت نوسان شرایط اقتصادی به هر دلیلی ، حقوق کارمندان با توجه به شرایط اقتصادی و شرایط کارگاه و همچنین مسائل مربوط به کارمندان و کارفرمایان بررسی می شود.

فتح الله بیات ، رئیس اتحادیه کارگران پیمانکاری و شاغل نیز تأکید می کند که در شرایطی که قیمت کالاهای اساسی و کالاهای مصرفی بیش از چندین بار در سال افزایش می یابد و تولیدکنندگان چندین برابر قیمت آنها را اضافه می کنند ، نباید دستمزد کارگران بررسی شود. استفاده نکنید و قدرت خرید آنها ثابت می ماند.

بر اساس برنامه جدید چند نفره ، حقوق کارمندان دو بار در سال تعیین می شود ، هر شش ماه یکبار بررسی می شود و شورای عالی کار در مورد افزایش آن متناسب با نرخ تورم تصمیم گیری می کند.

ظاهراً باید طرحی برای تغییر روش تعیین افزایش دستمزد کارگران برای اعلام وصول به ریاست مجلس ارائه شود تا پس از بررسی در کمیسیون اجتماعی ، این طرح نهایی و اجرا شود و به قانونی برای بهبود شرایط زندگی کارگران تبدیل شود. .

به گزارش ترندونی ، کارشناسان معتقدند اگر جلسات بازنگری دستمزد در نیمه دوم سال به صورت تخصصی برگزار شود و ماده 41 قانون کار ملاک و مبنای اصلی تعیین حداقل دستمزد در نظر گرفته شود ، نتیجه بهتری از مذاکرات دستمزد حاصل می شود. معیشت خانوارهای طبقه کارگر متناسب با شرایط اقتصادی و واقعیت های موجود جامعه در حال رشد است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا