اقتصادی

مبلغ عیدی امسال کارگران چقدر است؟

میزان عیدی و پاداش پایان سال که کارفرمایان باید به کارکنان خود پرداخت کنند حداقل 8 میلیون تومان و حداکثر 12 میلیون تومان خواهد بود.

به گزارش ترندونی، برای کلیه کارگران مشمول قانون کار مبنای تعیین مرخصی پایان سال نه کمتر از دو برابر و نه بیشتر از سه برابر حقوق مصوب شورای عالی کار است و کارفرمایان باید از حقوق پایه دو ماه استفاده کنند. به عنوان حداقل مرخصی و سه ماه حقوق پایه به عنوان حداکثر مرخصی. در پایان سال به کارمندان و نیروی کار خود پاداش بدهید.

در واقع کارفرمایان موظفند به هر یک از کارکنان خود معادل 60 روز آخرین حقوق یک سال کار خود را به عنوان مرخصی و پاداش پرداخت کنند و مبلغ پرداختی به هر کارمند نباید بیش از 90 روز باشد. حداقل دستمزد روزانه قانونی

28 اسفند سال گذشته شورای عالی کار در سال 1401 حداقل دستمزد کارگران را 57.4 درصد افزایش داد و با تصویب آن، دستمزد پایه کارگران از 2 میلیون و 655 هزار تومان به 4 میلیون و 179 هزار تومان افزایش یافت.

طبق تنها ماده قانون عیدی و کمک هزینه سالانه کارگران کارگاه های مشمول قانون کار مصوب 1349 شورای اسلامی، حداقل دستمزد کارگران دو برابر حداقل دستمزد پایه و حداکثر می باشد. عیدی در صورت عدم تجاوز از قانون کار مصوب سه برابر حقوق پایه خواهد بود که حداقل دستمزد آن 4 میلیون تعیین شده است. و 179 هزار تومان. کارمندان و مشمولان قانون کار برای عیدی و پاداش پایان سال حداقل 8 میلیون و 358 هزار تومان و حداکثر 12 میلیون و 537 هزار تومان دریافت خواهند کرد.

اگرچه در مصوبه سما میزان عیدی کارکنان مشخص شده و حداقل آن دو ماه حقوق پایه و حداکثر آن سه ماه حقوق پایه پیش بینی شده است، اما میزان پرداختی به کارمندان بسته به مدت زمان متفاوت است. قرارداد و کار آنها به کارمندان بسته به تعداد سال و روزهای کار، عیدی تعلق می گیرد، در حالی که افرادی که یک سال در آخرین کارگاه یا محل کار کار کرده اند و ارتباط خود را با محل کار قطع نکرده اند، عیدی کامل و پاداش پایان سال دریافت خواهند کرد.

برای کارمندانی که کمتر از یک سال در محل کار خود کار می کنند، مرخصی بر اساس ماه های پرداخت حق بیمه محاسبه می شود و این دسته از کارکنان باید حقوق پایه را بر 12 ماه تقسیم کرده و حاصل را در عدد ضرب کنند. ماه ها کارشان

به گزارش ترندونی، اگرچه مهلت پرداختی کارکنان و مشمولان قانون کار در بهمن و اسفند هر سال است، اما وضعیت شرکت و نقدینگی کارفرمایان در این امر نقش موثر و بسزایی دارد. برخی از کارفرمایان با در نظر گرفتن شرایط معیشتی کارکنان، عیدی و کمک هزینه را زودتر پرداخت می کنند و آن را به ماه های پایانی سال موکول نمی کنند.

بسیاری از افراد شاغل به دلیل تامین معیشت و مایحتاج انتظار دارند مبلغ عیدی زودتر برسد، بنابراین از کارفرمایان می خواهند تا قبل از پایان سال این مبلغ را دریافت کنند تا قدرت خرید خود را تقویت کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا