برون مرزی

ماجرای جعل پرچم ایران در تظاهرات بغداد/عکس

برخی از صفحات و کانال های اجتماعی مانند کانال موسوم به جادر نیوز این عکس را با عنوان برافراشتن پرچم ایران در نمایش سیستم هماهنگی شیعیان منتشر کردند که البته در نگاه اول مشخص است که این اقدام فتوشاپی و ساختگی است. زیرا تنها سمت پرچم ایران منفجر شد و در پرچم های دیگر باد نمی وزد.

تاریخچه جعل پرچم ایران در تظاهرات بغداد/عکس

با این حال، برخی از کاربران و ناظران عراقی بلافاصله تصویر اصلی را منتشر کردند، اما این عملیات فریبکاری به دیوار بی تفاوتی کاربران برخورد کرد.

تاریخچه جعل پرچم ایران در تظاهرات بغداد/عکس

عکس واقعی

هدف از این اقدام تشویق جمهوری اسلامی ایران برای دخالت در روند سیاسی عراق و مقصر دانستن ایران و مقامات و افراد عراقی از جمله رهبر جنبش صدر، سید مقتدی صدر و نوری مالکی، رهبر این کشور است. اعضای ائتلاف حاکم بارها تاکید کرده اند که ایران حامی مداخله است، کاری که در روند سیاسی عراق انجام نشده است.

مقتدی صدر در اوایل ژوئیه تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران هیچ فشاری بر هیچ یک از احزاب شیعه وارد نکرده است و شایعاتی مبنی بر اینکه تهدید ایران دلیل عقب نشینی ما بوده است، “کاذب” و “نادرست” است.

نوری مالکی، رئیس ائتلاف حاکم عراق، بر عدم مداخله ایران در روند سیاسی عراق تاکید کرد و گفت که ایران در امور عراق دخالت نکرده است.

قیس الخزعلی، عصائب اهل الحق، عراق، دبیرکل عراق چند روز پیش در پاسخ به سوالی در رابطه با توافق و روند سیاسی عراق و با عنوان “آیا فشار یا دخالت ایران وجود دارد؟” حداقل رایزنی در این زمینه از طرف ایرانی یا سایر کشورهای خارجی؟» آیا با سیستم هماهنگی بوده است؟ وی تاکید کرد: «می دانید که عراق کشوری است که هیچ رازی در آن باقی نمانده است و قطعاً دخالت خارجی نیز وجود نداشته است. جمهوری اسلامی ایران یا از هر کشور دیگری (در تصمیم هماهنگی اصلی) از طریق برخی از برادران حتی این سوال از جمهوری اسلامی ایران پرسیده شد که نظر شما (ایران) چیست؟ فکر کنید، واقعا عالی بود و گفتند: «نظر ما همان چیزی است که سیستم هماهنگی را با هم سازگار می‌کند و تمرکز خاصی نداریم؛ این تصمیم شماست.

311311

دکمه بازگشت به بالا