برون مرزی

فرمان رهبر طالبان درباره زنان

در ماده 2 این فرمان آمده است: «زن ملک نیست بلکه مرد آزاد و نجیب است». با این حال، در این فرمان هیچ اشاره ای به حفظ دستاوردهای زنان افغان در طول اقامت شان در کشور از جمله فعالیت های آموزشی و مسلکی نشده است.

در حکم هبت الله آخوندزاده ازدواج اجباری زنان رد شد. رهبر طالبان در ماده اول این فرمان نوشته است: «رضایت دختران بالغ در زمان ازدواج الزامی است.

او به «تمام مقامات امارات اسلامی، علمای دین و بزرگان قبایل» دستور داد تا برای تضمین حقوق زنان تحت فرمان شش ماده‌ای «اقدامات جدی» اتخاذ کنند.

دستور هبت الله آخوندزاده زمانی صادر شد که طالبان به دنبال متقاعد کردن جامعه جهانی برای کمک به افغانستان برای به رسمیت شناختن دولت این کشور بودند.

پس از به قدرت رسیدن طالبان پس از قطع کمک به صندوق بین المللی پول و بانک جهانی، افغانستان با بحران انسانی و قحطی مواجه است. یکی از شروط بسیاری از خیرین برای ادامه کار در افغانستان، به رسمیت شناختن حق تحصیل و کار زنان در این کشور است.

طالبان تا کنون تنها به گروه کوچکی از زنان شاغل در بخش‌های آموزشی و صحی اجازه بازگشت به کار را داده است. با این حال، بیشتر دختران نوجوان هنوز اجازه بازگشت به دبیرستان را ندارند.

هبت الله آخوندزاده با صدور فرمانی ازدواج اجباری زنان را پس از متهم شدن طالبان به اجبار زنان به ازدواج با ستیزه جویان، ممنوع کرده است.

سازمان ملل متحد هشدار داده است که 23 میلیون نفر از نزدیک به 40 میلیون نفر در افغانستان در زمستان امسال در معرض خطر گرسنگی قرار دارند.

311311

دکمه بازگشت به بالا