برون مرزی

رهبر طالبان: به دستور خارجی‌ها گوش نمی‌کنیم

برای اولین بار هبت الله آخوندزاده رهبر طالبان که به کابل سفر کرده بود، در نشست جاری علما شرکت کرد و در یک سخنرانی مفصل بر مواضع خود از جمله روابط با جامعه جهانی تاکید کرد.

به گزارش ترندونی، فیلم زنده سخنرانی وی پخش نشد و تنها صدای رهبر طالبان پخش شد.

به گزارش بی بی سی، شرکت کنندگان در این نشست با بالا بردن دستان خود به سوی رهبر طالبان وفاداری خود را اعلام کردند و رهبر طالبان سخنرانی خود را با تمجید از “پیروزی” طالبان در ماه اوت گذشته که بیست سال از آن گذشت، آغاز کرد، جنگ به پایان رسیده است. وی گفت: موفقیت جهاد افغانستان نه تنها برای افغان ها بلکه برای مسلمانان جهان مایه مباهات است.

رهبر طالبان در سخنرانی طولانی خود موضوعات مختلفی از جمله وحدت علما، حکومت داری، پایبندی به قوانین شریعت، ترغیب تاجران و افغان ها برای بازگشت به کشورشان و همچنین دوری از وابستگی به کشورهای خارجی را مورد تاکید قرار داد.

وی در این نشست گفت که “افغانستان اکنون یک کشور آزاد و مستقل است” و افزود که دیگر به نصیحت کفار گوش نمی دهد، حتی اگر مورد حمله اتمی قرار بگیریم.

رهبر طالبان همچنین برخی از کشورهای خارجی را به “تحریک شورش علیه امارت اسلامی” – نامی که طالبان دولت خود می نامیدند – متهم کرد و گفت که این کشورها می خواهند “نظام طالبان” را نابود کنند.

رهبر طالبان از کشور خاصی نام نبرد.

او از علما و مقامات طالبان خواست تا وحدت را حفظ کنند و از وقوع چنین «تفتین» در سخنانش جلوگیری کنند.

وی گفت: رسانه ها از این نظام انتقاد می کنند و با کلمات سبک از آن یاد می کنند، اما افغانستان یک کشور مستقل و آزاد است و ما به دستورات و دستورات هیچ گامی برنخواهیم داشت و فشار آنها به هیچ وجه ما را تحت تاثیر قرار نمی دهد. “

اولین نشست بزرگ طالبان به نام “گردهمایی علمای افغانستان” روز پنجشنبه آغاز شد و قرار است به مدت سه روز با حضور علما و بزرگان قومی در کابل ادامه یابد.

تاکنون هیچ عکس زنده ای از رهبر طالبان در رسانه ها پخش نشده است و گمانه زنی های زیادی در مورد زنده بودن وی مطرح شده است. حتی امروز پس از سخنرانی هبت الله آخوندزاده، شماری از کاربران شبکه های اجتماعی افغان این سوال را مطرح کردند که آیا او رهبر طالبان است یا نه.

رسانه های محلی گزارش دادند که رهبر طالبان در جریان سخنرانی سراج الدین حقانی وزیر داخله طالبان وارد سالن شد و سخنرانی حقانی را برای چند دقیقه متوقف کرد.

آخوندزاده گفت: رهبری جامعه در دست دانشمندان است و اگر دانشمندان و رعیت با هم متحد شوند و امنیت تامین شود، اقتصاد کشور به خود رسیدگی خواهد کرد.

وی گفت: وابستگی به کمک های خارجی هرگز افغانستان را از وضعیت بد اقتصادی کنونی نجات نمی دهد و چرا باید منتظر باشیم تا کفار بیایند و در کوچه های ما ساکن شوند. چرا تاجران افغان نمی آیند و کشورشان را آباد نمی کنند؟

وی همچنین با اشاره به افغان هایی که پس از روی کار آمدن طالبان کشور را ترک کردند، گفت که به کشور خود بازگردند و با آبرو زندگی کنند و از آنها پرسید: شما و خانواده هایتان در خارج از کشور چه کرامتی دارید؟ “ما دشمنان خود را که مردم ما را کشتند و شکنجه کردند بخشیده ایم. ما با مردم کاری نداریم. بیایید، اما عصبانی نباشید، نقشه نکشید، زیرا اگر چنین کنید، مجازات خواهید شد.”

رهبر طالبان تاکید کرد که به عنوان افسران این نظام، “ما خدمتگزار مردم، دین و مذهب حنفی در این کشور هستیم.”

وی افزود که چندی پیش علما برای تجدید بیعت خواستار برگزاری نشست علما در سطح ولایت شدند که به گفته او می توانست در قندهار یا کابل برگزار شود. رهبر طالبان که خود همیشه در قندهار بوده است، گفت که حاضر است در هر کجای کشور که او را می‌برد، شرکت کند، حتی اگر در بدخشان یا بلوچستان باشد.

ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان در یک نشست خبری تاکید کرد که این نشست به رهبری و پیشنهاد علمای افغانستان برگزار شده و در پایان آن پیشنهادات و توصیه های خود را به «امارت اسلامی» ارائه خواهند کرد. .

این نشست تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار شد، اما در روز اول، صدای تیراندازی از محل برگزار شد. حدود 12000 نیروی امنیتی طالبان مسئولیت امنیت این نشست را بر عهده دارند.

به گفته یک مقام طالبان، «دو نفر» از پشت بام ساختمان نزدیک جلسه تیراندازی کردند که توسط نیروهای امنیتی طالبان کشته شدند.

مجاهد همچنین گفت که نیروهای طالبان به یک مکان مشکوک “دور از محل برگزاری” شلیک کردند، جایی که فردی یک نارنجک پرتاب کرده بود و “هیچ نگرانی دیگری وجود ندارد”.

مسئولیت حمله دیروز را جبهه ملی آزادگان بر عهده گرفت که به مبارزه مسلحانه با طالبان روی آورده است. این جبهه در یک بیانیه کوتاه گفته است که نیروهای ویژه این جبهه به آنها حمله کردند تا طالبان را «نابود کنند». جزئیات بیشتری منتشر نشده است.

این جبهه پیش از این نیز به گردهمایی رهبران طالبان در مراسم بزرگداشت دومین رهبر کشته شده طالبان حمله کرده بود. گروه داعش نیز مسئولیت این حمله را بر عهده گرفت.

طالبان گفته است که حدود 3000 شرکت کننده از سراسر افغانستان به این نشست دعوت شده اند.

هیچ خانمی برای شرکت در این جلسه دعوت نشد. عبدالسلام حنفی، معاون نخست وزیر حکومت طالبان، گفت که زنانی که مادران و خواهران دانشمندان هستند به نحوی در این نشست “شامل” می شوند.

بسیاری از جریان های سیاسی در افغانستان از جمله شورای عالی مقاومت و جمعیت اسلامی افغانستان به رهبری صلاح الدین ربانی با این نشست مخالفت کردند و گفتند که طالبان با برگزاری این نشست برای به رسمیت شناختن به دنبال کسب مشروعیت داخلی هستند. در سطح بین المللی. کند

جبهه مقاومت ملی به رهبری احمد مسعود نیز اعلامیه ای چند صفحه ای و با استناد به آیات قرآن و روایات صادر کرد و گفت: در فضایی پر از رعب و وحشت، سناریویی که اجلاس علما یا افراد مصمم نامیده می شود چیزی نیست. اما بازی ای که بدون آن دانشمندان کشور در چشم ملت مورد تمسخر قرار می گیرند.

در این اعلامیه آمده است: چه ظلمی دردناکتر از خود محوری جاهلانه و پایمال شدن حقوق شهروندان مظلوم و بی دفاع و جایگزینی آداب و سنن بدوی قبیله ای به جای اسلام؟

پیش از این «کمیسیون نظارت بر مطالبات شیعیان افغانستان» نیز خواستار گنجاندن مطالبات شیعیان در برنامه این نشست شده بود.

در این نشست حامد کرزی و عبدالله عبدالله که هر دو در کابل حضور دارند، غایب هستند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا