اقتصادی

عرضه مواد اصطکاکی بدون مس برای تولید لنت ترمز

رئیس مرکز فناوری و نوآوری در واحدهای فناوری دانشگاه محقق اردبیلی از ثبت اختراع ترکیبی از مواد اصطکاک مس برای تولید لنت ترمز خودرو برای یکی از واحدهای فناوری واقع در مرکز خبر داد.

به گزارش ترندونی، دکتر. برومند صلاحی با ادعای اینکه این محصول پس از ثبت برند در مرحله تولید تجاری است ، گفت: با حمایت بیشتر مرکز و سایر سازمانهای مرتبط ، تولید این محصول در آینده نزدیک افزایش می یابد و تولید دانش فنی لنت های اصطکاک نهادینه خواهند شد.

آیدا معزی پور ، مدیرعامل شرکت ، بنیانگذار و مخترع محصول نیز گفت: “این شرکت توانسته الزامات مورد نیاز این محصول را توسعه داده و همچنین دانش فنی ایجاد ترکیبی از مواد اصطکاکی برای خودروها را توسعه دهد. لنت ترمز – از فعالیتهای تحقیقاتی و آزمایشگاهی گرفته تا تولید صنعتی. مرکز فناوری نوآوری و رشد مراکز فناوری دانشگاه محقق اردبیلی.

دکتر معزی پور افزود: تیم متخصصان این گروه تحقیقاتی متشکل از اساتید دانشگاه و مهندسین صنعتی و دانشگاهی در زمینه مهندسی صنایع مکانیک و خمیر کاغذ است که توانسته اند بر دانش فنی و تجربه به دست آمده در صنعت تکیه کنند. نیازهای بازار و مطابق با استانداردهای زیست محیطی تولید و عرضه می کند.

وی افزود: در لنت های ترمز ، نیروی اصطکاک موادی که در آنها استفاده می شود ، انرژی جنبشی را به انرژی حرارتی تبدیل کرده و سرعت را کاهش داده و چرخ خودرو را متوقف می کند.

معزی پور تصریح کرد: ترکیب مورد استفاده در لنت ترمز از چند ماده مختلف با ماهیت متفاوت (10 تا 30) تشکیل شده و مواد بکار رفته در آنها به 4 گروه اتصالات ، پرکننده ها ، اصلاح کننده های اصطکاک و الیاف تقسیم می شود.

رئیس این شرکت دانش بنیان ادامه داد: این ترکیب باید به گونه ای باشد که ضریب اصطکاک و پایداری مناسبی ایجاد کند و میزان سایش معیار دوام پد است ؛ باید مطلوب باشد و سختی آن باید به حدی باشد که باعث خوردگی دیسک نشود و آنقدر پایین نباشد که بستر آن جذابیتی نداشته باشد.

معزی پور تصریح کرد: لنت های ترمز باید در برابر حرارت بالای ترمز به خوبی مقاوم بوده و دارای ضریب اصطکاک در محدوده استاندارد باشند.

مخترع علاوه بر مواد اصطکاک مس ، افزود: یکی از موادی که خواص تریبولوژیکی لنت ترمز را بهبود می بخشد مس است که به دلیل رسانایی گرمایی بالا باعث انتقال سریع حرارت می شود و از سقوط زیاد ضریب اصطکاک لنت ترمز جلوگیری می کند. درجه حرارت ’

وی ادامه داد: تحقیقات اخیر نشان داده مس مانند سایر فلزات سنگین باعث مشکلات زیست محیطی شده و با محیط زیست سازگار نیست. بنابراین ، طبق قوانین مربوطه ، مصرف آن در لنت ترمز در سال 2020 باید کمتر از 5 be باشد ، و تا سال 2025. – کمتر از 1 ، همچنین مطلوب است که آن را به طور کامل حذف کنید.

معزی پور ادامه داد: پس از سالها تجربه و تحقیق ، محققان این شرکت توانستند ترکیبی از مواد اصطکاکی بدون مس و آزبست (سرطان زا) ارائه دهند که همه آنها با محدودیت های مجاز و مطلوب استاندارد مطابقت دارند. عدم صدا در هنگام ترمز ضرایب اصطکاک آن در دماهای بالا مناسب است و قیمت و کیفیت بسیار خوبی نیز دارد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا