عمومی

عدد دلار پس از توافق وین

همان ازدحام روزهای قبل و همان صف های طولانی در برخی مغازه ها برای گرفتن 2000 دلار با کارت ملی به نام مسافر و نمی دانم تا کی این رویه ناعادلانه ادامه دارد. و این در کشوری است که از یک طرف تحریم است و در تامین ارز مشکل دارد و محدود به هزینه های مهمتر است، از طرف دیگر ارز خود را هر روز به افرادی اهدا می کند که همه چیز چهره آنها را تحت تاثیر قرار می دهد. جز مسافران

همچنین روند اولیه خرید و فروش ارز در مقابل این صف های طولانی بود. معروف بود که اخبار قراردادها بر بازار نقدی سایه سنگینی انداخته بود و تعداد فروشندگان کالا از خریداران بیشتر بود.
و نوازندگان ویولن سل از خرید دلار که قیمت میز آن 28 هزار و 700 تومان بود، خودداری کردند.

وضعیت مشابهی در بازار حواله وجود دارد. اکثر فعالان اقتصادی نیز دست خود را بالا نگه داشتند که خبرهای خوب در مورد این معامله، نرخ های بهتری را برای آنها به ارمغان می آورد.

اگرچه از نظر من به عنوان یک اقتصاددان که در نظرات متعددی به آن اشاره کرده ام، ثبات بهترین هدیه ای است که اقتصاددانان به دنبال آن هستند و دولت باید چشم انداز روشنی از آینده اقتصاد را برای فعالان بخش خصوصی بیان کند. تا بتوانند مسیر خود را تعیین کنند و در این جنگ اقتصادی پیروز شوند.

اگرچه انتظارات برای پایین بودن نرخ 23 هزار تومانی در بودجه را باید خوش بینانه دانست، اما برخی کارشناسان معتقد بودند که این امر برای مدت کوتاهی امکان پذیر است. اما با توجه به ظرفیت اقتصاد ایران، رقم 25 تا 26 هزار و 500 دلار با واقعیت های کنونی اقتصادی ایران همخوانی و واقعی به نظر می رسد.

اگر معامله تا هفته اول سپتامبر نهایی شود، انتظار می رود روند نزولی به این عدد پیش بینی شده برسد
و در اینجا باید اقدامات معقولی برای تثبیت نرخ حاصل انجام شود، نه اینکه پس از توافق دوباره نرخ افزایش یابد.

در خاتمه باید تاکید کنم که در شرایط فعلی اقتصاد کشور، عامل تعیین کننده ثبات قیمت ارز است نه کاهش آن. در شرایط مذکور، پس از پایان دوره ثبات، دولت می تواند با مابه التفاوت حاصل از بازار و فروش ارز، برنامه هایی مانند ایجاد رقابت در بخش های صنعتی و تولیدی، کاهش تدریجی رانت ها را اجرا کند. ، افزایش شفافیت، کاهش مداخلات. در نظام قیمت گذاری و از همه مهمتر در مبارزه با فساد، مسائل مالی و اداری را در دستور کار قرار دهید. از همین جهت است که به تدریج حرکت به سوی آبادانی کشور آغاز خواهد شد.

*عضو اتاق بازرگانی ایران و چین

223225

دکمه بازگشت به بالا